Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskinen driller :(  (Læst 16981 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Rugemaskinen driller :(
« Dato: 26 April , 2011, 13:58 »
Æw hvorfor svinger temperaturen i maskinen denne gang.Sidste gang lå den stabil.

Jeg har endda sat den i det fjerneste hjørne af huset hvor vi kun kommer når der skal kigges til maskinen.
Jeg har mere og STABIL fugtighed denne gang.
Kan fugten påvirke temperaturen ??..OG !...jeg piller ikk nær så meget denne gang.
Hvad gør jeg forkert ?

Er ved at være bekymret for mine små dyre æg/kyller
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Rugemaskinen driller :(
« Svar #1 Dato: 26 April , 2011, 14:05 »
Har du prøvet at måle med et andet termometer?

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Rugemaskinen driller :(
« Svar #2 Dato: 26 April , 2011, 14:24 »
Ja og de er heller ikk helt enige.Jeg har 3 i pt.2 vejrstationer hvoraf den ene også måler fugt.
Og så har jeg et rundt termometer som dem med kviksølv.Den sidste viser en god temperatur.Kan det tænkes at vejrstationerne ikke tåler fugten i maskinen og blir upræcise pga det ?
Jeg har bestilt hårhygrometer og checkup termometer.Håber jeg så får det til at køre.

VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rugemaskinen driller :(
« Svar #3 Dato: 26 April , 2011, 14:50 »
Temperatur og fugtighed hænger sammen på den måde, at varm luft kan "bære" mere fugt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Rugemaskinen driller :(
« Svar #4 Dato: 26 April , 2011, 14:56 »
Hvor meget svinger temperaturen   fra - til?
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: Rugemaskinen driller :(
« Svar #5 Dato: 26 April , 2011, 17:38 »
Min erfaring er at svinger luftfugtigheden så svinger temperaturen også. Stor fugtighed giver lavere temp og omvendt. De første rugninger jeg havde var i vores fyrrum, hvor konen også tørrede tøj. Når der kom vådt tøj ned til tørre faldt temperaturen, og når tøjet blev tørt steg den igen.
Jeg har derfor flyttet rugemaskinen ind på vores kontor, og så er det kun klækkeren der er på værkstedet.
Hilsen Mogens
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Rugemaskinen driller :(
« Svar #6 Dato: 27 April , 2011, 05:44 »
Temp. svinger fra 37,5-38,1.....Tænkte nok at fugten påvirker temperaturen.Så skulle jeg måske alligevel ha tørruget  ???
Fugten ligger fra 48-55%...lavest når bakken er ved at være tom.(når jeg kommer fra job) ,- og skal hjem og fylde vand på.
Kan i øvrigt godt se fordelen i at ha plads til vandflasken i maskinen.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Rugemaskinen driller :(
« Svar #7 Dato: 27 April , 2011, 06:36 »
Hvis ikke den svinger mere end det så behøver du ikke være bekymret /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Rugemaskinen driller :(
« Svar #8 Dato: 27 April , 2011, 07:35 »

Det er et helt normalt udsving på rugemaskiner, eller var, der er selvfølgelig nogle af de dyre termostater der er meget nøjagtige.
I de gamle sidder der bimataltermostat og de har normalt en endnu større udsving, men alligevel udruget 1000 vis af kyllinger.
Held og lykke.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

karina dj

  • Gæst
Sv: Rugemaskinen driller :(
« Svar #9 Dato: 27 April , 2011, 09:31 »
Jeg tørruger og har osse store svingninger, og pålægger seføli den billige termostat i "madam blå" skylden. Så det behøver altså ikke være fordi du ruger med fugt  ;)
Min svinger fra 37,4-38,4 og jeg er dødtræt af det, men prøver at lade være med at bekymre mig om det. Maskinen står i stuen med 20-22 grader.

Offline Charlotte22

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 275
Sv: Rugemaskinen driller :(
« Svar #10 Dato: 27 April , 2011, 09:43 »
Min madam blå svinger også fra 37.5 - 38,1
Sidste år kom der pænt med kyllinger alligevel, så jeg tror ikke at det har den store betydning.
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Rugemaskinen driller :(
« Svar #11 Dato: 27 April , 2011, 09:50 »
På trods af diverse oplevelser med udsving i temperatur, som jeg ser længere opad i tråden, vil der komme kyllinger, da udsvingene er beskedne. Jeg havde tidligere et par mindre rugemaskiner, som også havde pæne/store udsving, på trods af at de stod i konstant rum-tempetatur, og der kom masser af kyllinger.
Jeg blev dog træt af, at jeg ikke var i stand til at holde en helt præcis temperatur. Derfor har jeg nu en noget større rugemaskine, der kan holde de 37,8 HELT præcis (ikke noget med 37,7 eller 37,9) på trods af at den står i et rum hvor rum-temperatur svinger. Skønt når maskinen, bare kører med den temperatur man har sat.

Min konklution er som følger: jeg tror at mindre maskiner er - endog ret følsomme - og det må man bare prøve at indordne sig under.
« Senest Redigeret: 27 April , 2011, 09:56 Fra Rudy, Schæferholm »

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Rugemaskinen driller :(
« Svar #12 Dato: 27 April , 2011, 10:40 »
Jeg har erfart med madam blå at fugtigheden er meget forskællig afhængig af hvor du måler den, jeg havde et hygrometer oppe ved ventilatoren der viste 20 % mindre end det der lå nede ved æggene, derfor har jeg nu under klækning  nede ved æggene optil 75 % og det klækker meget godt og fugtigheden holder sig og når jeg kigger til dem og åbner låget.

Ellers har jeg og erfart at dersom maskin er fuld med æg så er fugtigheen mere stabil end når der er få æg  :-\
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rugemaskinen driller :(
« Svar #13 Dato: 27 April , 2011, 12:40 »
Den nye rugemaskine jeg har fået står også hele tiden på 37.8 C.
Da jeg laver løbende rugninger, vil jeg gerne bruge madam blå som klækker, er der nogen, der ved, hvor "alvorligt" det er med svingende temperatur i klækningsfasen?
Jeg må sige, at jeg ikke har helt styr på temperaturene i den blå endnu, men går ud fra at den vil være lige så svingende, som det I beskriver.
Jeg har fået at vide af nogle af de garvede rugere, at man kan køre med 50-55 % fugtighed de fire dage og så 60-65 % de tre sidste dage i hver uge, og så lade æggene klække i den store.
Jeg vil selvfølgelig gerne have optimalt resultat, og jeg er jo ret grøn mht. maskinudrugning, bortset fra at jeg selvfølgelig har læst, hvad der har været skrevet om det her på forum.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Rugemaskinen driller :(
« Svar #14 Dato: 27 April , 2011, 12:59 »
@ Marianne: Det er da ganske fint at bruge den blå som klækker, men det kan såmænd også fint gå an i din nye motorruger.
Jeg lægger æg i maskinen (det er en af træmotorrugerne fra America) 9 dage efter ordinær ilægning. Det er fordi at med max. 9 dage i alders forskel på kyllingerne, syntes jeg det går rigtig godt med at have dem i samme hold.
Jeg hæver således fugt på (starten af) 19. dag hvor jeg også lægger æg i klækkebakker. De rugeæg der har 11 dage tilbage på det tidspunkt placeres øverst i maskinen. Det er efter min mening vigtigt at de placeres helt oppe under ventilator.
Resultat er ikke ringere (i %) for næste klækning, på trods af at disse rugeæg i et par døgn har været udsat for meget fugt.