Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: avl med blå  (Læst 16314 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Niels Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: avl med blå
« Svar #15 Dato: 17 Juli , 2008, 11:42 »
Hej Forum

Jeg fandt dette indlæg på et engelsk forum:

http://forums.thepoultrykeeper.co.uk/viewtopic.php?t=3060&start=15

Ca midt på siden bliver der redegjort for avl med blå guldhaldset (blue patridge).
Han skriver at blå guldhalset x blå guldhaldset vil give 4 farver:
guldhalset, blå guldhalset, perlegrå (=lavender) og pyle ???.

Jeg ved i øvrigt ikke hvad pyle betyder eller hvordan den ser ud.

Ud fra de der er skrevet i denne tråd og noget jeg fandt på dette link: http://home.ezweb.com.au/~kazballea/belgians/genetics.htm

har jeg forsøgt at lave sådan et skema. "Stort S" er det dominerende sorte gen, og "lille p" er det perlegrå gen.
Som mogens skriver vil man få 3 farver:

25% sort guldhalset
50% blå guldhalset
25% perlegrå

Jeg er på ingen måde ekspert i genetik, men for mig giver skemat alligevel god mening. Er der nogen der kan bekræfte om det er sådan tingene fungerer med blå guldhalset?

MVH: Niels

PS. Jeg studere jo biologi, og sådan noget her er meeeeget spændende for sådan en som mig ;D
« Senest Redigeret: 17 Juli , 2008, 11:45 Fra Niels Christensen »

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: avl med blå
« Svar #16 Dato: 17 Juli , 2008, 12:29 »
Pyle er på dansk kaldet "rødsadlet" !

Og der falder ikke perlegrå efter andalusierblå ! - begge faktorer giver blå fjerfarve, men opfører sig vidt forskelligt, og erstatter ikke hinanden -altså et dyr kan i princippet være BÅDE andalusierblå og perlegrå !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Niels Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: avl med blå
« Svar #17 Dato: 17 Juli , 2008, 12:49 »
Ja okay, tusind tak.

Det vil så sige, at det kommer an på hvilke slags blå, der er på spil.
Så grunden til at der bliver nævnt 4 mulige farver, er fordi det afhænger af hvilke gener forældredyrene har. Kunne man så forestille sig, at de forskellige stammer kan have forskellige gener, men reelt ligner hinanden?


Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: avl med blå
« Svar #18 Dato: 17 Juli , 2008, 13:11 »
Netop - og de kan sagtens ligne hinanden rigtig meget - der er en tendens til at perlegrå giver lidt lysere afkom end andalusierblå - men der skal en kontrolparring til for at være sikker ! (blåxblå)

Ifølge en anden gruppe jeg har fulgt noget, så er der sandsynligvis mindst 3 "blå" faktorer !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Niels Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: avl med blå
« Svar #19 Dato: 17 Juli , 2008, 13:26 »
Aha!
Godt, så tror jeg at jeg er ved at fange den, tusind tak! :)

Du forklarede også tidligere de to geners egnskaber. der brugtet du betegnelsen broget. Er broget så lig rødsadlet når vi snakker hollandske dværge?


Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: avl med blå
« Svar #20 Dato: 17 Juli , 2008, 16:03 »
Hvis du mener de "splash" der fremkommer efter andalusierblå, så er de overvejende hvide med blå eller sorte klatter (splash), medens rødsadlet er hvide og røde og mere en egentlig tegningsform, som kan perfektioneres.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Niels Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: avl med blå
« Svar #21 Dato: 17 Juli , 2008, 18:16 »
Hmm, jaae... Men egentlig mere om den rødsadlede har samme egenskaber som den brogede?
Altså om man f. eks. får 100% blåt guldhaldset afkom, hvis man avler rødsadlet med guldhalset? Ligesom det jo er tilfældet hos mange andre racer, hvor andalusierblå forekommer. Her hedder det jo f. eks. bare sort x broget = 100% blå.
Jeg beklager det lidt kringlede spørgsmål.

God aften

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: avl med blå
« Svar #22 Dato: 17 Juli , 2008, 19:24 »
hold da op, det er jo en kæmpe videnskab (lidenskab) i har der, jeg kan slet ikke følge med, jeg der bare har 3 australorps og et kuld af udefinerbar race ;D

hatten af for det  ;)

Mvh.
Majs  :)
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Niels Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: avl med blå
« Svar #23 Dato: 17 Juli , 2008, 21:34 »
Jeg skal gerne indrømme, at denne tråd er ved at blive lidt "langhåret", også for mig. Men det er jo netop det, som gør det så spændende. Tænk, hvis det var med genetik, som det er med acrylmaling ::) det ville måske være nemmere, men langt fra ligeså sjovt.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: avl med blå
« Svar #24 Dato: 17 Juli , 2008, 22:34 »
Hej


Man skal huske på at der er "to" blå, en ensfarvet og en randtegnet ( andaluserblå) det er alt efter race hvad man ønsker, det hænger også lidt samme med benfarven, ifølge D.F.f.R så skal sikehøns være randtegnet blå da den har mørke ben, om de er det er svært at sige, men kan i hvertefald ikke se det, så den regnes som enfarvet, en Wyandot er ensfarvet blå, den har lyse ben.

Så avl med blå er svær og en godt udfording.

Jeg har aldrig og hørt at blå kunne give perlegrå selv om de ligner hinanden i farven, en perlegrå regnes som et tegnet dyr på udstilling.

