Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nye redekasser - hvad synes I?  (Læst 7602 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Nye redekasser - hvad synes I?
« Dato: 26 November , 2008, 22:16 »
Synes lige jeg ville dele mine tanker med jer omkring de nye redekasser jeg skal lave til foråret.
Det skal laves som et lille hus med skråtag, så skråt at hønsene ikke kan sidde ovenpå. Taget skal kunne åbnes, så æggene kan tages ud den vej.
Der skal være en dør i den ene ende og en lang gang igennem. Om der skal være dør i begge ender ved jeg ikke endnu, hvad synes i?
Så skal der være 3 små appartements hvor der kan lægges æg i ro og fred, og mørke ;) De skal laves som en kasse der kan tages ud, derfor håndtagene. Det tænker jeg vil lette rengøringen..?
Jeg tror også det vil gøre det nemmere at flytte høns når de har lagt sig skruk.
Hvad synes I om min idé? Hvilken slagt træ (billigt) vil det være godt at lave det i?
Det første billede er huset set forfra. Det andet er set ovenfra og ned og det sidste er en af kasserne der kan tages ud.
« Senest Redigeret: 27 November , 2008, 11:18 Fra Sussexmor »
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Nye redekasser - hvad synes I?
« Svar #1 Dato: 26 November , 2008, 22:18 »
Jeg ved ikke lige hvorfor det er en tom fil...er det af samme grund man heller ikke kan ligge billeder i galleriet?
Billedet kommer på senere...
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nye redekasser - hvad synes I?
« Svar #2 Dato: 27 November , 2008, 06:51 »
Ja, det kunne se sådan ud. Jeg kan se filen på serveren, men den har en størrelse på 0.. og jeg kan heller ikke vedlægge filer der kan læses.

I dyb undren over hvad der er sket
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Nye redekasser - hvad synes I?
« Svar #3 Dato: 27 November , 2008, 08:59 »
Så virker det  ;D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Nye redekasser - hvad synes I?
« Svar #4 Dato: 27 November , 2008, 10:22 »
Hvor mange redekasser skal man egentlig have til 16 høns?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nye redekasser - hvad synes I?
« Svar #5 Dato: 27 November , 2008, 12:18 »
Først vil jeg sige dine redekasser er super godt tænkt, dem kunne jeg godt selv tænke at eje, med hensyn til hvor mange redekasser til 16 høns, der vil jeg sige 4, for jeg mener at kunne huske at man siger 4 høns pr rede.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Kurt Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 94
Sv: Nye redekasser - hvad synes I?
« Svar #6 Dato: 27 November , 2008, 12:29 »
Jeg ville nok lave indgang i begge ender og ville nok lave alle tre indsatser flytbarre. Ideen ser godt ud kan være at jeg stjæler den
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Nye redekasser - hvad synes I?
« Svar #7 Dato: 27 November , 2008, 14:54 »
Alle 3 indsatser er flytbare, gad bare ikke tegne 3 ens kasser  ;) ;)
Og den må gerne stjæles, men så del lige din idé med hvilken slags træ man kan lave den i  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Nye redekasser - hvad synes I?
« Svar #8 Dato: 27 November , 2008, 19:00 »
Syntes at det er en smader god ide det der :D.. Lige før ejg kunne finde på at snuppe den nu hvor jeg også skal have lavet nye kasser :D?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: Nye redekasser - hvad synes I?
« Svar #9 Dato: 27 November , 2008, 20:12 »
jeg tror at det vil være en god idé at lave kasserne i vandfast krydsfinér i tykkelsen 9mm eller 12mm. Det kan du få i store plader i byggemarkederne og så er det bare om at lave skabeloner og lave et puslespil på pladen, for at få udnyttet den så godt som muligt. Det er nemt at male på, og med maling vil det være nemt at rengøre og så kan du evt. også male det i en mørk farve. Det vil være smart at bore for, så er det nemmere at styre skruen, og du behøver ikke nogen lægtestumper for at sætte kasserne sammen. Alternativt kan man lave kasserne i en tyndere finér (5 eller 7 mm), men så er den ved at være for tynd til at du kan skrue skruer i, uden at splintre træet, og så må man bruge nogle træstykker til at skrue ind i i hjørnerne for at få kassen til at hænge sammen. Men jo tyndere finér jo billigere er det.
Det er bare lettere at gøre kassen ren, hvis den består af 4 glatte sider :).
Kunne det forstås ::)?
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Nye redekasser - hvad synes I?
« Svar #10 Dato: 27 November , 2008, 20:12 »
Snup bare ideen Mikkel  :D Men jeg vil gerne se billeder af alt det i får lavet. Og måske nogle byggefif, for godtnok er jeg snedkerdatter, men så ferm er jeg heller ikke med en boremakine og stiksav.  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Nye redekasser - hvad synes I?
« Svar #11 Dato: 27 November , 2008, 20:14 »
Ja super tak for det Lisa  :) Min far foreslog også krydsfiner i 12 mm. Og så foreslog han 20 mm lister i hjørnerne til at samle det hele med lim og skruer.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Nye redekasser - hvad synes I?
« Svar #12 Dato: 28 November , 2008, 22:18 »
Hej sussexmor
Tror ikke at vandfast krydsfiner´ er en god ide til pladen i bunden for det er jævla glat for hønsene har jeg lagt mærke til.
Men fin konstruktion.
Jeg har en samling dyrt pinde brænde fra America som redekasse (Forsvindingskasse)
Næste gang bygger jeg også selv  <A
MVh Lene