Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Øllebrød og en god pålægsmaskine?  (Læst 12721 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Øllebrød og en god pålægsmaskine?
« Dato: 09 Januar , 2014, 14:46 »
Jeg har lige skåret div. nu alt for tørre rugbrød i tern og lagt dem i blød- restene fra den store fælles jule/nytårsfrokost......... det er mange år siden jeg sidst prøvede og kan faktisk ikke helt huske hvordan :P

Gode tips modtages gerne :) Selv glæder jeg mig til æggesnaps af friske æg lavet på øko rørsukker i  :D, min mand har kun smagt det med fløde/+-skum og bliver i morgen udsat for min barndoms model  :angel: (har selvfølgelig også købt piskefløde)

Vi har længe talt om at købe en pålægsmaskine. Jeg har kigget på nettet, men kun fundet maskiner til flere tusinde hvor både rengøringen er nem, men som også kan skære rigtig tyndt? Har nogen af jer en god model, der ikke har kostet en formue? De store proffer er for store til vores minikøkken og alt for dyre.............
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Øllebrød og en god pålægsmaskine?
« Svar #1 Dato: 09 Januar , 2014, 17:39 »
Mht. Pålægsmaskine tror du skal gøre op med dig selv, hvad du forventer af den.
F.eks. kan du ikke skære papir tynde skiver med en pålægsmaskine med takker - hvad vist alle under 2000 kr har.

Vi startede selv med en Siemens (bedst i test osv) og selvom den var rimelig dyr, duede den ikke til tynde skiver under 2mm

Sidste år købt jeg en hjem fra Italien - ganske vist en dyr djævel, men til en pris på under 4300 kr inkl. porto (ca 600€)
Modellen er med 30cm skær og sliber m.m. og en vægt på 24Kg - så den står fast på bordet, og kan sagtens skære papirtynde skiver af tørret skinke

Vælger du en med 25cm skær kan du få dem for ca. 250-300€

Jeg købte via ebay, men kan anbefale f.eks. Italiankitchenaids.com hvor jeg har handlet andet tidligere. De ligger i Italien

Det er langt billigere at købe hjem fra Italien, hvis du vil bruge +2000 kr - den pris jeg betalte var mindre end hvad den ville koste i butik uden moms.

Den jeg købte er fra RGV, og der kan købes reservedele herhjemme.

Men kig dig omkring - evnt. Ebay.co.uk eller ebay.de
England har andet 220V stik - i Tyskland er det magen til vores
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Øllebrød og en god pålægsmaskine?
« Svar #2 Dato: 09 Januar , 2014, 22:05 »
England har andet 220V stik - i Tyskland er det magen til vores

Maskinen skal selvfølgelig helst være forberedt for 220 V som vi har i DK. Men stikket burde være det mindste problem. Det kan skiftes på ca 5 min (inklusiv kaffepause  ;)), så det skal ikke være stopklods.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Øllebrød og en god pålægsmaskine?
« Svar #3 Dato: 10 Januar , 2014, 07:03 »
Jeg lavede mit livs første øllebrød i går, med min moar ved siden, som kyndig rådgiver ;D. Jeg købte et helt billigt mørkt rugbrød uden kerner (på bud til en 5'er), skar skorper af, skar brødet i tern og puttede i en stor gryde. Hældte 50/50 hvidtøl og vand over, ind til ternene var dækkede og lod det stod natten over på komfuret med låg på. I aftes kogte jeg øllebrøden op, spædede med mere hvidtøl, rørte ind imellem, så den ikke brændte på, kogte videre i ca. 10 min., blendede hele molevitten med en stavblender og tilsatte til sidst sukker ind til smagen var god nok. Det smagte fuldstændig som jeg husker: vidunderligt, med flødeskum på toppen.

