Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tilbageholdelsestid for æg?  (Læst 17332 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #15 Dato: 21 Oktober , 2008, 15:21 »
Tusind tak, Mette, det var da dagens bedste nyhed  <E <I <M .
Jeg skal besøge min &%?$£@&%¤ søn på lørdag, så vil jeg tage hans buræg med, samt nogle af mine fine æg, endelig vil jeg holde et foredrag for ham, om burhøns' umenneskelige lidelser i deres korte liv - så lærer han det vel  ;)
(skulle nogen være i tvivl elsker jeg ham lige så højt som mine andre drenge)
Kan man overhovedet sige drenge om tvillinger på knap 32 og en "baby" på 28?

@Mikkel, hvis du ikke må spise æggene, tror jeg altså heller ikke, du kan spise kødet, men det er bare mit gæt, måske ved nogle af de klogere mere om det?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #16 Dato: 21 Oktober , 2008, 16:26 »
@ Mikkel prøv at tag en snak med den dyrlæge, jeg håber ikke det er så galt fat, for det ville da godt nok være synd for dig og alle dine dejlige dyr, jeg håber det bedste for dig.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #17 Dato: 21 Oktober , 2008, 18:51 »
Fik som sædvanligt af vide at jeg kunne ringe igen imorgen ... -.-.. Nå pyt med det. Nu får vi se, for ellers er der jo kun syv der får lov at leve :(
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #18 Dato: 21 Oktober , 2008, 20:57 »
En hest der har fået så meget som EN pennicillinkur bliver chippet, for den må ikke bruges som slagtedyr bagefter - heller ikke mange år efter.....

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #19 Dato: 21 Oktober , 2008, 21:47 »
Der begynder godt nok at tegne sig et meget skidt billede :(
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #20 Dato: 21 Oktober , 2008, 21:49 »
En hest der har fået så meget som EN pennicillinkur bliver chippet, for den må ikke bruges som slagtedyr bagefter - heller ikke mange år efter.....

Det lyder som en and  ;)
Flere af vores heste har fået penicillin og dyrlæge har hverken bedt om identitets nr. eller chippet eller nogen anden form for registrering.
Min kæreste har arbejdet hos en hestedyrlæge og har heller aldrig hørt om dette.
Måske det kan være et bestemt penicillin præperat??

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #21 Dato: 21 Oktober , 2008, 22:30 »
Det tænkte jeg også...
Syntes at det lyder underligt.
Min ene hest på 33 år har flere gange fået penicillin og er ikke chippet... Det er min hoppe på 13 år forøvrigt heller ikke.
Den lille knaldperle på 1 1/2 år er chippet i henhold til loven.
Nå, nu er det jo ikke et heste forum ;)

Mht. at man ikke kan slagte eller spise æg fra beh.høns  ???
Hvorfor mon de så bliver behandlede ?
De er jo trods alt  ;) ikke kæledyr men nyttedyr. (for det meste  ;D)

Mvh Lene

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #22 Dato: 21 Oktober , 2008, 22:45 »
Næh det er ikke heste, men det er alligevel lidt interessant at vide, og nogle regler er næsten identiske med andre, nu muligvis ikke heste versus høns, men for de der gerne vil vide noget om chipning af heste til konsum.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Kontrol/Laegemidler_til_dyr/Chipmaerkning_af_heste/forside.htm

så kan man arbejde sig frem til listen over de ting der chippes for.


