Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaringer med rugemaskine søges!  (Læst 21735 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
Erfaringer med rugemaskine søges!
« Dato: 11 April , 2008, 12:06 »
Er der nogen der har erfaring (både gode og dårlige) med udrugning i denne rugemaskine:
Harald Nyborg's TURN-X
America A/S
Det er vel een og samme maskine, ikk'?  ???

På forhånd tak
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #1 Dato: 11 April , 2008, 21:23 »
Uden at være helt sikker tror jeg kun det er prisen der variere.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #2 Dato: 11 April , 2008, 21:54 »
 <H Jeps jeg har sådan en maskine. Er meget glad for den. Den er super til et lille hold kyller ca 24, eller hvis skruk mutter pludselig går af reden   <R så er den go`at have i baghånden. Jeg har et billed af den i mit galleri.
Hvis der er noget du vil vide omkr den så spørg bare og jeg vil svare hvis jeg kan  <A <D
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #3 Dato: 11 April , 2008, 22:22 »
Mine erfaringer er at det bedste resultat opnåes i en trærugemaskine og helst en motorruger, hvor tempraturen en konstant.
de maskine med mikrosvits synes at fungere dårligere på grund af svingningerne i tempraturen.
De tidligere runde blik rugere Amerka Thisted solgt var der også ofte problemmer med på grund af påvirkning af den omgivne tempratur.
Jeg har haft 2 stk. 50 ægs og 1 stk. 100 ægs fladruger af denne type og det er meget lidt kyllinger jeg har fået ud af disse maskiner.
Derimod havde jeg en 250 ægs og en 450 ægs Petroliums ruger af træ og det fungerede optimalt.
I dag har jeg en 70 ægs træ motorruger, der køre upåklageligt.
 

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #4 Dato: 11 April , 2008, 23:25 »
Jeg er også den meget glade ejer af sådan en fra Harald Nyborg (og der står America Thisted uden på kassen, når man køber den i H-N.) Den er nem at rengøre, er god til at supplere en skruk med, hvis man ønsker lidt større kuld, end en skruk kan ruge på, eller hvis der er ringe befrugtning i sammen. Og så kan man kigge ned til æg og kyllinger under klækningen og hører det pippe, det er bedre end 37 kanaler i fjernsynet! Faktisk synes jeg, det er bedre at have 2 af den slags end een stor, så kan man køre på skift, gøre den ren og starte et nyt hold hveranden uge. Medmindre du har planer om at lave mere end 500 kyllinger på en sommer, kan jeg varmt anbefale maskinen.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #5 Dato: 12 April , 2008, 00:46 »
Jeg er også den glade ejer af den blå rugemaskine.
Synes den er god til at styre temperaturen, og fugtigheden er også ret nem at styre, med de udluftningshuller, der sidder i toppen.
At jeg så ikke fulgte anvisningerne, og havde fået vand i for tidligt, så den kørte med omkring 50% allerede fra 3 dagen, ja det kan maskinen ikke blames for.
Det resulterede i for små luftlommer, og kyllingerne havde svært ved at komme ud.
Men jeg tror at det bliver et godt resultat næste gang.
Nu er jeg ikke klar over, om der er et hygrometer med maskinen, når man køber den, jeg købte min brugt, men ellers skal man helst have en sådan installeret, ikke nemt at kontrollere uden.
Jg brugte et løst termometer foruden den installerede her første gang, men den installerede virkede upåklageligt, måske lige en halv grad under den jeg satte ind, men det er småtingsafdelingen, når bare man ved det.
Den fungerer nok bedst, hvis den ikke står alt for koldt, den er jo ikke isoleret, og er derfor ret nem at påvirke med kulde, så en plads indenfor, i 15 - 20 grader vil være fint, og uden træk fra åbne vinduer/døre.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #6 Dato: 12 April , 2008, 09:08 »
Jeg har haft lånt en. Og fik 15 levedygtige kyllinger ud af 24 æg + 2 jeg måtte aflive pga. dårlige ben. Det er højere succes-rate end for min fladruger.

En lille ting: Man vender via en pind udenpå maskinen. Der skal du holde øje med at ikke nogle æg "klemmes" fast i mellem skillevæggene og dermed ikke bliver vendt. Man skal være lidt pernitten når man fylder æg i og hele tiden køre med vendepinden så man ser at alle æg ruller.

Jeg har fået fingre i en brugt octagon 20 til 24 æg. Og den ruger udmærket ud. Ingen navlekyllinger, som ellers har været problemet i min fladruger. Og rigtig god til at holde en stabil temperatur. Alle befrugtede æg klækkede med levedygtige kyllinger

 
Mine erfaringer er at det bedste resultat opnåes i en trærugemaskine og helst en motorruger, hvor tempraturen en konstant.
 

Jeg tror altså plastic kan være lige så godt. :D

Med motorruger mener man så at der er en ventilator i?
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #8 Dato: 12 April , 2008, 10:36 »
Tak for alle Jeres svar. Det er super skønt at der stadig findes mennesker der har lyst og tid til at hjælpe andre mennesker - og så endda helt gratis  ;D

Og nu har vi altså købt denne rugemaskine og vi glæder os meget til at få den afprøvet.

At jeg så ikke fulgte anvisningerne, og havde fået vand i for tidligt, så den kørte med omkring 50% allerede fra 3 dagen

Hmm.. Der står da også i manualen, at når man starter op, skal der fyldes vand i "lommerne", så luftfugtigheden kommer op på imellem 50-55 % ???
Er det for meget til at starte med eller hva'?
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte

Offline Tina Hindborg Ipsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #9 Dato: 12 April , 2008, 10:49 »
Hej

Jeg har en motorruger, og når jeg ruger ud er fugtigheden på ca. 50. På 18.-dagen lægger jeg æggene i klæggebakken og kommer vand i maskinen og så når fugtigheden op på ca. 70.

Dette har fungeret fint her, men jeg ved ikke om det er anderledes med en fladruger.

Tina

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #10 Dato: 12 April , 2008, 11:31 »
Jeg gør dette: Ruger uden vand til 19 dag, så stopper jeg med at vende æggene , hælder vand på og venter på at underet sker.
Det virker fint og der kommer fine  <L <L
Min er magen til din  <H
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #11 Dato: 12 April , 2008, 11:37 »
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #12 Dato: 12 April , 2008, 12:52 »
Hvordan styrer man egentlig fugtigheden ?

jeg har kig på en lille rugemaskine fra Danki og der står bare en bakke i bunden hvor der fyldes vand i. Og så er det jeg undrer mig over hvordan man bærer sig ad med og styre det ?

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #13 Dato: 12 April , 2008, 12:54 »
Der er 2 måder, du kan styre det på.

Den første er bakken, den kan være med større eller mindre fordampningsflade, og den anden er større eller mindre udluftning.

Den sidste er den metode der oftest bliver brugt.

Den blå model du ser ovenfor har to bakker til vand, så der kan man i den første tid nøjes med at fylde vand i den ene af bakkerne.
« Senest Redigeret: 12 April , 2008, 13:01 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Erfaringer med rugemaskine søges!
« Svar #14 Dato: 12 April , 2008, 15:19 »
Du kan også smide en badesvamp i bakken, så får du en væsentlig større overflade og det er størrelsen på overfladen der bestemmer fordampningen og dermed fugtigheden. Jo større overflade, des større fordampning og dermed større fugtighed.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi