Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Søger opskrift på hjemmelavet bacon  (Læst 8933 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Søger opskrift på hjemmelavet bacon
« Dato: 10 Maj , 2013, 22:43 »
Hej Alle,

Med alle de dygtige mennesker der er her på forum, så kan jeg næsten ikke forestille mig andet end at der må være nogen her som har egen røgeovn og som har prøvet at lave deres eget bacon.  ::)

Vil de evt. dele lidt ud af deres erfaringer og hjælpe en novice indenfor røgning med at få produceret noget lækkert guf til æggekagen?  ???

Søger altså opskrift og vejledning til at lave mit eget Bacon, startende fra man har et stykke fersk gris og til det er spiseklart...  ;)
« Senest Redigeret: 10 Maj , 2013, 22:46 Fra mcquolle »
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline marix

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 161
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
Sv: Søger opskrift på hjemmelavet bacon
« Svar #1 Dato: 11 Maj , 2013, 06:46 »
hejsa.

efter flere års forsøg er jeg ved at have godt styr på hjemmelavet bacon.

til en ribbensteg bruger jeg:
3 l vand
300 g salt
30 g sukker
30 g nitritsalt
peberkorn, sennepsfrø, laurbærblade
røgsmuld

jeg koger lagen op og køler den ned, deler ribbenstegen i 6 stykker, og kommer dem i lagen.
det er en kraftig saltlage, så hvis stykkerne ikke er for store, så passer det fint med at de kun skal ligge en dag.
jeg tager dem op og tørre dem.
jeg har ingen røgovn, men bruger en fiskekeddel, altså en slags gryde, med en indsats. drysser røgsmuld i bunden af kedlen og ligger ribbensteg-stykkerne på indsatsen og kommer låg på.
*jeg sætter kedlen på bluset og lader det stå til der kommer røg ud af den. trækker den til side og lader den stå i 15-20 min.* gentager fra *-* 3 gange.
denne røgning smager rigtig godt, men det er ikke en mellemrøgning som købe-bacon, så derfor er den ikke holdbarhedsforlængende. jeg kan ikke styre temperaturen godt nok, men vil sige at jeg kan styre kedlen til at den ikke kommer over 65 grader. dvs. at bacon skal tilberedes videre inden den spises. jeg ser det som en fordel at holde baconen så langt nede i graderne, da det så ikke bliver for tørt ved stegning :)
jeg bruger gerne et stykker bacon og kommer resten i fryseren.

god fornøjelse - bacon er mit yndlingskrydderi
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Søger opskrift på hjemmelavet bacon
« Svar #2 Dato: 11 Maj , 2013, 08:39 »
Hej tak for svar.
Det lyder jo ret let. Jeg har en bradley smoker som jo er elektrisk, så den kan jeg styre ret præcist i temperatur.

Er der flere der har input, så skriv endeligt.

Bacon er jo ikke bare et krydderi, det er et grundstof. :))
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Søger opskrift på hjemmelavet bacon
« Svar #3 Dato: 11 Maj , 2013, 10:19 »
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Alleci

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Søger opskrift på hjemmelavet bacon
« Svar #4 Dato: 11 Maj , 2013, 20:51 »
Hej

Jeg er ret vild med www.kvalimad.dk, han laver også hjemmelavet bacon:

http://www.kvalimad.dk/opskrifter/hjemmelavet-bacon

God fornøjelse
 ;D
Snarlig hønseejer
1 golden retriever
1 lånebarn
1 mand

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Søger opskrift på hjemmelavet bacon
« Svar #5 Dato: 11 Maj , 2013, 22:19 »
Preben>> Det var dog en aldeles modbydelig side du linker til!!!  ::) Sidder nu og får stød af mit tastatur fordi jeg har savlet i det!!  /o  8)

Alleci>> Super link. Det må da siges at være en udførlig vejledning.  ;)

Marix>> Så dit får i alt ca. 45-60 min? Når temperaturen er oppe omkring de 65°C så er det en varmrøgning... Hvorfor ikke bare lade temperaturen komme op over de 65°C så du ikke nødvendigvis behøver yderligere forarbejdning før det er spiseklart?  ???
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline marix

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 161
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
Sv: Søger opskrift på hjemmelavet bacon
« Svar #6 Dato: 11 Maj , 2013, 23:00 »
for mig at se er det ikke en god idé at få det for højt op i grader. kødet vil få konsistens som det er tilberedt, og hvis man senere ønsker at skære det i skiver og stege det på en pande, så er det mærkeligt at det allerede er tilberedt.
det svare til at stege et stykke varmrøget laks, og det har vidst aldrig været meningen.
hvis du ønsker at varmryge det, og ikke yderligere tilberede det, skal du få temperaturen over 75 grader for at undgå bakterier.
også lige en kommentar til det tørsaltet bacon, det har nemt ved at blive for salt, og med så meget sukker, karamelisere det under stegning, og har nemt ved at brænde på. bare lige en erfaring jeg har gjort mig, da jeg til at begynde med ikke ville lagesalte.:)
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline jaller9849

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Søger opskrift på hjemmelavet bacon
« Svar #7 Dato: 20 August , 2013, 08:06 »
Jeg ved godt at det er en gammel tråd men jeg sætter lige liv i den igen da det snart er tid til at røge igen. Vi vil ikke over 25 grader i røgovnen så det er bedst når det max er 10 grader udenfor om natten.

Jeg har lavet bacon i flere år efterhånden og venner og bekendte efterspørger det ofte :-) Ja nogle ønsker sig sågar bacon i fødselsdagsgave haha :-)

Jeg sværger til tørsaltning!!! Det giver klart den bedste bacon i min verden. Ja den har tendens til at blive salt men hvis man vander den ud i 2-3 timer så bliver den ikke for salt.

Jeg bruger 3/4 del salt, 1/4 sukker, knust sort peber og ikke andet!! Det er den rene baconsmag jeg er ude efter. Andre smage kan tilsættes som tilbehør. Ribbenstegene (laver gerne 3 store ad gangen) tørsaltes enkeltvis i 4-6 dage. De skal være helt faste i kødet. Endelig ikke blødt for så er vandet ikke trukket ud af kødet og salt/sukker ikke kommet ind. Jeg vander dem ud i 2-3 timer i hver sin store gryde. Skift vandet nogle gange undervejs. Herefter tørrer de i køleskab i et døgns tid.

Nu kommer vi til røgningen som kan være drilsk hvis man ikke lige kender tricket. Jeg har en WSM at røge i men de første par gange røgede jeg i en alm weber. På nederste rist lægges et dobbelt lag stanniol. Med et litermål eller en bøtte laver jeg i stort U af røgesmuld (skal være den fine slags. Den grovere giver for meget varme). Volden af røgesmuld skal laves høj og smal. Ikke flad og bred. Ellers vil gløderne dø ud. Når jeg laver volden bliver den vel 10 cm bred og 13-15 cm høj. 1,5-2 liter røgesmuld rækker til ca 12 timers røgning. En lille smule sprit hældes på i den ene ende, tændes med en tændstik og så venter man på at flammen brænder ud. Så er gløderne startet. På risten over røgesmuld lægger jeg et stykke stanniol så der ikke drypper kondensvand ned på røgesmuldet. Så er det bare på med bacon, låg på og indstille spjæld. Topspjæld helt åbent, det ene bundspjæld 1/3 del åbent og de andre lukkede.

Nu røges de natten over og hvis det er koldt nok så bliver de liggende på WSM hele dagen ellers lægges de i køleskab.  De gentages 3 gange i alt. I hviletiden får røgsmagen lov til at trække ind i kødet så det bliver ensartet hele vejen igennem.

Efter røgningerne tørrer det i køleskabet i ca en uge. Så er det klar. Spis det som en røget, tørret skinke, brug det som bacon eller frys det ned i mindre stykker. VIGTIGT VIGTIGT VIGTIGT det må IKKE få høj varme!!!! Det brænder på hvis det for høj varme. Lidt lavere varme og så bliver det bare herligt. Husk der er ikke noget vand der skal koges af før det kan stege som i købebacon.

Rigtig god fornøjelse
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Søger opskrift på hjemmelavet bacon
« Svar #8 Dato: 20 August , 2013, 08:13 »
Det lyder lækkert, tak fordi du delte /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jaller9849

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Søger opskrift på hjemmelavet bacon
« Svar #9 Dato: 21 August , 2013, 08:44 »
Velbekomme :-)

Et lille trick er at købe ribbenstegen med svær der ikke er ridset. Så slipper man for at stå og gnide sukker/salt blandingen ned mellem hver svær. Hvis ikke alt er gnedet godt ind i salt risikerer man grobund for bakterier og så er det hele ødelagt.
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul