Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Syg kylling - hjælp! <W  (Læst 10447 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Syg kylling - hjælp! <W
« Dato: 28 ſeptember , 2008, 16:39 »
En af mine kyller trækker vejret med lyd på og virker også lidt "snorkende" samt kommer med nogle små nys med lyd på i retning af et lille piget hvin, hun er tilsyneladende ikke snottet, men har virket lidt træt i dag, og pustet sig noget op.
Jeg har taget hende ind i en kattetransportkasse med varmepude i bunden, og hun har vand med Ropa-B samt alm. kyllingefoder, hun er knap fem uger.
Hvad mon hun fejler, kan det smitte de andre, som lige nu er super kvikke, og er det mon det rigtige jeg gør, er der noget, jeg kan gøre bedre?
Gerne svar hurtigt  <+
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Indianer

  • Gæst
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #1 Dato: 28 ſeptember , 2008, 17:34 »
Jeg ville også tage hende fra de andre hvis det var mig.
Men ligger du hende i sådan en varme, skal du være opmærksom på at "afklimatisere" hende igen, inde hun kommer tilbage til de andre.

Hvis hun er forkølet, selvom hun ikke er snottet, så skulle havregrød vidst være ekstra godt...

Og hakket æggeblomme betragter jeg jo som et lille mirakelmiddel her i vores hønsefamilie.. ;)


Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #2 Dato: 28 ſeptember , 2008, 19:15 »
Ikke for at sætte noget i gang, men sådan startede det også her med vores høns /:
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #3 Dato: 28 ſeptember , 2008, 20:42 »
Og Mikkel, fandt du nogen sinde ud af, hvad det var dine havde?
Rebekka, ja, jeg er klar over, at jeg ikke bare skal sætte hende ud til de andre, men jeg har jo læst at varme er godt, hvis en høne/kylling har det skidt, og på denne måde er hun jo også isoleret fra de andre.
Jeg ved bare ikke hvad der er bedst.
Det nemmeste ville uden tvivl være at ekspedere hende til kyllingehimlen, men det har jeg bare SLET IKKE lyst til uden i det mindste at give hende en chance.

 <W <W <W Jeg er ked af det, nu gik det jo lige så godt alt sammen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #4 Dato: 28 ſeptember , 2008, 21:13 »
Hun lyder måske en lille smule bedre nu, ikke lyd på vejrtrækningen, men stadig de der små nys, der lyder som når man klemmer et pivedyr, og det lyder også stadig lidt snorkende i hende.
Hun tager det forbløffende roligt, og kalder ikke på de andre, hvilket jeg nok havde forventet. Hendes mave ser også ud til at være rimelig, måske lidt rigeligt af det hvidlige, men med en sort (sådan da) normal del. Der krydses fingre. <+
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #5 Dato: 28 ſeptember , 2008, 21:35 »
Du akn eventuelt læse i den tråd jeg har om mine syge høns, der kommer der løbende opdateringer, men det var en svær form for forkølelse ;)..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #6 Dato: 29 ſeptember , 2008, 07:05 »
Nu har hun sovet i en kattekasse på en varmepude hele natten, måske er hun lidt bedre til morgen. Hun virker kvik i øjnene, har drukket og spist lidt og klattet to fine klatter, men stadig de der nys.
Jeg lader hende være på vores gæstetoilet med varme i gulvet og har ladet kattekassen stå åben med varmepuden tændt, så hun selv kan vælge hvilken temperatur, der er bedst for hende, så må vi se, når jeg kommer hjem senere, hvordan det går.
Er der mon noget, der hedder kyllingens først sygedag  ;)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #7 Dato: 29 ſeptember , 2008, 07:07 »
Det tror jeg desværre ikke der er noget der hedder, kunne ellers være fedt :D! Godt den er i bedring ;)!

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #8 Dato: 29 ſeptember , 2008, 07:23 »
@Marianne hvor er det synd for den lille kylling, men så sanlig også for dig, jeg tror ikke jeg kender bedre hønemor en dig  <M <-
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #9 Dato: 29 ſeptember , 2008, 11:57 »
Hjemme igen hos det lille nor, synes ikke hun har det bedre, og virker træt, har meget hurtig vejrtrækning, og stadig de der piv-nys, hendes klatter er normale.
Jeg er sådan i tvivl om hvad der er bedst, at forsøge at få hende rask eller gøre kort proces. Hun skal jo heller ikke have pinen trukket ud, hvis det kun kan gå én vej.
Hun spiser og drikker lidt, men skal nødes.
Hvor ville jeg ønske jeg havde magiske hænder  :'(
Nu håber jeg bare de øvrige bliver ved at have det godt, har lyttet og studeret, men de virker ok.
Tak Berit for pæne ord, hvis man så bare kunne "ville" en kylling rask! Gode hensigter er desværre ikke altid nok. <W
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #10 Dato: 29 ſeptember , 2008, 13:30 »
Det er godt nok synd for dig! Hvis der ikke er noget at høre på de andre høns/kyllinger syntes jeg du skal se det and en eller to dage mere. Sker der ingen forbedring vil jeg aflive den ene, så hvis det er smitsomt ikke angriber resten af dine dyr :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #11 Dato: 29 ſeptember , 2008, 13:51 »
@Mikkel, jeg synes en af de andre nyser lidt også nu, så jeg har ringet til min dyrlæge og fortalt at en af mine hønsevenner (dig) havde fået et bredspektret middel, så nu er jeg på vej ud af døren til dyrlægen, for at hente noget, så må vi se. Jeg må jo nok sige at din historie kan gøre mig helt kold ned af ryggen! Der er jo også det at det bliver min søn, der skal passe hus og høns fra på lørdag, så det nytter bare ikke noget med sådan en tikkende bombe.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #12 Dato: 29 ſeptember , 2008, 14:32 »
Puha, nej efter den omgang jeg har været igennem kan jeg godt forstå at du ikke tør tage nogle chancer! :).. Bare få det der til dem, det hjælper allerede ganske godt her ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #13 Dato: 29 ſeptember , 2008, 15:26 »
Hvis jeg læser din egen tråd om forkølelse rigtigt, Mikkel, så kunne du begynde at se bedring hos dine høns efter ca. to dage? Fra fredag til mandag.
Det vil jo give mig tid til at beslutte om den lille her skal leve eller  :'(
Foreløbig beholder jeg hende inde til i morgen, så kan jeg forhåbentlig nå af akklimatisere hende til hønsehuset inden lørdag. Jeg tænker, det nok er bedst at sætte hende ud om aftenen, når de andre også går til ro under skrukkerne.
Gid der var en medicin man kunne give dem, og så se resultatet med det samme ligesom med astma-medicin.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #14 Dato: 29 ſeptember , 2008, 15:50 »
Når du har givet dem det skal hun jo også være der ude. Har en hanekylling med øjnbetændelse, men den bliver jo nød til at gå sammen med dem alligvel, for ellers får den jo ikke medicinen. Desuden så hjælper det vidst også ganske godt mod det, for det ene øje er helt frit idag, det nadet kun halvt lukket :).
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.