Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsemøg-gødning  (Læst 18072 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte22

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 275
Hønsemøg-gødning
« Dato: 22 Juni , 2010, 15:32 »
Hvad er jeres erfaring med hønsemøg til gødning.
Har hørt at det er godt at opløse det i vand og så vande urtehaven med det.
Hvor meget bruger man til en vandkande, vil jo nødig svide grønsagerne af.
Eller er det bedre at "drysse" det mellem grøsagerne, syntes bare ikke at det er så lækkert når jeg så skal ligge på knæ og luge. :(
Hvor tit bruger i det i urtehaven.  <L
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønsemøg-gødning
« Svar #1 Dato: 22 Juni , 2010, 15:37 »
Hønsemøg er næst efter duemøg den allerbedste gødning. Jeg komposterer mit, og smider det i bede og køkkenhave nogle gange om året samt lægger en god klump med, når vi planter nyt.
Vi fordeler, når vores kompost trænger til at bliver tømt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Hønsemøg-gødning
« Svar #2 Dato: 22 Juni , 2010, 16:29 »
Hej
Hønsemøg skal graves ned i urtehaven gerne i marts måned.

Man kan også røre det op  i vand, dette har jeg prøvet for nogle år siden. Rigtig godt til roser og stauder. 1 kg møg til 20 liter vand.
Pas på med vanding i urthaven. Der ville jeg nok halvere styrken for en sikkerheds skyld.

hilsen Henrik



Hvad er jeres erfaring med hønsemøg til gødning.
Har hørt at det er godt at opløse det i vand og så vande urtehaven med det.
Hvor meget bruger man til en vandkande, vil jo nødig svide grønsagerne af.
Eller er det bedre at "drysse" det mellem grøsagerne, syntes bare ikke at det er så lækkert når jeg så skal ligge på knæ og luge. :(
Hvor tit bruger i det i urtehaven.  <L
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Jane Berg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
  • Se også min hjemmeside : www.dog-speaker.dk
Sv: Hønsemøg-gødning
« Svar #3 Dato: 22 Juni , 2010, 19:27 »
hejsa

nu må jeg lige høre.. jeg smider bare al mit hønsemøg i en stor sort sæk og væk med det..


men hvordan laver jeg det til kompost??

når jeg rengør hos hønsene er lortet jo blandet med hø.. gør det noget eller ryger det hele bare ned til kompost ???
håber ikke jeg skal til at sortere lortet fra høet :-X  *f

skal komposten være dækket over, eller bare stå åben.. altså kan man bruge en kompost bygget sammen af højbede (en form for træ kasser)
som står åben eller skal man skaffe sig en lukket beholder af en slags..  ???

jane
Jane Berg.
1.1 Kochin
0.2 lyse sussex
0.1 brun new hampshire
0.1 gul sussex
0.1 Orprington
0.1 hvid skalborg.
0.1 sort batmann.
1.3 forskelligt farvede silker
0.0.1 wyandotter
1.0 Rottweiler.
1.0 IKKE hønsegal ægtemand.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønsemøg-gødning
« Svar #4 Dato: 22 Juni , 2010, 20:36 »
Blandet med hø er bare en fordel  /o
Vores kompost er en af de der kegleformede i mørkegrøn plastik, her ryger også grønt køkkenaffald i, altså det som hønsene ikke gider, f.eks. kaffegrums, kartoffelskræller og den slags. Så står det nogle måneder, mens kompostormene klarer sagerne, og ud tager man den fineste mørke kompost  ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline MortenSD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Hønsemøg-gødning
« Svar #5 Dato: 24 Juni , 2010, 12:51 »
Du kan bestille en kompost beholder hos kommunen det har jeg gjort, mener jeg man kan i alle kommuner
Og den koster ikke noget og alt gratis er godt ^^
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Hønsemøg-gødning
« Svar #6 Dato: 28 Juni , 2010, 23:40 »
Pas endelig på med at jaske hønsemøg, opblandet i vand, ud over køkkenurterne. Genboen formåede sidste år, at svide de grønne, og ellers frodige drueagurk-planter, helt væk, med den gødningskur. På det tidspunkt hvor jeg ikke selv havde høns, kom jeg for skade at be' om et læs hønsemøg til mine jorbær. Dagen efter lå der en ordentlig bunke, ren hønsemøg lige oven på jorbærbeddet. Selvom det var i begyndelsen af marts og jeg forsøgte at redde, hvad reddes kunne ved at fjerne så meget hønsemøg som muligt, kom alle de jorbærplanter, der havde ligget under den enorme bunke hønsemøg, aldrig op ad jorden igen. Men det  var såmænd venlig ment med den bunke. Dér lærte jeg, at man skal passe på med, hvad man går og ønsker sig - man risikerer at få det ;)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hønsemøg-gødning
« Svar #7 Dato: 29 Juni , 2010, 10:02 »
Hønsemøg er noget af det kraftigste gødning man kan få, så derfor skal det helst komposteres godt eller graves ned om efteråret.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hønsemøg-gødning
« Svar #8 Dato: 29 Juni , 2010, 20:35 »
Brugsanvisning på hønsemøg-gødning

Hønsemøg, kan opblandes i vand, i forholdet 3kg hønsemøg til ti l vand derefter stå 4-5 dage, og derefter sies.
Den færdige gødning SKAL absolut ikke hældes på noget som helst levende, men opblandes i forholdet 1dl. til 10 l vand,,,,,, DET virker, ikkefor meget og ikke for lidt.  /o

« Senest Redigeret: 29 Juni , 2010, 20:45 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hønsemøg-gødning
« Svar #9 Dato: 29 Juni , 2010, 21:24 »
Nogen der vil låne mig en si og en køkkenvægt? I skal nok få den tilbage *f Men nægter at bruge min egen! :D

Ej, spøg til side, det må prøves! /o

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hønsemøg-gødning
« Svar #10 Dato: 30 Juni , 2010, 09:51 »
I forbindelse med at vi var ude at se på en landejendom, så vi en smart indretning til opsamling af møg.

Siddepindende var hævet 1 meter og så et par trin længere op. Under pindene var lavet et træskelet med havehegn på og en låge.

Så ryger det rene møg ned i indhegningen og det er lige at åbne og tage ud.

Jeg tænker lidt på at udvikle idéen med at gøre plads til en trillebør. En gammel af slagsen kunne snildt bruges til det. Så spares en arbejdsgang.
Hilsen Susanne

Offline Ditte L.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Hønsemøg-gødning
« Svar #11 Dato: 30 Juni , 2010, 10:33 »
Hej

Kan kun stødte op om, at man skal være varsom med hønse-efterladenskaberne, specielt hvis de ikke er komposteret, når man vil gøre det godt i køkkenhaven.

Vær også opmærksom på, hvilke afgrøder der er i de respektive bed. Der er jo stor forskel på, hvornår og hvor meget de enkle grøntsagsfamilier har bedst af at få tilført næring.

Troels Østergaards Økologiske køkkenhave kan anbefales.