Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fårene fra bukkene  (Læst 2687 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

dondodi

  • Gæst
Fårene fra bukkene
« Dato: 31 Juli , 2008, 13:01 »
Hej

Jeg har 5 kyllinger der er ved at blive større - jeg kan se at 2 af dem er haner (gul orpington)

Hvornår skal de to skilles?

-Og hvilken hane skal man vælge - hvilke kriterier er vigtige (jeg ønsker ikke præmiehøns, men have/børnehøns)

Pfht.
Martin

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Fårene fra bukkene
« Svar #1 Dato: 31 Juli , 2008, 13:42 »
Mine er nu ved at være 14 uger og de går stadig sammen. Jeg skiller dem ikke ad før de begynder at slås.

Snart vil jeg begynde at plukke de haner ud som skal slagtes.

Jeg ville vælge den hane som kommer først til truget og som kalder på de andre og hvor de andre lytter. Oftest er det den største. Den er højest i hierakiet. Den må ikke være agressiv, men omvendt er det sjældent at orper er det.


dondodi

  • Gæst
Sv: Fårene fra bukkene
« Svar #2 Dato: 31 Juli , 2008, 22:37 »
Tak.

Jeg vil afvente udviklingen (det kommende drama), og glæde mig til næste år hvor jeg kan vælge den gamle hane fra...(nybegynder)

VH Martin

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Fårene fra bukkene
« Svar #3 Dato: 01 August , 2008, 11:12 »
Rent faktisk er det fuldstændig overflødit at adskille kønnene. To ungdyr, der har levet sammen hele livet, kommer sjældent så meget op at slås, så det gør noget.
Desuden skulle det være mest stimulerende for en god adfærd at være vokset op haner og høner sammen.

Den eneste grund til at skille dem, er hvis man skal udstille. Hønerne kan godt blive beskidte, når hanerne træder dem. Og så skal man naturligvis sørge for aldrig at have én kønsmoden høne sammen med tré kønsodne haner. Så vil de træde hende alle tre, hvilket vil være meget opslidende for Den stakkels puttehøne. :-[

Jeg har selv været vidne til, at to haner forsøgte at træde den samme høne samtidig:o Den slags gruppevoldtægt er naturligvis helt udelukket. >:(
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Fårene fra bukkene
« Svar #4 Dato: 01 August , 2008, 21:11 »
Jeg gør som Hanne. Begynder at sortere dem fra det ihvertfald ikke skal være. Mange gange kan to-tre haner gå sammen længe. Du vil ikke være i tvivl om hvornår det er tid til at skille de sidste ad hvis det bliver nødvendigt.

Er dit hus + gård stort nok, er chancerne for 'fælles herredømme' størst. Så kan den svageste rende lidt i sikkerhed.

Her er det aldrig gået i længden, hverken med sussex eller orpington. Der er kommet en dag hvor jeg måtte vælge. Jeg ønsker ikke at komme hjem til et blodbad, så hellere tage det i opløbet.
Hilsen Susanne