Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 3?: Rugning, gødning og kalk  (Læst 3034 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kåre Bach

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
3?: Rugning, gødning og kalk
« Dato: 29 Maj , 2011, 15:41 »
Hej
Jeg har lige været ude at hente 2. hold høns. Første hold, nogle fantastisk flotte Legbar Orpington forsvandt jo desværre...
Denne gang blev det så 1,4 New Hampshire.
Nybegynder spørgsmåle dukker jo op når man er kommet igang, og her er tre af dem:

1. Jeg vil gerne have kyllinger ud af dem. Da de ikke særlig let bliver skruk, vil jeg selv ruge dem ud, evt. finde en skruk høne.
Jeg har søgt og søgt, men synes ikke at kunne få svar på hvornår jeg egentlig kan regne med at der er befrugtede æg. Min Orpington hane var jævnligt på nakken af hønsene. Jeg har endnu ikke set min NH være aktiv i den retning. Jeg har dog også kun haft dem en dag, så det kommer nok. Ifølge sælger skulle de være overordentligt frugtbare.
Fra starten troede jeg at når hønen var skruk, så var det fordi hun også var frugtbar. Og så ville æggene blive befrugtet. Men når nu mine høns ikke skrukker, hvornår kan jeg så tage æggene fra?
Og hvornår på året skal det gøres. Er det for sent nu, eller kan det gøres hele året?

2. Min tanke omkring hønsehold, selve cyklussen: menneskemadsrester -> hønsemad -> gødning -> urtehave -> Menneskemad, er helt optimal i min terminologi :o) Men jeg synes det er lidt besværligt med møget. Det er jo egentlig kun det som havner i huset og specielt på skidebrættet som let lader sig indsamle.
Resten som havner i gården er jo ret besværligt at indsamle. Hvad gør I for at få mest muligt møg?
Jeg har en stor have, og kan godt bruge en del til gødning.

3. Jeg blander foderkalk i deres mad, som pt. er en komplet pillefoder til æglæggende høns.
Senere kommer jeg til at fodre mere med hjemmeblandet + tilskudfoder.
Men problemet er at jeg synes det er svært at vide/styre hvor meget kalk de får indenbords:
Det er som om der ligger mere kalk tilbage i foderskålen, end piller.
Og så går de jo ude i en mindre skov, med RIGELIGT jord at skrabe i, insekter og grønne blade og ukrudt osv.
Det er ikke let at bestemme hvad de spiser på den måde.
Jeg blander en gang imellem ldt kalk i, når de får den daglige portion madrester.
Hvad gør I for at sikre korrekt mængde kalk?

Det var vist det for denne gang :o)

mvh
Kåre

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: 3?: Rugning, gødning og kalk
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2011, 15:59 »
Høns, der aldrig skrukker lægger befrugtede æg, hvis bare de bliver "trådt" af en fertil hane. Nogle racer skrukker aldrig, men lagde de ikke befrugtede æg, ville racen jo ikke eksistere.
Det møg, der lander på møgbrættet i mit hønsehus ryger i komposten sammen med diverse andet, det er super-gødende. Det bliver faktisk til en hel del.
Jeg giver mine høns en håndfuld skaller i ny og næ, så længe de lægger gode æg, regner jeg med de får kalk nok. Når de går og finder diverse i haven skal du nok ikke bekymre dig så meget om deres kost, de bliver helt sikkert dækket fint ind med en varieret kost på den måde, sammen med det du giver dem. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: 3?: Rugning, gødning og kalk
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2011, 16:03 »
Jeg kan svare på hvornår du kan tage æg fra.Det kan du gøre hele året hvis du vil maskinruge.Fyld maskinen op og lys æggene efter en uges rugning.Så kan du se hvor mange der er befrugtet.Hvis du ruger om vinteren skal du så regne med en længere periode med varme til kyllingerne.Min egen rugemaskine kører så længe der er æg,eller til der er vagtelkyllinger nok der kan vokse op i løbet af vinteren. /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: 3?: Rugning, gødning og kalk
« Svar #3 Dato: 29 Maj , 2011, 20:01 »
jeg river jævnligt vores hønsegård for div efterladenskaber og uspiste græs, mad og ukrudtsrester. Alt dette ryger i komposten, som så på wt senere tidspunkt graves i køkkenhaven. mht kalk har jeg skaller stående til fri afbenyttelse, så må de selv finde ud af det. Jeg vil håbe du får held af og få skruk høne af dine new hampshire, for det håber jeg og få af mine. syns det er meget nemmere og hyggeligere når kyllinger går med moar, selv om man bekymrer sig mindst lisså meget ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Kåre Bach

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: 3?: Rugning, gødning og kalk
« Svar #4 Dato: 29 Maj , 2011, 22:34 »
Tak for svarene!

Mht. gødning, så bliver det nok to slags:
- Samler de "gode store portioner" op, som kan bruges i vandkanden.
- Halm blandet med møg plus hvad der rives sammen i gården i komposten sammen med blade, grønt affald osv. Jeg tror bare ikke det er så let at samle i gården, da den er fyldt med træer, skavlderkål, brændenælder og alt mulig anden bevoksning. Men det må tiden vise.

Det lyder godt hvis de får den kalk de skal have som det er nu. Ellers må det jo vise sig hurtigt hvis æggene begynder at blive tyndeskallede og få.

Jeg vil holde øje med om hanen gør sin pligt, og så tage æg fra senere.
Hvis jeg kan låne en skruk et sted, gør jeg det. Men ellers har jeg planer om at bygge mig en rugemaskine.
Kyllinger vil jeg i hvert fald gerne have :o)

mvh
Kåre