De opskrifter jeg har set på indeholder ofte også appelsinskal/saft eller citronskal og kanel. Det har jeg aldrig prøvet at smage.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Øllebrød og en god pålægsmaskine?
« Svar #4 Dato: 10 Januar , 2014, 08:14 »
Tak for svar begge to  :)

Maskinen skal ganske rigtigt kun bruges til pålæg- vi har udemærkede brødknive.
Jeg havde faktisk ikke tænkt på e-bay- det skal tjekkes senere.
24kg lyder af meget og stort ::) Vi har et bryggers/vaskerum med en del bordplade- måske kan den stå der. Vores køkken er som nævnt ikke særlig stort (3,5m. bord)....... hmmm tænke tænke

Så du blendede også Tanja. Det havde jeg godtnok hørt om, men min barndomsølle var med brødklumper- ikke store, men små og bløde. Min farmor brugte en hjulpisker til at mose de største :D Jeg må vist prøve mig frem ang. konsistensen..... vores var ret tyktflydende indtil røræggene kom i, og jeg "er jo vant til" at tygge lidt på denne ret.
Udover det tørre brød plumpede jeg også nogle nu lidt for bløde brunkager i- de er fint opløste her til morgen  ;D
Jeg elsker citron i næsten alt mad- det skal prøves /o Uhmm jeg glæder mig..........
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Øllebrød og en god pålægsmaskine?
« Svar #5 Dato: 10 Januar , 2014, 09:03 »
Så du blendede også Tanja. Det havde jeg godtnok hørt om, men min barndomsølle var med brødklumper- ikke store, men små og bløde. Min farmor brugte en hjulpisker til at mose de største :D Jeg må vist prøve mig frem ang. konsistensen..... vores var ret tyktflydende indtil røræggene kom i, og jeg "er jo vant til" at tygge lidt på denne ret.
Udover det tørre brød plumpede jeg også nogle nu lidt for bløde brunkager i- de er fint opløste her til morgen  ;D
Jeg elsker citron i næsten alt mad- det skal prøves /o Uhmm jeg glæder mig..........
Brunkager?! :o Det lyder specielt, men hvorfor ikke ;D. Min mor maste altid øllebrøden igennem et gammeldags dørslag, for at få elimineret alle klumper, men med en stavblender går det simpelthen så nemt. Ingen klumper /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Øllebrød og en god pålægsmaskine?
« Svar #6 Dato: 10 Januar , 2014, 09:21 »
I mine brunkager er der både kanel, allehånde, nellikker og ingefær- det skal nok blive godt. Der var vel en 10-12 stks tilbage fra julen......
 Og her for lidt siden skulle jeg op på spisekammeret efter noget grønkål til hønsene, og Yes  ;D der var en enkelt øko bergamotte tilbage. Den bliver delt og kommer i den sorte gryde sammen med resten..... den smager jo som en blanding af appelsin og citron /o
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Øllebrød og en god pålægsmaskine?
« Svar #7 Dato: 10 Januar , 2014, 09:44 »
Da jeg var barn blev der altid råbt: "Øllebrød med klumper i. Det ka´ vi ikke li`" når gryden med øllebrød blev sat på bordet. Så vores blev pisket godt igennem med et piskeris og serveret med flødeskum. Får helt ad-bad fornemmelser ved tanken om røræg i øllebrød. Skægt som traditioner er forskellige med sådan en gammel ret.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Øllebrød og en god pålægsmaskine?
« Svar #8 Dato: 10 Januar , 2014, 10:23 »
De gamle retter spiste jeg hos min bedsteforældre tæt på Løkken i vendsyssel- måske er det egnsbestemt...... om søndagen fik jeg hele to æg til en enkelt dog stor portion  ;)

Jeg kan også rigtigt godt lide kartoffelmos med klumper  :laugh: Det kan børnene IKKE, så når vi spiser samlet, er mosen glat, cremet og luftig :angel:

Nordjysk grønlangkål er grønsort, blank, tung og serveres rygende varm med kogt, saltet flæsk og medister- iskoldt kød! Dertil rødbeder, sigtebrød og ekstrem stærk, sød sennep. Drikkevarerne er traditionelt varmt maltøl og tempereret snaps. Jeg blev temmelig skuffet første gang her i sydjylland- jeg blev inviteret en hel uge i forvejen til GRØNLANGKÅL!! JUBIIII!! og glædede mig som et lille barn til juleaften........ Ind på bordet kom noget ikke særligt kraftigtsmagende, svømmende grønt og hamburgerryg  :o :o :'( Jeg spiste naturligvis pænt med, men næste dag ringede jeg til min farmor efter "den rigtige opskrift" og har lavet det hver vinter siden da. Jeg har ikke som hun siddet med iskolde hænder og vredet kålen selv i mange timer men køber de færdige kugler på frost hos købmanden. Det hakkede dur ikke til denne version.............det SKAL være laaaangkål :)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline KenM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
Sv: Øllebrød og en god pålægsmaskine?
« Svar #9 Dato: 10 Januar , 2014, 17:02 »
øllebrød:

Lig rugbrød i blød natten over i vand det dækker det helt.

kog det op ved svag varme.

Kom en øl i gerne en billig mart øl.

Smag til med evt. sukker, rørsukker eller farin.

æggesnaps:

æggeblomme røres læææænge med sukker eller....

1.1.1 (Ken, Jette og rune)
0,2 Off shore + 0,2 Lohmann
1.1 huskat (Ida og Chula)
1.0 Marsvin (Findo)

Offline trinemia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 196
Sv: Øllebrød og en god pålægsmaskine?
« Svar #10 Dato: 10 Januar , 2014, 17:40 »
Jeg skærer rugbrød ud- med skorper og det hele, dækker med halvt vand og halvt hvidtøl, og skal fra revet øko appelsin. I blød natten over, stavblender i , koger igennem- og spiser med flødeskum. Herhjemme er der kamp om den lækre morgenmad :-)
Mvh Trine

0.1 dværg wayndotte
0.1 grünleger/maran
0.1 isa warren
0.1 hybridbonus
0.1 engelsk araucana
0.3 børn
1 stk. ægtemand som næsten har vænnet sig til hønsene ;o)
0.2 katte

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Øllebrød og en god pålægsmaskine?
« Svar #11 Dato: 10 Januar , 2014, 19:21 »
Min far forlangte ostetern til sin øllebrød. Det var han vant til fra sin barndom. Det kendte min mor ikke. Vi unger prøvede det, men kombinationen vandt aldrig helt indpas.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Øllebrød og en god pålægsmaskine?
« Svar #12 Dato: 11 Januar , 2014, 08:42 »
Det smagte skønt  /o Jeg lavede en blended version til de andre........... Min mand synes bedre om æggesnaps som tilbehør end fløden  :D

Hønsene har lige fået rester tilsat havregryn og hørfrø- det er et hit!  ;D

Ostetern  :o :laugh:

Jeg må indrømme at jeg nu tænker på øllebrøden som en slags dessert- som barn var jeg en rigtig sukkergris. Vintermorgenmad skulle helst være øllebrød med RIGELIG æggesnaps(hos farmor) eller havregrød med et tykt lag sukker på toppen + en stor klat smør(hjemme). Den der sprødhed sukkeret får, når det delvist smelter, var noget helt særligt, og hvad smørforbrug angår kan brødrene Price godt pakke sammen :laugh:

I eftermiddag begynder jeg "at jage" pålægsmaskine på nettet..........
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Øllebrød og en god pålægsmaskine?
« Svar #13 Dato: 11 Januar , 2014, 11:41 »
Mht maskine kunne du prøve
http://stores.ebay.de/FRUSCIO76-attrezzature-ristorazione/Affettatrici-RGV-CE-Domestico-/_i.html?_fsub=2079690015&_sid=848414475&_trksid=p4634.c0.m322

Fik min derfra i løbet af 4 dage
RGVs hjemmeside kan du Google og læse beskrivelse mm
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Øllebrød og en god pålægsmaskine?
« Svar #14 Dato: 11 Januar , 2014, 12:09 »
http://www.ebay.de/itm/AFFETTATRICE-LUSSO-22-GS-ROSSA-RGV-AFFIL-R-G-V-220-MM-/390272428663?pt=Affettatrici_e_Taglio&hash=item5ade0caa77#ht_6357wt_1326 Iflg beskrivelsen kan den vist det vi ønsker  <.
Nu har jeg kigget lidt rundt omkring og indset, at et endeligt køb må vente lidt............ januar ser lidt trist ud pengemæssigt  ::) Jeg gider kun funktionsdygtige, langtidsholdbare maskiner.
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk