Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dominerende nytilflyttere ..  (Læst 5049 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tragardh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Dominerende nytilflyttere ..
« Dato: 04 November , 2013, 09:43 »
Hej,

Jeg har efter den store storm fået 5 nye Isa Brown høns, fra min veninde, ind i min hønsegård, da deres eget hus blev ramt af et træ. Det er pulveriseret og der er ikke udsigt til at de kan få et hus igen indenfor de næste par måneder.

Min hønsegård har et hus på ca 10m2, med to udgange. En til et lukket voliere på 16 m2, og en til en åben gård på ca 60 m2. Så jeg startede med at holde de gamle ude i deres gård mens jeg lod de nye falde til i det lukkede voliere.

Efter et par timer åbnede jeg op så de kunne mingle. Der var naturligvis lidt tumult. Men jeg tænkte at de blot skulle finde deres plads i herakiet og at der om et par dage ville være ro.

Men til min overraskelse overvandt de nye tilflyttere, trods deres unge alder og undertal, over de ældre i dominans øjeblikkeligt.
Og snart holdt de nye høns resten fanget i et hjørne i et jerngreb uden lige. Så snart en af "de gamle" prøvede at komme væk blev der hakket hidsigt af alle de andre.

Der er nu gået et par dage og jeg troede egentlig at der var lidt mere ro. Men i morges manglede 3 af mine Faverolles meget af deres kam og blodet havde farvet deres lyse fjer på hovederne røde. I min bog er det for voldsomt. Så nu er de skilt ad.

Da det er den nye flok der viser sig dominerende er min plan derfor flg.

1. Holde dem adskilt i 7-10 dage til de forkomne er helet op.
2. Sluse en af de nye Plymouth Isa Brown høns ind ad gangen. Helt ro før der kommer en ny ind. Startende med førerhønen.

Tror I at det kommer til at gå bedre? Og var det naivt at blande to flokke på hhv 9 og 5 stk og regne med at det nok skulle gå?

Lidt baggrundsviden om beholdningen:
Oprindelig flok: 2 gamle dværg Wyandotter, 5 Faverolles på 1,5 år og 2 brune "æglæggere" på 4 mdr.
Ny flok: 5 Isa Brown på kun 6 mdr.

Tak for et godt forum, der indtil videre har svaret på mange spørgsmål blot ved at søge. :-)

Billede af huset .. gården fortsætter til højre ud af billedet.


Billede af et af ofrene

vh Niklas
« Senest Redigeret: 04 November , 2013, 10:14 Fra tragardh »

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Dominerende nytilflyttere ..
« Svar #1 Dato: 04 November , 2013, 10:10 »
Jeg synes bestemt ikke, at det var naivt at tro, at 5 nye unge høns hurtig ville integrere sig med 9 'gamle', men sådan 5 unge ISA lømler kan være meget fremme i skoene, så de har altså terroriseret deres værter og her hører vi så endelig om et nyere tilfælde, hvor ISAerne faktisk hakker de andre til blods - det må de bestemt ikke >:( det vil ende helt galt, så godt du fik dem skilt ad igen.

Du har allerede skitseret løsningen /o èn ISA ind til de 'gamle' ad gangen indtil der er ro og så den næste osv.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline tragardh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Dominerende nytilflyttere ..
« Svar #2 Dato: 04 November , 2013, 10:20 »
Hej Helle,

Tak for svar. Det er rart at høre at jeg ikke er naiv eller helt galt på den. :-)
Jeg har lige læst lidt op Isa Brown racen og det understøtter jo ret godt det jeg ser. De er effektive æglæggere men også hårde overfor andre racer skriver de... Jo tak.

Jeg håber at jeg kan dæmme op for den voldelige racisme herhjemme, den er ikke velkommen!

Et tillægsspørgsmål som måske kan vedrøre deres konflikt - Synes I at det ser for trangt ud til 14 høns? Selv synes jeg at det går fordi de har den store åbne gård som de kan spadsere rundt i hele dagen. De skal kun være i deres voliere når det er mørkt.

vh Niklas

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Dominerende nytilflyttere ..
« Svar #3 Dato: 04 November , 2013, 10:32 »
Nu har jeg haft ISAer i seks år og har aldrig oplevet, at de har været bissede over for nye indflyttere - første gang min flok på 5 ISAer fik nye veninder, havde de 5 gået sammen i et 1½ år, så de havde meget ejerfornemmelser over deres hjem, men der var ingen problemer da en faverolles og en Vorwerk flyttede ind - ISAerne ville blot ikke være veninder med de to nye...før der var gået knap et par måneder.

Det er ret vigtigt at disse aktive og nysgerrige ISAer har en masse at beskæftige sig med og god plads - men hvis de kun er lukket i volieren og huset, når det er mørkt, så er det jo alligevel ved at være sovetid, og så skal de blot finde deres 'seng' eller gå en lille aftentur...og dertil er voilieren stor nok...vil jeg tro ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline tragardh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Dominerende nytilflyttere ..
« Svar #4 Dato: 04 November , 2013, 10:40 »
Måske er de mere bissede jo mere truede de føler sig. Det bedste forsvar er et angreb siger nogen.
Og da du lukkede to rolige høns ind til dine 5 vurderede de nok at der er ikke var noget at være bange for.

hehe hvem ved hvad de tænker .. men tak for svaret igen :-)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Dominerende nytilflyttere ..
« Svar #5 Dato: 04 November , 2013, 10:47 »
Måske er de mere bissede jo mere truede de føler sig. Det bedste forsvar er et angreb siger nogen.
Og da du lukkede to rolige høns ind til dine 5 vurderede de nok at der er ikke var noget at være bange for.

hehe hvem ved hvad de tænker .. men tak for svaret igen :-)

Det har du sikkert helt ret i ;) - senere hen er det faktisk blevet min faverolle, som virkelig står for bøllebank velkomsthilsenen til nye beboere.

Jeg har lige læst dit første indlæg igennem igen, og du kan måske have ret i, at 60 kvm gård + hus + voliere er lige småt nok, hvis man kommer fra større forhold så som at være fritgående, men når du får ro på tropperne ved trinvis integration, så er det vinter, og på det tidspunkt har jeg i hvert fald ikke erfaring med, at ret mange fjer gider bevæge sig på lange ture rundt i haven.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline tragardh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Dominerende nytilflyttere ..
« Svar #6 Dato: 04 November , 2013, 11:01 »
hehe Faverollen ligner også en ørn så den passer godt til vogter rollen synes jeg.

Ja nu du siger det, så har de bestemte Isa'er let og elegant hoppet over stakittet, som ellers holder den tunge faverolle inde. Og de spankulerer tilfreds rundt i resten af haven nu.

Heldigvis har jeg et sommerhus med et 100m2 voliere (tidligere ejer var papegøje nørd), der har stået brak i et halvt år. Så der ryger de over på ferie om lidt .. Men ja indslusningen må gerne blive et hit, da det er lidt besværligt at holde høns i et hus man ikke er så tit i. :-)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Dominerende nytilflyttere ..
« Svar #7 Dato: 04 November , 2013, 11:13 »
Sådan er det ;) unge ISAer søger altid eventyr og et hegn beregnet til faverolles klarer de nemmere, end at klø sig i nakken - så intet problem der ;D

God fornøjelse med at índfange dem, hvis de synes at haven er spændende :o måske du skal alliere dig med en dåse majs - men de snu ISAer regner hurtigt ud, hvad det går ud på, når du fanger den første ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline tragardh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Dominerende nytilflyttere ..
« Svar #8 Dato: 04 November , 2013, 11:16 »
Ohh god ide med dåsemajsene. .. kunne nok også bruge en Faverolle som lokkemiddel  ::)

Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Dominerende nytilflyttere ..
« Svar #9 Dato: 04 November , 2013, 14:38 »
Jeg synes vores lille flok fint illustrerer, at det den lavest rangerende høne i en flok som står for at "modtage nye", læs: Sætte på plads. Hønsene hakker kun nedad, og når hierakiet er etableret, behøver de ikke hakke på hinanden, for de kender udmærket deres indbyrdes rangorden.

