Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Afstemning

Har du haft besøg af ræven og få taget dyr?

Nej ALDRIG :)
48 (44.4%)
Ja, 1 enkelt gang :(
17 (15.7%)
Ja, et par  gange :(
26 (24.1%)
Ja, mange gange :(
17 (15.7%)

Totale antal stemmeafgivende: 101

Forfatter Emne: Besøg af ræv !!  (Læst 13127 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Besøg af ræv !!
« Dato: 12 Maj , 2011, 07:27 »
Ræven er desværre et stort problem, der er mange af dem og ligesom os, så ELSKER de tamfjerkræ.

Det er aldrig sjovt at komme ud om morgen og se alle høns bidt ihjel. Ræven dræber alle de dyr den kan, og tager dem med som der nu er muligt, for siden at hente resten.

Det vigtigste forsvar er at lukke for hønsene om aftenen, så ræven ikke kan komme ind i huset og tage dem.

Jeg har selv i 2008 http://www.lestat.dk/5648390, glemt at lukke for hønsene med ca. en uges mellemrum. Første gang fik jeg taget alle mine supergode Sumatra høner, lidt Dværg Brahma og et par Brahma høner. :'(

Den næste gang røg der mine bedste Jersey Kæmpe høner.......... SURT men helt klart min egen fejl.
« Senest Redigeret: 12 Maj , 2011, 07:43 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Besøg af ræv !!
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2011, 07:59 »
Ræven er her hver eneste nat, vi ved det, for når vi har slagtet silkehaner har vi lagt dem ud til den. Dog helt oppe ved vores lille "skov" hvor vi ved den har sin gang. Der lægger vi også rugeæg, der ikke er blevet til noget, så gør de da lidt gavn og ligger ikke i skraldespanden og samler fluer. Vi skal jo alle leve og helst lidt godt, men jeg vil selv bestemme af hvad. ;D

Vi er skruphysteriske med at få lukket om aftenen og har valgt, at have samtlige løbegårde på gårdspladsen, hvor den ikke tør komme om dagen.

Om dagen har vi hundene til at holde justist, men ikke desto mindre røg vores Kaj jo i slagsmål med ham  sidste sommer.

Det er omme på bagsiden af bygningerne det sker, men i år har vi indhegnet den afdeling samtidig med at hestene samles der, når de skal ind for natten.

VH Gunni.

Susanne

  • Gæst
Sv: Besøg af ræv !!
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2011, 08:05 »
Jeg har ikke haft rævebesøg, men har fået kyllinger taget af omstrejfende katte, silkehøns taget af rovfugle og senest en maranhøne taget af en glubsk nabohund.

Derudover har vi mår på ladeloftet og af og til en omstrejfende rotte. Og det er naivt at tro, at ræven ikke vil komme her på et tidspunkt.

Jeg har besluttet, at alle hønsene ALTID skal være indespærret i hønsegården. Evt en luftetur under overvågning af og til.

Det er ganske vist en hård beslutning, men jeg må gøre mig ekstra umage for, at de får grønt og andet leveret dagligt som kompensation.

Til gengæld forlænges deres levealder væsentligt  :D


Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Besøg af ræv !!
« Svar #3 Dato: 12 Maj , 2011, 08:18 »
Vi har været heldige og har aldrig haft besøg af ræven. Vi bor endda på landet, og jeg ved at en af vores genboer så ræve i vinters, men her kommer de mærkeligt nok ikke. Vi har ikke engang hund. Naboen har en lille tåbelig terrier som ikke engang kan skræmme hønsene, så hvorfor vi ikke får natligt besøg er egentligt lidt af en gåde. Jeg lukker hønsegårdene af ret sent om aftenen, og hønsene er ude i haven på skift hele dagen, så det er rigtige frilandshøns der huserer her på matriklen.
Som barn (ved Limfjorden) havde vi jævnligt besøg af ræven i både hønsehus og andegård. Mine forældre var ivrige rævejægere!!!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Besøg af ræv !!
« Svar #4 Dato: 12 Maj , 2011, 08:25 »
Her hos mig strejfer ræven om hver nat og har vi bare glemt at lukke for et hus en enkelt nat er der kontant afregning med det samme, desværre har jeg i år mistet næsten alle mine brahma høner på den konto, det sker når jeg er på arbejde om aften og familien skal lukke for hønsene de er nemlig ikke helt så omhyggelige som mig, så nu er jeg begyndt at gå en runde med en lommelygte når jeg kommer hjem, i ved nok "selv gjordt er vel gjordt"
Men jeg har så aldrig set ræven om dagen men det skyldes nok at vi har 3 hunde og en del færden rundt på grunden da vi jo også har heste.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Besøg af ræv !!
« Svar #5 Dato: 12 Maj , 2011, 09:18 »
Ja, jeg har haft besøg af ræven en gang. Den kommer ikke igen, da den næsten var selvlysende oppe i eltråden...
Derimod, kan jeg høre dem udenfor hegnene hver nat.
Er derimod meget mere bange for mården, som det er mange af. Den er ikke til og holde ude af hønsegården.
Må ikke glemme og lukke til hønsehusene inden det bliver mørkt.
Minken er i nærheden hele tiden. Jeg har ikke haft problemer, men min nabo, der bor ca. 200 m. væk fik taget alle sine høns midt om dagen sidste år.
De var i en lukket hønsegård, men minken kom ind alligevel.
Derfor er det bare og opfodre alle "aktivister", at lade være med og lukke minken ud i en natur de ikke hører hjemme og gør en rigtig stor skade!
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Besøg af ræv !!
« Svar #6 Dato: 12 Maj , 2011, 09:23 »
Ja ræven har været her flere gange, men der er ikke lukket for høns og kyllinger. De er indhegnet med et hegn på 1 -1,5 meter, uden om er der elhegn 10-20 cm over jorden og en eltråd hen over hegnet. Siden det er blevet holdt helt i orden, har der ikke været rævebesøg indenfor indhegningen.
Det er især gæssene ræven har været interesseret i. I januar 2010 røg der 2 gæs, den ene var væk, men den anden havde ræven kun ædt hovedet af. Så den gås blev brugt i rævefælden bagefter og der er fanget 2 ræve siden.  
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Besøg af ræv !!
« Svar #7 Dato: 12 Maj , 2011, 09:30 »
Da jeg boede i Rødovre gik ræven og jeg og faldt over hinanden, og var der ikke lukket straks inden skumring, kom den slentrende ned gennem min have..... Den inspicerede også min hønsegård fra mit hustag, så jeg var ved at dø af skræk, der er jo ellers kun julemanden der kommer der.

