Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvor mange m2 skal hver høne have?  (Læst 23862 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
hvor mange m2 skal hver høne have?
« Dato: 12 Februar , 2011, 12:03 »
hvor meget plads skal hver høne have inde i hønsehuset?
jeg har fået et legehus på ca.2 m2 hvor mange høns kan jeg have i det?
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline NiNydk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
    • niny.dk
Sv: hvor mange m2 skal hver høne have?
« Svar #1 Dato: 12 Februar , 2011, 12:10 »
hvis de har et ordentligt udendørs areal kan de nøjes med 0,2 m2 pr. høne/hane
Shropshire 1.10, Spælsau 0.7, Moskusænder, 1.7.7, Lys Sussex 1.12, plymouth rock 0.2, Staffordshire bullterrier 0.1, Schæffer 1.0, Børn 1.2 og en kone

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: hvor mange m2 skal hver høne have?
« Svar #2 Dato: 12 Februar , 2011, 12:13 »
Det kommer meget an på pladsen udendørs. Hønsene skal i princippet bare bruge huset til at sove i, lægge æg i og eventuelt spise, så hvis der eksempelvis er 100 m2 udendørs så kan du godt have syv - otte stykker af store race derinde :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

GKV

  • Gæst
Sv: hvor mange m2 skal hver høne have?
« Svar #3 Dato: 12 Februar , 2011, 12:25 »
Synes nu ikke man kan forsvare, at give sådanne råd. Ok så længe det er rimeligt vejr, men vi har altså lige været igennem et par hårde vintre, hvor mange høns slet ikke vil ud p.gr.a.sne. Så skal der være god plads i hønsehuset.

Mit bud er en tre fire stykker højst, (der skal også være plads til vand og mad,) med mindre man har andre steder at sætte dem hen når vinteren kommer.

Der skulle jo gerne være forskel på forholdene hos private fremfor hos industrien.

VH Gunni.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: hvor mange m2 skal hver høne have?
« Svar #4 Dato: 12 Februar , 2011, 12:50 »
jeg satser på at få 5-6 dværg sussex... er der plads nok til dem i huset??? eller kan jeg have fler i dværg racen?
jeg er helt grøn derfor alle mine spørgsmål...
huset er 1,50 meter x 1,50 meter ca.

hønsene vil få en hønsegård der er 15-20 m2 ca. vi vil lave hønsegården med tag på da vi så ikke pludselig skal til det hvis der kommer fugleinfluenza igen!
 
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: hvor mange m2 skal hver høne have?
« Svar #5 Dato: 12 Februar , 2011, 12:54 »
Hvis du regner ca 0.5 kvm indendørs og ca 2 kvm udendørs pr. høne går du ikke helt galt i byen.


3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: hvor mange m2 skal hver høne have?
« Svar #6 Dato: 12 Februar , 2011, 13:49 »
Med en overdækket hønsegård kan du sagtens have de 5-6 styk, der vil ikke blive mange problemer om vinteren, og hvis du så lige sætter en plade på gården hele vejen rundt, så slipper du også for fygesne.

Gunni, man kan da fint holde på det område, så længe der som du også skrive er frit udgang og hønsene vil ud. Selvom sneen falder, så kan man godt få hønsene ud bare ved at strø halm. Hver gang jeg har gjort det i vinter har alle høns været ude igen, så det vil kun være lige når sneen falder at der vil være problemer, men det kan jo løses med overdækning :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: hvor mange m2 skal hver høne have?
« Svar #7 Dato: 12 Februar , 2011, 14:16 »
det er godt nok svært... havde endlig regnet med at kunne have 5-6 store sussex høns men kan godt se at så er huset for lille... er blevet givet et legehus af min veninde..så det er gratis!!
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline trem

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: hvor mange m2 skal hver høne have?
« Svar #8 Dato: 12 Februar , 2011, 17:20 »
Jeg vil mene at du let kan have 5-6 store høns i det lille hønsehus. Hvis du får det indrettet praktisk kan du let få plads til siddepind og rede.
Hvis du overdækker hønsegården, må du gerne sætte vand og mad udendørs. Dog vil jeg mene at hønsegården måske er lidt for lille. Hvis der både skal være plads til vand/ mad, område til sandbadning og skrabeområde.

Når det er sagt, så....

...hvis du hele sommeren plukker græs til dem, så skal de nok klare sig godt og give mange gode æg.

De vil såment have det meget bedre end mange andre danske høns der leverer æg til konsum /o

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: hvor mange m2 skal hver høne have?
« Svar #9 Dato: 12 Februar , 2011, 19:08 »
hvor stor en hønsegård skal de have uden for 6 store sussex?
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: hvor mange m2 skal hver høne have?
« Svar #10 Dato: 12 Februar , 2011, 19:41 »
Altså mine har hus på under 1kvm og befinder sig godt og er ude altid de vil i hvertfald helst ikke ind.
Mht sne så har jeg en teori om høns er sneblinde og ikke kan se hvad de træder ud i så derfor bliver de inde men så snart jeg har fejet for deres dør og hen til deres ynglingssted så smutter de ud.
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: hvor mange m2 skal hver høne have?
« Svar #11 Dato: 12 Februar , 2011, 20:18 »
Hvis der er plads til at de kan sidde på pind alle sammen, så er det fint. Man kan købe et par foderautomater til at hænge på væggen og en vandbeholder i et hjørne. Hvis man har lidt teknisk snilde, så kan man jo placere en forsvindingsrede, så den sidder uden på hønsehuset men med indgang indefra. Så kan man godt have 5-6 store høns i et legehus.
Udenfor skal de bare have så meget plads som muligt. Hvis du hæver huset ca ½ meter op, så kan du have sandbad og skaller stående under huset, hvor der så altid er nogenlunde tørt og skygge. Det giver også lidt ekstra plads. 20 m2 vil være fint, men hvis der er mere plads, bliver det kun bedre. Du behøver jo heller ikke nødvendigvis overdække hele gården. Noget kan du bare sætte net over.
Held og lykke med projektet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: hvor mange m2 skal hver høne have?
« Svar #12 Dato: 12 Februar , 2011, 20:29 »
mange tak skal i have.... ja det ville jo være smart at lave de redekasser der kan åbnes udefra og så bare isolere dem.... så fylder redekasserne jo ikke så meget inde i huset!!!

de skal have ren pind at sidde på alle sammen... med et opsamler bræt under... i hvilken højde skal de sidde?
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder