Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Flødekartofler  (Læst 9508 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Flødekartofler
« Dato: 17 ſeptember , 2013, 00:48 »
Jeg er blevet helt hooked på flødekartofler...men desværre kun èn bestemt, nemlig den, man kan købe i Super Brugsens delikatesse afdeling, 800 g for 40,-, og den får de leveret fabriksfremstillet i 2 kg's poser, hvorefter de selv fylder over i aluminiumsbakker.. Det er umiddelbart dyrt og et eller andet sted åndssvagt, at delikatesseafdelingen skal være et dyrt mellemled..og så er det fabriksfremstillet..

Så har du/I ikke en fntastisk god opskrift på flødekartofler, som kan hamle op med Brugsens???
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Flødekartofler
« Svar #1 Dato: 17 ſeptember , 2013, 07:03 »
De bedste jeg kan få er meget tyndt skåret skiver af kartoffel samt porrer.Ca en porre pr fad .Krydder med salt og peber.Og er du til hvidløg så pres et par fed i af det også.Et par hundrede gram bacon sætter prikken over iét.Nu behøver man næsten ikke kød til.Hæld fløde samt evt lidt mælk ved.Husk det vokser i ovnen.Der skal måske hældes lidt fløde/mælk på under vejs.I ovnen til de er sprøde i toppen og møre.Ca 1,5 time.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Flødekartofler
« Svar #2 Dato: 17 ſeptember , 2013, 08:14 »
Jeg syntes at  Bruuns opskrift ser lækker ud,flødekartofler er jo en simpel ret,man kan jo undlade det ene eller det andet alt efter behag,hjemmelavet må absolut være det bedste,da det ikke er tilsat alle mulige kemikalier.;-).
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Flødekartofler
« Svar #3 Dato: 17 ſeptember , 2013, 08:32 »
Kartofler i skiver, en hjemmelavet mornaysovs (opbagt sovs med ost i), lidt løg i tern, fløde, salt, peber, muskatnød. Ind i ovnen. Er man til ost, så skader det vel heller aldrig at toppe op til sidst med lidt revet emmentaler, comté eller cheddar, og give hele molevitten et skud under grillen til ostetoppen bobler og bruner *e ;D
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Kenneth j

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Flødekartofler
« Svar #4 Dato: 18 ſeptember , 2013, 22:57 »
Hej

Jeg kan bedst lide den klassiske fremgangsmåde.

Jeg kan rigtig godt lide porre og andre grøntsager  og er helt tosset med bacon. Men ikke i mine fløde kartofler :) :)
SÅ jeg laver noget godt tilbehør i stedet.

Jeg tager kartoffel skiver og lægger dem i et tyndt lag i et fad og så lidt løg i skiver. Drysser med salt og peber samt lidt revet muskat nød. Så starter man forfra med kartofler og løg samt krydderier.

Når man har den rettet mænge hælder jeg fløde på så det lige knap dækker alle lagene. Nogle gange kommer jeg lidt mælk i da min kærste helst vil have det lidt flydende :)

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Flødekartofler
« Svar #5 Dato: 18 ſeptember , 2013, 23:12 »
Masser af ost og hvidløg i flødekartofler. DET er godt! Tyndt skårne kartoffelskiver (brug mandolinjern) lægges i lag. På hvert lag drysses lidt salt og peber og lidt finthakket hvidløg og lidt revet ost. Der bygges lag på lag. Til sidst hældes der fløde på og drysses med lidt ekstra ost på toppen.
Der kan varieres med løg, porrer og andre sjove ting.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Flødekartofler
« Svar #6 Dato: 19 ſeptember , 2013, 00:28 »
enig med Henriette, men jeg river også masser af muskatnød i

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Flødekartofler
« Svar #7 Dato: 11 December , 2013, 19:17 »
jeg bryder mig ikke om alle mulige grøntsager i flødekartofler. nej det skal være "rent" her i huset  :) rød peberfrugt kan dog lige gå an.

jeg laver flødekartofler sådan. og de smager bare rigtig mums /o


jeg har et stort fad som jeg næsten fylder med tyndtskårne kartofler fra job,  (sort ditta) :-)

så hakker jeg et par fed hvidløg og fordeler/drysser på toppen. godt med salt og peber derefter. jeg køber en morneysauce i brik og hælder derefter på. til sidst 1/2 liter piskefløde over.

jeg blander ikke rundt i det, men når morney og fløde hældes over så gør jeg det jævn så det "trækker" hvidløg og salt/pebber med ned.

det smager bare rigtig godt. er ikke selv så vild med flødekartofler lavet på ren fløde.

meget fint hakkede røde peberfrugt blandet i er også rigtig godt. det giver lige noget ekstra.

jeg har 1 gang købt flødekartofler fra føtex med peberfrugt og fået mad udefra lavet på næsten samme måde. det var også godt. men slår slet ikke mine egne hjemmelavede  :)



Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Jannick Ringius

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 117
Sv: Flødekartofler
« Svar #8 Dato: 11 December , 2013, 20:54 »
Jeg er helt klart til den klassiske som beskrevet, hvilket også er den måde de fremstilles efter på fabrik - som du efterlyser. Det vil dog smage anderledes når du bruger reelle ingredienser frem for pulverfløde og pulvermælk (svinefedt) rørt op i vand og løgpulver + en masse E numre og smagsstoffer.

Da jeg dog også godt kan tilslutte mig "baconklubben" steger jeg det ved siden af og drysser på - for mig er det næsten helligbrøde at komme i
:-)
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline Christina ♦

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 590
    • Naturens Gaver
Sv: Flødekartofler
« Svar #9 Dato: 11 December , 2013, 21:10 »
Husk bacon  /o
Christina

5 dværg farverolles høner