Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Isa Brown damer med nøgne rumper  (Læst 10544 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tragardh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Isa Brown damer med nøgne rumper
« Svar #15 Dato: 19 Januar , 2014, 23:28 »
Update:

Nu har førerhønen fra Isa brown flokken været hos mine Faverolles i et døgn. Og der er overraskende meget ro. Den sidder faktisk allerede på samme pind som de andre - Lige pladask i midten. Så den er stadig frisk og modig. Men ikke dominerende ..

Og ja faverollerne er som forventet skeptiske men ikke aggressive.

Så indtil videre er det en succes!

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Isa Brown damer med nøgne rumper
« Svar #16 Dato: 20 Januar , 2014, 04:52 »
Det var godt /o Det havde jeg også regnet med - med mindre en af dine 'nye' ISAer er decideret adfærdsvanskelig, så skal den drypvis sammensætning nok lykkes.

Det ligger ikke til ISAer at være underdanige, de kan derimod være rigtig gode kammerater. Din ISAflok havde nok glemt alle gode manerer og blot overtaget deres nye hjem som deres eget, hvor det så var for meget for dem, at der også pludselig var en flok sindige 'labradors'. Nu får alle muligheden for langsomt at lære hinanden at kende og acceptere hinandens forskellige sind og adfærd.

Fantastisk at du har pladsmuligheden, tiden og viljen til at gøre forsøget /o. Som oftest drejer det sig om at sætte sig ind i hønsepsykernes forskellighed.

Du har sandelig fået lært, at man ikke bare uden videre kan gøre med høns, som man vil. Rigtig synd var det, at det kom til at koste en faverolles livet :(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Isa Brown damer med nøgne rumper
« Svar #17 Dato: 03 Februar , 2014, 06:24 »
Hvordan går det med sammenføringen, Niklas? Er du nået længere end til fører ISAen :-\
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline tragardh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Isa Brown damer med nøgne rumper
« Svar #18 Dato: 03 Februar , 2014, 08:44 »
Det går godt! Har sluset 2 Isa'er ind nu og ingen aggressiv adfærd at spore. Ikke et eneste hak har jeg set.

Dog havde nummer to sin dårlige vane med fjerpilning med, konstaterede jeg allerede et par timer efter. Så jeg sprayede fluks de udsatte med noget anti kannibalisme ting. (det lugter som en blanding af vådt askebæger og petroleum) og det stoppede fjerpilningen øjeblikkeligt.

Men vigtigst af alt er at Isa'erne ikke er aggressive overfor Faverollerne mere. :)

Så til andre der senere finder denne tråd er min læring om hønsesammenføring:
Slus to flokke sammen, en høne ad gangen med en uges mellemrum. Startende med førerhønen. Og tag de sidste to sammen. Så undgår man slagsmål.

Jeg ved godt at det ofte godt kan lade sig gøre at lukke dem alle sammen på en gang og efter et par dage se roen indfinde sig,  men i dette tilfælde kostede det liv og jeg måtte prøve en anden tilgang.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Isa Brown damer med nøgne rumper
« Svar #19 Dato: 03 Februar , 2014, 09:34 »
Sikke en dejlig update *o - og så fik du oven i købet spottet fjerpilleren. Jeg har også kun god erfaring med hjortetaksolie.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14