Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Selv-byg rugemaskine af køleskab  (Læst 18199 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
    • Vores Hunde
Sv: Selv-byg rugemaskine af køleskab
« Svar #15 Dato: 21 Juli , 2011, 13:43 »
Et køleskab laver ikke kulde, men flytter varme ;)

Kort sagt består det af 2 rør og en kompressor, det ene rør er fyldt med kølemiddel der ved fordampning "opsuger" varme og derfor bliver røret koldt. Derefter presses det gennem et andet rør der er mindre og dermed "presser" dampene sammen igen så det ændres fra dampe til flydende form igen, og derved afgives den "opsugede" varme. (røret der afgiver varme er derfor placeret uden for køleskabet.

Forudsat at de rør der er inde i køleskabet (køleelementerne) og de rør der er uden for er ens i størrelse så bør det kunne lade sig gøre at vende kompressoren.

Inde i køleskabet (når det virker som køleskab) er der lavt tryk i røret, dermed kan kølevmidlet fordampe og opsuge varmen, trykket i røret uden for køleskabet er højt, og dermed presses dampene sammen igen og ændres til væskeform der frigiver varmen.

Bytter man om på de to tryk så bør det (ihvertfald i mit hovede) også varme istedet for at køle, dvs. flytte varme fra de udvendige rør til de indvendige...

men om det virker sådan  i den virkelige verden aner jeg ikke, men i mit hovede lyder det simpelt ;)
/Dus


0.2 Børn
0.1 Kone
1.0 Schæferhund
2.0 Maine Coon
1.2 Vagtler

"Der findes ikke problemer, kun opgaver og opgaver kan jo heldigvis løses"

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Selv-byg rugemaskine af køleskab
« Svar #16 Dato: 21 Juli , 2011, 14:14 »
Du har ret.Det lyder meget simpelt men noget er teori,noget andet praktik.Det kan ikke lade sig gøre. /d /d /d
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Selv-byg rugemaskine af køleskab
« Svar #17 Dato: 21 Juli , 2011, 14:17 »
Lekris:
Jeg giver dig fuldstændig ret, det koster at bygge en ordentlig maskine.

Man skal nok kun gøre det fordi det er ens hobby og ikke kun tænke på pengene. Og så er der jo også spørgsmålet om hvordan den ser ud når den er færdig - nogen er ligeglad med udseendet stor set - og andre vil have noget der ser ordentlig ud. Og så koster det jo trods alt.

Ina:
Et køleskab består groft set af 5 dele styring (termostat), kompressoren, ekspansionventil, fordamperen og kondensatoren. Kompressoren suger fra fordamperen, der er den del der sidder inde i selve køleskabet (tit er den dog mere eller mindre skjult). Kølemidlet har lige forinden passeret ekspansions ventilen (en ventil eller et mindre rør der blokerer for kølemidlet til en vis grænse) før det kommer ind i fordamperen - hvorved der laves undertryk og ved undertrykket begynder kølemidlet at koge. Det sjove er at det koger ved meget lave minus grader og derved går varmen fra madvarene langsomt over i kølemidlet. Det bliver derefter i dampform suget ind i kompressoren og komprimeret til et betydeligere højere tryk og ledes nu til kondensatoren hvor det kondenseres tilbage til væske da omgivelserne er koldere og trykket højere. Derved afgives en del af varmen. Tryk og temperatur hænger sammen. Efter kondensatoren bliver det igen kørt gennem ekspansionsventilen til fordamperen, hvorved der igen sker et trykfald og kølemidlet igen begynder at koge og dampene suges væk af kompressoren. Og kredsløbet er sluttet.

Da alle elementerne er speciel tilpasset til at køle netop det køleskab de er designet til, tror jeg det bliver endog meget vanskeligt at bygge det om så det varmer indeni og køler udenpå. Og bare det at styre temperaturen nøjagtigt nok bliver et problem.
Mvh

Claus

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Selv-byg rugemaskine af køleskab
« Svar #18 Dato: 21 Juli , 2011, 16:01 »
 <:
Jeg er nu ellers ret sikker på, at jeg har hørt om det før, og ikke at det ikke kan lade sig gøre, men jeg skal da helt sikkert ikke gøre mig klog, for jeg har jo ikke afprøvet det, men jeg kender da nogen der ruger i et køleskab, men hvordan det er gjort aner jeg ikke  *h
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Selv-byg rugemaskine af køleskab
« Svar #19 Dato: 22 Juli , 2011, 06:32 »
Jeg har også kastet mig ud i eksperimentet omkring en hjemmelavet rugemaskine. ::) ::) ::)

Jeg bruger et lille køleskab, hvor jeg har monteret en fatning nede i bunden, hvor jeg har sat en 60 W. pære. Den skal fungere som varmekilde - justeret af en ledning med lysdæmper. 20 cm. fra toppen har jeg monteret et termometer - af kviksølv - typen som man kan købe hos America. Selve aflæsningen af temp. foregår uden for maskinen. I toppen af køleskabet har jeg sat en lille ventilator 12 v. som jeg har fra et pc'er som skulle smides ud.

Jeg mangler lige at skære ud til et vindue i døren og her montere et hygrometer.

Jeg har ikke anvendt en thermostat, da jeg ikke ved hvordan jeg skal montere dette - er der mon nogen som kan give mig en fyldestgørende forklaring på dette?

Hvis nogen har gode  råd og hvis jeg har lavet åbenlyse fejl - så modtager jeg hjertens gerne råd :) :)

Mvh.

Lars

Hvis maskinen skal virke,kan du ikke undgå at montere en termostat.Du kan slet ikke styre temperaturen nøjagtig med en lysdæmper.Læg et billede ind af din termostat,så skal jeg fortælle dig hvordan du monterer den.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Selv-byg rugemaskine af køleskab
« Svar #20 Dato: 22 Juli , 2011, 10:42 »
Du har da osse løsningen på alle problemer,kære kollega..............
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Bjarne G.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Selv-byg rugemaskine af køleskab
« Svar #21 Dato: 22 Juli , 2011, 21:01 »
Jeg har lige set denne rugemaskine på dba: http://www.dba.dk/rugemaskine-flamingokasse/id-76153556/

Temperaturstyringen er meget simpel idet den blot består af et akvarie varmelægme. Det er da en simpel løsning. Blot et spørgsmål om den kan styre temperaturen nøjagtigt nok.
1,5 Lys sussex

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Selv-byg rugemaskine af køleskab
« Svar #22 Dato: 23 Juli , 2011, 08:55 »
Det ligner en rugemaskine til krybdyr.Den er slet ikke til fjerkræ.
Hilsen Leif
Kanariefugle.