Efter vi flyttede til Stevns, havde jeg en hele flok unger der jagede ved højlys dag, så der kom strøm på hønsegården, og der har aldrig været indbrud siden, selvom der kun var strøm på 1 sommer.
Sidste vinter, blev jeg klar over at ræven spadserer rundt på min ejendom hver nat, som Elise siger, for da jeg en enkelt nat ud af flere år glemte at lukke den indvendige hønsedør, ja så trak den af med tre skrukhøns, lige uden for min dør.

Nu hvor jeg er flyttet skal jeg og ræven jo lære hinanden at kende, den er her i nærheden for jeg har set den, så ikke noget med at glemme noget, for så be'r man om ballade....
« Senest Redigeret: 12 Maj , 2011, 16:36 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Besøg af ræv !!
« Svar #8 Dato: 12 Maj , 2011, 09:30 »
Hvor vi bor er der masser af ræve. Jeg tror han patruljerer udenfor indhegningen næsten hver nat. Men i toppen af indhegningen er der strøm, så han kommer ikke ind i gården. Alligevel er hønsehuset hermetisk lukket hver nat, for det er bare for surt at miste høns til rævepelsen, hvis han alligevel besluttede sig for at hoppe over.

Mine araucanaer går frit på vores gårdsplads og sover højt oppe i stalden. Røven kommer ikke på gårdspladsen om dagen - lige bortset fra en dag hvor jeg ikke lukkede porten da jeg tog på arbejde, da der skulle komme håndværkere. De kom bare ikke og rævepelsen jagtede høns i haven da vi kom hjem >:( Heldigvis fik han kun bidt en ihjel, men det er bare alligevel dødærgeligt!

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Besøg af ræv !!
« Svar #9 Dato: 12 Maj , 2011, 09:45 »
Ræven kommer også forbi hver nat hos mig det er jeg temmelig sikker på, for de to gange jeg glemte at lukke, der var der kontant afregning næste morgen.

Mår, mink og rotter er meget værre, for de er næsten ikke til at holde ude... men mår og mink har jeg ikke set. Kun de forb...... rotter.

Og så lige de forb....... fremmede katte. Som godt kan komme forbi ved højlys dag, det er irriterende.

Rovfugle (7-9-13) har jeg ikke haft problemer med at de tager dyr, kun krager/skader som har taget gåseæg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline muttiline

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Besøg af ræv !!
« Svar #10 Dato: 12 Maj , 2011, 22:10 »
Lene du glemte de forb......... fremmede hunde.
Kom hjem i eftermiddag til masakre i hønsehusene. 2 hunde gik amok hos hønsene.
Har pga ombygning købt to af de små færdige hønsehuse fra Land og fritid.
Den ene hund var inde i huset, da min mand trak den ud havde den hanen i munden. Halsbåndet knækkede og hunden stak af, den  slap hanen efter nogle meter.
Vi havde 1.3 dansk landhøns i dværg, Nu har vi en rundforvirret hane og en høne der er halt.
Underligt at samle æg fra døde høns.
Den anden hund var igang med med det andet hus, havde ødelagt ruden i døren. Ingen tvivl om at var vi kommet et par min senere, havde vi slet ingen høns haft.
Vi får erstattet et hønsehus og hønsene det er da altid noget, men surt.
Nogen bud på hvad vi skal forlange pr stk for hønsene? De er fra sidste år.
Øv at mit første indlæg kom til at handle om døde høns.

Offline Hebber

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 181
Sv: Besøg af ræv !!
« Svar #11 Dato: 12 Maj , 2011, 22:34 »
Vi har aldrig selv haft besøg af ræven. /o

Men i søndags var vi til konformation, Henrik skulle trylle for børnene, og konfirmanden har hjulpet os i haven, så han fik en lille gave af os.
En høne og 2 kyllinger af forskellig alder fra i år.
Henrik havde lavet et fint lille hønsegård til dem, så vi kunne transportere dem.
Det var en meget trist mor der ringede mandag formiddag, at de havde haft besøg af ræven og der var ingen dyr i hønsegården. /d

Susanne
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Besøg af ræv !!
« Svar #12 Dato: 12 Maj , 2011, 22:37 »
@Hanne Holm. Du kan uden at skamme dig godt tage 125-150 kr for en høne fra sidste år. Desuden så risikerer du jo at en af de tilbageværende heller ikke klarer sig igennem, og dyrlægeregninger er mildest talt ikke billige, hvis de skal tilses af en sådan.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Besøg af ræv !!
« Svar #13 Dato: 12 Maj , 2011, 22:41 »
forsikringen takserer en høne til 250 kroner  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Besøg af ræv !!
« Svar #14 Dato: 12 Maj , 2011, 22:43 »
Fedt nok Ina. Det er jo lige før det kunne betale sig at få besøg af en møgkøter. ::) :-\
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)