Mine Heste er chippet med henblik på identifikation, og det er dyrlægen der skal sige til når hesten skal være mærket for registrering af medicinrester.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #23 Dato: 22 Oktober , 2008, 07:14 »
Syntes da også at hvis han har udskrevet det medicin, og at man så ikke må spise æg og kød fra dem igen, så burde han da i alt fald have oplyst at det måtte man ikke :(
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #24 Dato: 22 Oktober , 2008, 08:25 »
Hej igen
@Mikkel. Jeg huskede at snakke med min dyrlægeveninde igår. I pricippet er det rigtigt at du aldrig må spise æg fra dine høns når de er behandlet med et middel, hvorpå der står at det ikke må gives til høns der producere æg til konsum. Grunden er at midlet åbenbart kan spores i æg i meget lang tid. Dvs. der er rester af stoffet i æggene. Men hun ville nu ikke have nogen betænkeligheder ved selv at spise sådanne æg. Det handler om at man helgardere sig når man skal sælge æg til fremmede mennesker. Hvis man sælger sine æg og det så viser sig at nogle købere led af allergi overfor cefalosporiner, så kunne det blive en farlig redelighed. Så så længe du ikke selv har den form for allergi og ikke sælger/forære dine æg væk så burde der altså ikke være nogle problemer. Og jo, det er faktisk noget din dyrlæge burde have oplyst dig om :-\

Og sådan helt generelt vedr. tilbageholdelsestide: Der er ikke nødvendigvis samme tilbageholdelsestider for kød og æg fordi kemiske stoffer forsvinder fra forskelligt væv med forskellig hastighed - og i nogle væv ophobes stoffer istedet for at udskilles.

Mht heste, chipmærkning og medicinering. Så gælder det at heste betragtes som dyr, der kan bruges til konsum. Dvs. så er der midler de IKKE må behandles med. Behandles de alligevel med et af disse så skal de chippes og registreres som uegnet til konsum. Derfor kan i godt opleve at nogle heste behandles med penicillin uden at de skal chippes osv. Mens andre vil opleve at hesten i forbindelse med behandling skal chippes og registreres. Det afhænger helt af hvad det er der behandles med. Men læs Inas link, der findes hele forklaringen.

Mht behandling af høns generelt. Mit indtryk af fjerkræbranchen er ikke ligefrem at man bruger krudt på at behandle syge dyr. Kun ved udbrud i hele 'huse' gør man noget. F.eks. lever slagtefjerkræ jo ikke så længe så det kan gå hen op blive problematisk mht tilbageholdelsestider (og så bliver det dyrt!). At der så nok bruges en del antibiotika 'forebyggende' er en anden snak.
Mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #25 Dato: 22 Oktober , 2008, 13:14 »
Har snakket med dyrlægen. Der er en tilbageholdelsestid på æggene på 14 dgae har han sagt. Derefter skulle det være helt ufarligt at spise dem :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #26 Dato: 22 Oktober , 2008, 13:19 »
Tak til Ina og Mette for forklaringen og bevarelsen af min troværdighed.

Når jeg drager hesten ind i diskussionen, er det ikke for at vende denne, men for at drage en parralel, idet begge dyr er et konsumdyr i bogstaveligste forstand.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #27 Dato: 22 Oktober , 2008, 14:11 »
Du har stadig min troværdighed Hanne  :)

Efter at ha haft hest i mange år... hmm 25 !
ved jeg at der er mange forskellige oplevelser af dette og hint, også mange forskellige meninger. Det er også godt for det er jo netop sådan at vi så kan bruge hinandens erfaringer og debattere og undres.

Undrede mig netop over at man så behandler konsum dyr hvis de ikke kan bruges efter følgende.
Høns i dette tilfælde ! ville aldrig spise en hest  :o ! Kald mig bare hellig  :P
MVH Lene

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #28 Dato: 22 Oktober , 2008, 14:51 »
Hej igen
@Mikkel. Godt du fik et svar fra din dyrlæge. Bare vær obs på at det ikke er en offciel tilbageholdelsestid så hold for en sikkerheds skyld æg fra de behandlede dyr i egen husholdning.
@Lene. Jamen, man kan sagtens behandle dyr til konsum. Der er bare nogle midler man ikke må bruge. Er man så alligevel nødsaget til at bruge et af de 'blacklistede' midler må dyret ikke gå til konsum.
Jeg sætter gerne tandsættet i en hestebøf  ;D ... også selvom jeg holder meget af heste og gerne tager en ridetur på venindens DV eller svigermors Islænder.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #29 Dato: 22 Oktober , 2008, 17:35 »
Så kommer jeg jo til at tænke, må jeg ikke sælge dyrene videre så?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.