Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Orpington der hænger  (Læst 1690 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

dondodi

  • Gæst
Orpington der hænger
« Dato: 02 Oktober , 2008, 17:46 »
Her til morgen var kun 4 af mine 5 høns ude - den sidste stod og hang i huset. Jeg kunne gå ind til den og løfte den op uden at den rørte sig.
Da jeg satte den ned, havde den svært ved at holde balancen.

Den sidder som når de sover.
Der er lysegult 'smat' omkring kloakken (hvad hedder det?)

De 4 resterende høns ser fine ud, men er desværre meget solidariske.

Hjælp!

Martin

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Orpington der hænger
« Svar #1 Dato: 02 Oktober , 2008, 19:28 »
Hej Martin.

Det lyder som om den er meget syg!

Høns er meget gode til at camouflere at de har det skidt, da det i naturen betyder at man er et let offer for rovdyr!

Hvis den er lysegul omkring kloakken kan det dels være lort der sidder der - det man kalder sennepsklatter, men de er ikke tegn på sygdom. Jeg får mistanke om at der er et æg der er gået i stykker inde i hende. Ligner det æggeblomme?

Skynd dig at tage hende fra flokken og sæt hende for sig selv i et lunt rum, ikke for varmt, for så bliver hun forkølet hvis hun skal ud igen. Og så må du holde øje med hende til i morgen. Er det et sprængt æg, skal hun have skallerne fjernet og have noget antibiotika ved dyrlægen ellers risikerer hun at få æggelederbetændelse og det tåler hun slet ikke i den tilstand.

Tja ellers kan hun fejle en masse - tag hende op på dit skød og mærk hende grundigt efter i alle ender og anter - så er det lidt lettere at gætte/hjælpe.

De bedste tanker...