Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vending af æg.  (Læst 1587 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline joha0552

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Vending af æg.
« Dato: 23 ſeptember , 2011, 15:37 »
Hej,

Er der nogen der ved om det er afgørende at æg under rugning ligger skiftevis på den ene side og dernæst den anden. Jeg mener at have læst at det er for at udgå at de vokser fast på indersiden af skallen og derfor kunne det evt. være nok at de var i bevægelse med jævne mellemrum. Jeg har set en opskrift på automatisk vending af æg, der med jævne mellemrum ruller æggene, men styringen vil for mig at se lade det være vilkårligt hvor motoren stopper (den styres af et tænd og slukke ur, og motoren kører måske 1 rpm) Vil et sådant rullen frem og tilbage agrigat fungere selvom æggene evt ender med at ligge på samme side efter at have kørt frem og tilbage i evt. 5 min (mindste interval på mit tænd og sluk ur = 5 runder.)

http://www.youtube.com/watch?v=DLxT4rutgvE

Kan nogen evt. udlede af den linkede video hvordan han forventer at styre start og stop position på motoren.

på forhånd tak

mvh
Johan
1.6 blandings høns
orpington kyllinger og æg i rugemaskine

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Vending af æg.
« Svar #1 Dato: 23 ſeptember , 2011, 16:24 »
Ja,det er for at de ikke skal gro fast på indersiden af skallen men hvor afgørende det er , er der mange meninger om.Nogle vender et par gange om ugen,nogle et par gange om dagen.Jeg vender selv ( rugemaskinen gør ) 4 gange i døgnet.Du kan se et par muligheder for vending på Americas hjemmeside.Der er en vendemotor du kan bruge til dine egne rullebakker og der er en vuggevender hvor du kan lægge et antal æg i.Begge kører kontinuerlig,hvilket betyder at æggene bliver vendt en gang i timen. /o Med hensyn til videoen,så tror jeg at også denne motor kører kontinuerlig så æggene vender en gang i timen. /o
« Senest Redigeret: 23 ſeptember , 2011, 16:29 Fra Leif K. »
Hilsen Leif
Kanariefugle.