Jeg har selv fået nogle meget blå dyr de sidste år, dyr uden ret meget sort, nærmest dueblå og det er hvad jeg har avlet efter i alle årene, selv i år har jeg fået meget lyse haner og de er kommet af en meget lys høne og en spættet hane, jeg har vist den lyse høne som jeg fik for to år siden til en erfaren opdrætter af perlegrå og han var i tvilv om den kunne udstilles som perlegrå, men efter nøjere gennemsyn manglede den tegningen på halsen.

Jeg tør heller ikke bruge en perlegrå til blodfornyelse til mine blå, men bruge en godt sort, selv om detbl iver svært at finde i Dk, da de fleste sorte og blå kommer fra til hønsehus.

Det fine skema som er er sat om vil jeg da prøve om jeg kan bruge frem over da jeg gerne vil lave blå guldhalset eller blå vildtfarvet som jeg vil kalde dem.

Tommy       

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: avl med blå
« Svar #25 Dato: 18 Juli , 2008, 08:15 »
Hvis de rødsadlede er lavet på andalusierblå, så arver de også som du kunne se i skemaet, og du kan udmærket lavet den sammenparring, som du foreslår. Det er en varietet som ofte forekommer i Moderne Engelske Kamphøns, så hvis du har en opdrætter af dem i nærheden, så spørg ham om teorien holder i praksis.

Acrylmaling ? - ja, det er nu ikke helt galt - genetik ved farveavlen kan udmærket sammenlignes med maling - du lægger først grundfarven, så en tegningsform eller to og pludselig har man det færdige billede - og hvis man har lagt nok ovenpå, så kan man ikke se, hvad man startede med - spørg bare dem, der har sorte eller hvide høns !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Niels Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: avl med blå
« Svar #26 Dato: 18 Juli , 2008, 08:45 »
Tommy, som jeg har forstået det, så har du ret i, at man ikke kan lave perlegrå af en andalusierblå. Men hvis man har en blå guldhalset hollandsk dværg, som bærer det perlegrå gen istedet for det andalusierblå, så kan du.

Skemaet, det hedder altså et eller andet fint navn, men det kan jeg ikke huske. Til gengæld er det et godt redskab, hvor man hurtigt får et overblik over de mulige udfald. Men hvis du vil bruge lige nøjagtigt mit skema, så husk at det kun gælder for blå guldhalsede hollændere, som bærer det perlegrå gen. Og jeg er altså nybegynder ::)

Benny, hehe, sådan havde jeg ikke tænkt over det med acrylmalingen. Jeg mente blot, at hvis man blander hvid og blå acrylmaling, så får man lyseblå. Det kan man så vidt jeg ved ikke i en hønsegård.

Super spændende diskusion!

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: avl med blå
« Svar #27 Dato: 20 Juli , 2008, 14:43 »
Hej Niels
Dit skema er lidt forkert. Det kan ikke være perlegrå, da perlegrå er en farve som du avler i enstammeavl og med ens dyr. Perlegrå en ensfarvede - har ikke tegning i hals. Ofte viser der sig i perlegrå bl.a. ved dværg Kochin sølvtegning i halsen ved hanerne, men det er en fejl.
Jeg har i ret mange år avlet med Gammel engelske dvrægkamphøns i blå hvedefarvet og med fodbefjerede dværge i guld blå porcelænsfarvet.
Ved de blå hvedefarvede falder der 3 slags farver, lidt forskellig fordelt i forhold til hvilke dyr du avler på. 1. Haner og høner med sort tegning - altså almindelige hvedefarvede, men med anlæg for blå. 2. Blå hvedfarvede haner og høner. 3. hvide hvedefarvede haner og høner - hanerne her minder meget om rødsadlede, men har for mange sorte - blå nister i bl.a. halefjer og bryst.
Hønerne her har hvid hale og vingefjer - og er i avl som splass ved andalusieravl.
Det samme sker ved de fodbefjerede - her er 1. dem med sort endeplet som almindelige guld porcelænsfarvede, men her er lidt mindre glans i den sorte fjer. 2. Haner og høner med blå plet inden den hvide endeplet og 3. den hvide - her med guld grundfarve og hvid plet og hvid perle - de ligner meget gul hvidplettede og er med til at bevise at denne farve ved fodbefjerede dværge også er trefarvet.
Avl med blå og forskellige tegningsformer - guldhalset, sølvhalset, porcelænsfarvet eller columbiategnet er ikke det nemmeste - og det er måske lettest at holde styr på med små avlsstammer - 1,1 eller 1,2.
Rigtig rødsadlede er også en farve der avles i enstammeavl, dog ser vi ofte ved opdrættere af f.eks. moderne engelseke dværg kamphøns, rødsadlede, at der falder enkelte guldhalsede høner, men da med forkert benfarve.


Offline Niels Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: avl med blå
« Svar #28 Dato: 20 Juli , 2008, 16:15 »
Hej Willy
Tak for dit inlæg.
Dine erfaringer viser, at det ikke er så ligetil at beregne afkommets farve, som jeg troede. Så selvom en krydsning burde give de rigtige farver, vil der stadig være variationer i kvaliteten.
Så langt så godt.
Den perlegrå farve i mit skema er homozygot (den har to ens gener). Det betyder, at den godt kan avles i enstammehold. Ligeså kan den splash, som eventuelt forekommer ved avl med andalusierblå.
Men om kvaliteten er god nok, det er jo noget helt andet, og det aner jeg ikke noget om.
Men den her diskusion viser også bare, at ingen lærerbøger slår erfaring. ;)
Noget helt andet... Har du nogle billeder af dine dværgkamphøns? eller ved du hvor man kan finde billeder?
MVH. Niels