Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tynd æggeskal  (Læst 8853 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brolykke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Tynd æggeskal
« Dato: 05 Oktober , 2008, 13:00 »
Hej kloge hønsevenner

I et par måneder har en af mine høner griset halmen til i rederne fordi hun lægger æg med så tynd en skal at de går i stykker. Hvem af dem det er ved jeg desværre ikke. Jeg vil nødigt til at give alle både kalk og zink fordi en enkelt høne lægger tyndskallede æg, men jeg er træt af svineriet som betyder at jeg må skifte halm hver dag.

Hønsene går ude i haven og skallerne i hønsehuset røres næsten ikke. De spiser vel sneglehuse o.a. og det er som sagt kun en høne der giver al besværet. De får pt. Vispumin i foderet fordi det er fældningstid men jeg mangler et godt råd om tilskud som ikke giver for meget til de andre, men nok til den ene.
Mange hilsener Brolykke

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Tynd æggeskal
« Svar #1 Dato: 05 Oktober , 2008, 17:15 »
Mine får helt almindelige skaller. Det er alt de får til æggene, og det plejer at virke fint. Hvis de ikke rør dem kan man måske blande noget i det, jeg ved ikke hvad, men det var måske en mulighed ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Tynd æggeskal
« Svar #2 Dato: 05 Oktober , 2008, 19:10 »
Vores får skaller strøet ud i hønsegården hver dag. Når de så går og roder i jorden får de spist skallerne.
Hvis det ikke hjælper kan du evt. blande det i hønseguf, så ryger de med garanti med ned  ;D

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Tynd æggeskal
« Svar #3 Dato: 05 Oktober , 2008, 19:12 »
Glemte lige at fortælle, at den sæk med skaller vi har købt denne gang er blandet med hvidløg  ;) en rigtig god ide synes jeg. Skal lige have kigget på sækken og set hvad der står, så jeg ved hvad jeg skal gå efter næste gang.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Tynd æggeskal
« Svar #4 Dato: 06 Oktober , 2008, 09:31 »
Når kun der er én høne der har problemet, kunne det lyde som om det er der du skal sætte ind.
Du fodrer jo sufficient og de får også skaller.

Du skal nok have hende tjekket efter, om hun er sund og rask, og er hun det, kan det jo skyldes at hun simpelthen ikke kan optage det calcium og de vitaminer hun har brug for, til at danne en hård og stærk æggeskal.

Måske kan hun ikke lide hvidløg?

Finder du ikke andre årsager, synes jeg du skal overveje at lave suppe på hønen, for det er jo ikke en egenskab man ønsker går i arv heller.

Dette er mit bud, måske Martin har adre forslag?

Vedr skaller skal vi være opmærksomme på at det ikke er hensigtsmæssigt rent hygiejnisk at smide dem i hønsegården lige som man heller ikke må smide korn der ud. Jorden i hønsegården er særdeæes bakteriefuld, da hønsene jo skider her og tramper deres lorte ud over det hele. Der kan ligge mange sygdomskim i lortene ligesom orm m.m.


Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Tynd æggeskal
« Svar #5 Dato: 06 Oktober , 2008, 16:50 »
Det skal lige siges Hanne, det er mig der her fået fat i en sæk skaller med hvidløg og jeg har ingen problemer med tyndskallede æg.
Mht. det at man ikke skal smide skaller ud i hønsegården, så kan det godt være det er mig der er dum, men jeg synes det grænser til det hysteriske, at man ikke må det. De vader jo alligevel rundt med næbet i jorden, hvad kan der så ske ved at man smider noget til dem???? ???

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Tynd æggeskal
« Svar #6 Dato: 06 Oktober , 2008, 17:41 »
Åh undskyld så fik jeg det blandet sammen - det er i øvrigt smart med hvidløget i skallerne!

Jeg kan sagtens følge dig Lisbeth og jeg har egentlig tænkt det samme som dig. Men jeg oplever også at mange får syge dyr og dyr med orm, der hvor man ikke er så påpasselige...

Desuden er det en retningslinie fra fødevarestyrelsen at vi ikke må fodre under åben himmel - og det er jo ikke kun fugleinfluenza der kan komme ud af de vilde fugles bagender ;).


Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Tynd æggeskal
« Svar #7 Dato: 06 Oktober , 2008, 18:02 »
Helt i orden Hanne.
Jeg tænkte heller ikke på at ikke alle, har overdækket hønsegård som jeg  ;)
Hvis det er under åben himmel, så skal man selvfølgelig passe på hvad man serverer for hønsene.
Knus Lisbeth

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Tynd æggeskal
« Svar #8 Dato: 06 Oktober , 2008, 18:03 »
Vores er åben, det er for stort et besvær at lægge net over :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Brolykke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Tynd æggeskal
« Svar #9 Dato: 10 Oktober , 2008, 14:17 »
TAk for svarene. Problemet blev desværre ikke løst da jeg ikke ved hvilken af hønerne det er der leverer det tyndskallede æg. Nogen gange ligger det oven i købet i sandet under siddelægten midt i alt det der bestemt ikke skal spises. Her er det til gengæld hønsene selv der forsøger sig med skallen, men der ligger altid noget tilbage. Det foregår ualmindelig tidligt om morgenen. Jeg har forsøgt mig med at stå meget tidligt op om morgenen for at opdage hvem det kunne være, men ravagen er lavet når jeg kommer ved 5-tiden.

Hvis det er fordi hun pludselig ikke kan optage kalk, så er der kun én vej tilbage og det er at finde sig i svineriet indtil jeg finder den høne der er skyld i det. Der er ingen af hønerne der virker syge så det er lidt ærgerligt for hun lægger utroligt store æg. Er det kun zink der letter optagelsen af kalk hos høns, eller er der andre ting der kan afhjælpe problemet? Når man skal optage D-vitamin skal man også have kalk, men det er jo en anden situation.

Jeg har ofte brugt hønseguf for at klare en dårlig mave i en fart, men om det også afhjælper manglen på kalk???
Mange hilsener Brolykke

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Tynd æggeskal
« Svar #10 Dato: 10 Oktober , 2008, 15:46 »
Du kunne også hvis du har plads tage en høne væk i et par dage og finde ud af om hun lægger æg :P
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Tynd æggeskal
« Svar #11 Dato: 10 Oktober , 2008, 16:47 »
Jeg snakkede om hønseguf, for så kunne du "gemme" skallerne i det, så gled det måske nemmere ned hos alle hønsene ;)

MartinJ

  • Gæst
Sv: Tynd æggeskal
« Svar #12 Dato: 11 Oktober , 2008, 09:00 »
Der er diverse sdgdomme som kan give tynde æggeskaller. De fleste er virussygdomme som jo normalt smitter alle i flokken. Det ses dog at kun nogle få høns bliver ramt. Især, IB, newcastle og mycoplasma er vigtige.
Det er klart at hønerne skal ha calcium og fosfor i ret store mængder for at lave æg med god skal. Derfor er skaller vigtige. Hønerne finder selv ud af hvor mange sakller de har behov for og tar af dem derefter. Alt kan jo ske, og en høne kan godt få for lidt skaller, men det hører din de sjældne undtagelser. Der kan en opblanding med f.eks. hvidløg godt hjælpe.
Zink og mangan bruges til æggeskaldannelse, men i meget små mængder!
Hvis det er en ung høne, eller meget gammel, som lige er startet med lægning (eller ved at slutte), er det lige før det alene kan forklare problemet. Det vil så gå over efter nogle få uger.
Optagelsen af calcium hænger 100 % sammen med D3-vitamin, på den måde at D3-vitamin er den "transportør" der flytter calcium fra tarmene over i blodet ud til stederne hvor calcium aflejres - knogler og æggeskal. Der er forskellige faktorer som har betydning for optagelsen af D3, bl.a. genetik og almindelig sundhedstilstandd. Husk på at D3 er fedtopløselig og vil ophobes i leveren hvis det overdoseres.
Lidt langt ude kan diverse miljøgifte som DDT og PCB betyde bl.a. tynd æggeskal. Hvis hønen har fundet noget kunststog, plastic måske et sted hvor hun har fået fat i noget fuge(masse) fra flider, hvad ved jeg, kan det forklare problemet, og at det kun er den ene høne der har problemet. Der skal uendelig lidt til!

Jeg ved at det er meget svært at finde netop den hønde der lægger de dårlige æg, men hvis det fortsætter er det en stor fordel at finde "synderen"