Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tidspunkt for slagtning?  (Læst 17330 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sebastian

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Tidspunkt for slagtning?
« Dato: 03 August , 2008, 20:02 »
Hej.
I hvilken alder slagter man typisk gæs? Vores to vejer nok mellem 4 og 6 kg. De er fra maj(tror jeg), og kommer på græs hver dag, men er inde i stalden om natten. Vil de mon vokse yderligere, og skal de bare have det samme foder indtil de skal slagtes, som de altid har fået?
De får økologisk grisefoder, det blev vi anbefalet.

Håber der er nogle der kan hjælpe :)

Mvh. Sebastian

Ps. Hvordan slagter man dem bedst? De er jo rimelig store..

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Tidspunkt for slagtning?
« Svar #1 Dato: 03 August , 2008, 20:31 »
Da jeg havde gæs blev de slagtet sidst i oktober, eller først i november, men når det begynder at komme frost om natten, så bruger de megen energi på at holde sig varme, og bruger derfor deres fedt depoter, så jeg ville slagte sidst i oktober,  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Sebastian

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Tidspunkt for slagtning?
« Svar #2 Dato: 04 August , 2008, 10:42 »
Okay, tak for hjælpen :).
Skal de så bare blive ved med at få det samme foder? Tænker på om de mon bliver for fede, det foder de får er jo beregnet til dyr der vokser tror jeg. Ved selvfølgelig ikke om de stadig vokser?

Mvh. Sebastian

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Tidspunkt for slagtning?
« Svar #3 Dato: 04 August , 2008, 17:56 »
Jamen hvilke foder giver du dem  ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Tidspunkt for slagtning?
« Svar #4 Dato: 04 August , 2008, 20:50 »
økologissk grisefoder står der i første indlæg  ;) :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tidspunkt for slagtning?
« Svar #5 Dato: 04 August , 2008, 21:02 »
Normalt siges det at gæslinger kun skal have græs lige indtil en måned før slagt, hvor man så feder dem med hvede. Det kræver selvfølgelig at der er godt med godt og saftigt græs. ???

Jeg fodre mine gæs med voksefoder, når de er helt unge og siden med byg og hvede.

Nogle mener : at man den sidste måned skal fodre med grisefoder i stedet for korn, for så bliver de ikke så fede og mere kødsatte.  Jeg har fodret med korn lige indtil slagtning og har ingen problemer med for fede dyr. I år vil jeg dog prøve med grisefoder, bare for at tjekke resultatet.

Nu har jeg også en race, som hedder Svanegæs, der fra naturens side er finere i kødet og knap så fede.

De bliver slagtet i starten af november måned hos en autoriseret fjerkræ slagter, ja jeg betaler mig fra det, da jeg synes at det er et stort arbejde at plukke svømmefugle. Slagteren har både plukker og voks så de bliver vældig pæne, også selvom der skulle være en stabbet eller to.

De bliver afleveret om morgen (jeg overvære selve aflivningen, som foregår hurtigt og humant) og hentet igen sidst på eftermiddagen (afkølede, rensede og lige klar til fryseren)

Selve aflivningen foregår ved at de bliver "puttet" på hovedet i en stor tragt, hovedet hænger ud forneden og slagteren skærer det af med et snuptag med en stor skarp kniv.
Fordelen ved tragten er at gåsen ikke "farer/basker" så meget rundt, når hovedet først er af. De har enormt mange kræfter/nerver, når hovedet ryger og derfor er de meget svære/stærke at holde, hvis man selv har kappet hovedet med en økse.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Tidspunkt for slagtning?
« Svar #6 Dato: 04 August , 2008, 21:03 »
Sebastian:
Jeg har ikke nogen erfaring med gæs men jeg kunne forstille mig at du skal styre uden om smågrise blandingerne da der typisk er fiskemel i og desuden et højt protein indhold.

Rettet: Nå, jeg så lige at det var økolgisk foder du fodre med. Jeg er rimelig sikker på at der ikke er fiskemel i de økologisk blandinger så jeg ved ikke hvor meget det har at sige alligevel. Men der er ihvertfald stadigvæk et højt indhold af protein i smågrise blandingerne

Danny
« Senest Redigeret: 04 August , 2008, 21:05 Fra Danny Westh »
Himlen bør altid være blå!

MartinJ

  • Gæst
Sv: Tidspunkt for slagtning?
« Svar #7 Dato: 04 August , 2008, 21:29 »
Der kan godt -endnu- være fiskemel i smågrisefoder og sofoder. Men det er på vej ud, da det økologiske foder, først, nu skal være 100% økologisk.
Proteinet er højt i smågrisefoder, men energiindholdet er også højt, og det er mere betydende for fedtaflejring i halvvoksne dyr.

Brug slagtesvinefoder, det burde være det bedste. Hvis det altså ikke skal være gåsefoder, som sådan set er beregnet til gæs, men er noget dyrere :)

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Tidspunkt for slagtning?
« Svar #8 Dato: 04 August , 2008, 21:38 »
Jeg gav grutning indtil 1 månede før de skulle slagtes, så fik de meget grønt, brød, frugter, og hvede, og det var meget fine  i smagen da de blev lavet  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Sebastian

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Tidspunkt for slagtning?
« Svar #9 Dato: 08 August , 2008, 09:44 »
Mange tak for alle de brugbare svar, det er til stor hjælp.
Det foder de får, er til slagtesvin(det samme vores fede-svin får) og uden fiskemel. De kommer som sagt på græs dagligt, men synes egenlig ikke de græsser så specielt meget, selvom der er masser af saftigt græs.
Hvis jeg nu blander grisepillerne med byg, og så bare giver dem fri adgang til det, som de også har nu, vil det så ikke være fint? Eller skal de have en speciel mængde? Vi fik og vide, da vi købte dem, at de bare skulle have fri adgang til foder.
Udover græs og pillerne, får de også salat, lidt æble og sådan noget. Og majskolber som de er helt vilde med at gnave helt rene for majs.

Mvh. Sebastian

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Tidspunkt for slagtning?
« Svar #10 Dato: 08 August , 2008, 17:37 »
Jeg synes da det lyder som en helt fin foder, mine gæs havde også foder til fri afbenyttelse, så de kunne spise hvad de havde lyst til.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Sebastian

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Tidspunkt for slagtning?
« Svar #11 Dato: 08 August , 2008, 20:48 »
Okay, så fodrer jeg bare videre som jeg gør nu. Det fungere jo også godt, så helt galt kan det vel ikke være ;D.

Mvh. Sebastian