Her er lidt om vores oplevelser:

Vi havde en gammel Maran (Maren) som førerhøne, dernæst 2 gule Sussex som nærmest legede Schweiz, de holdt sig neutrale, og nederst en lille blå Maran/Araucana, som til gengæld var rigtig langt fremme i skoene når det gælder at tigge mad og generelt føre sig nysgerrigt og larmende frem :-)

Så blev Maren skruk, og da vi ikke havde nogen hane, fik hun en stak Faverolles æg at ruge ud. Det gav dog kun 1 (!) kylling sidst i august, Rollingen. Hun er blevet dygtigt ført rundt og forsvaret af sin super-mor, og ingen tør rigtig røre hende. Rollingen sidder nu med på øverste pind, 10 uger gammel  /o

Da vi så, at der kun kom 1 kylling, købte vi 1,3 Maraner (s/k) som Anna i Gram havde i overskud, de var godt 10 uger gamle, og holdt sammen som ærtehalm. Det var nemlig øjeblikkeligt tydeligt, at de rangerede på højde med regnorm og afklippet græs, og det var lille Aura, som flittigt jagtede dem. Hun kunne slet ikke tåle at de fik godbidder, dem skulle hun have. Selv om hun var godt forsynet et sted, skulle hun jage dem væk hvis de fik et andet sted. Hun havde i det hele taget travlt med at være "den udøvende magt". De andre gamle høns nærmest ignorerede de nye, så længe de holdt respektfuld afstand.

Som tiden er gået, flygter de nye Maraner kortere og kortere når Aura fistrer rundt for at dominere dem (de er også blevet noget større end hende). Uanset størrelsen svinger hun altså stadig pisken over de nyankomne, når der bliver strøet lidt godbidder ud til hønsene.

Den ene af de nye maraner afviger ved at have en nydelig columbia aftegning på halsen, så hun hedder selvfølgelig Columbine. Hanen, tjah, så kom han jo til at hedde Pjerrot. Han har vist sig at være en rigtig kylling, han er noget af de mest frygtsomme og pjevsede, som slet ikke har haft noget at skulle have klinket med lille Aura, som repræsenterede den etablerede flok.

Efterhånden går det mere fredsommeligt, især når de skal sove, der er ingen problemer. Og NU er Pjerrot - som er blevet en stor flot Maranhane på knap 6 mdr. -  begyndt at gale :). Det skal blive spændende at se, om han viser sig som en rigtig mand eller fortsætter som mus!
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Dominerende nytilflyttere ..
« Svar #10 Dato: 04 November , 2013, 15:16 »
Jeg har også haft blodtørstige ISA'er, og faverolles er så langsomme, de kan ikke se at komme af vejen. Når du laver den nye sammenføring med en ad gangen - sørg for at de har masser at lave - noget at pille og skrabe i og undersøge, nye grene og foderemner, så de ikke hakker hinanden af kedsomhed.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline tragardh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Dominerende nytilflyttere ..
« Svar #11 Dato: 04 November , 2013, 15:19 »
Haha stakkels lille Pjerrot. Men ja, som ny i en flok bør man vel også være nederest i rang per automatik.

Som jeg tolker det, er det bedst jo mindre tvivl der er, for alle hønsene, om at den ny ankomne er nederst i herakiet.

Altså hvis der derfor kommer 5 frembrusende typer ind i en flok på 9 rolige, så er den etablerede rolige flok måske mere tøvende, hvilket udløser et angreb på lederskabet prompte.

Men hvis jeg kun lukker en ind frembrusende type ind, så går den formentlig mere stille med dørene da de andre ikke er det mindste usikre.

Men nu må vi se - om en uges tid vil jeg sluse en af dem ind igen. Måske sparker den døren ind og deler æggemader ud, eller også stiller den sig pænt om i køen.  :)

Offline tragardh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Dominerende nytilflyttere ..
« Svar #12 Dato: 04 November , 2013, 15:20 »
Tak for tippet Bente. Og ja - de virker lidt tykpandede de faverolles. Men på den der søde lidt fjogede labrador måde. :)

Jeg ser med stor glæde at mine høns elsker at rode i de blade jeg river sammen. Især med lidt korn ..
Så det vil jeg lægge op til.

« Senest Redigeret: 04 November , 2013, 15:22 Fra tragardh »

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Dominerende nytilflyttere ..
« Svar #13 Dato: 04 November , 2013, 15:39 »
og faverolles er så langsomme, de kan ikke se at komme af vejen.

Naah - det er så ikke helt rigtigt, Bente ;)

Her er et billede fra dengang min faverolle Baby flyttede ind. Jeg kalder billedet '  Baby som spøgelse'. Det er en kombination af et langsomt kamera og en meget hurtig faverolle

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline tragardh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Dominerende nytilflyttere ..
« Svar #14 Dato: 04 November , 2013, 15:41 »
haha Helle! Det er sgu sjovt at du lige havde det billede på lager ;-)