Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?  (Læst 24485 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pelle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #30 Dato: 03 April , 2012, 09:33 »
Jeg skal have etableret mit hønsehus/gård. Jeg har revet området hvor det skal være, da der har været uberørt have med ukrudt og lignende i området. Kan jeg lade hønsene gå på et underlag af mos, græs og ukrudt i gården eller skal jeg grave det væk og lægge sand eller andet strøelse.

Da jorden er en våd lerjord ved jeg heller ikke om de skal have mere stabilt grund under sig og om jeg skal blande sand i jorden.

Er der nogen som vil dele deres erfaringer.

Et lille sidespørgsmål. Må huset stå i skygge mere eller mindre hele dagen eller skal jeg finde et sted hvor der er mere solrigt ???
Hvad kan hønsene bedst lide ? Jeg regner ikke med de skal ud i resten af haven på daglig basis.

Glæder mig til at høre jeres svar

Helle
Ejer 4 wyandotter

Offline mldj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #31 Dato: 03 April , 2012, 10:34 »
dine høns vil elske at rode rundt i noget græs og ukrudt, alt efter størelsen på udegården vil de hurtigt få gjort kål på det, hvis det så senere viser sig at der bliver lidt mudret i gården kan du altid smide sand eller halm ind, her har vi haft bedst succes med grangrene.

det er en fordel hvis huset står i skygge, så er du sikker på ikke at få grillkyllinger om someren. men gården skulle gerne ligge så der kan komme sol, vores elsker ihvertfald at solbade.

jeg håber du kan bruge det til noget.

Mvh. Mogens

Offline MKold

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #32 Dato: 03 April , 2012, 12:00 »
Vi bruger sand i huset og på 'skidebrædtet' det er nemt at holde og hurtig at fjerne klatter fra. Vi har haft jord i hønsegården, men synes i efteråret at hønsene blev så smattede da det regnede meget... Så vi skiftede det øverst lag jord med sand og vupti så havde vi rene høns og æg. Det gør vi helt sikkert til efteråret igen.
Mvh Marianne
0.2 New hampshire
0.2 Vorwerk
0.2 Guldrandede wyandot
0.0.4 Skånske blomsterhøns
0.0.4 New hampshire

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Underlaget i hønsegården og hønsehuset? Hvad har I?
« Svar #33 Dato: 03 April , 2012, 12:13 »
Bruger bakkegrus - 0.8 i huset, under brædtet og under halvtaget. Resten af hønsegården er natural. Hvis det bliver for smattet smider jeg noget flis derind de værste steder.

Grus er let at gøre rent, giver små sten til kråsen og holder generelt det meste ret "rent". Og er let at rive sammen :)