Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor gamle skal kyllingerne være  (Læst 6952 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

chjerrild

  • Gæst
Hvor gamle skal kyllingerne være
« Dato: 27 ſeptember , 2008, 23:24 »
Jeg er så heldig, at min datters børnehave har fået en masse kyllinger, og at de snart skal af med dem. Men hvor gamle skal sådan nogle høns/kyllinger egentlig være?
Det vil jo være rart at vide hvornår deres hus og gård skal være færdig ;)

Tak for hjælpen

Mvh
Christina

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvor gamle skal kyllingerne være
« Svar #1 Dato: 28 ſeptember , 2008, 09:16 »
Hej og velkommen til.

Det letteste er at få kyllinger når de er varmefri. Dvs. at de kan undvære deres skrukmor eller en evt. varmelampe.
Hvornår det sker afhænger af race, årstid og især vejrlig.

For at være varmefri på denne årstid kræver det at de er fuldfjerede.

Men hvor gamle er de? Og hvilken race er det? Og går de med skruk eller under varmelampe?
Hilsen Susanne

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Hvor gamle skal kyllingerne være
« Svar #2 Dato: 28 ſeptember , 2008, 09:25 »
Hjertelig velkommen Christina  <I
Hvor gamle er de bare ca?? Det er svært at sige uden en alder på kyllerne.  <J I min verden er de alle kyllinger til de enten galer eller lægger det første æg  ;D ;D <:
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

chjerrild

  • Gæst
Sv: Hvor gamle skal kyllingerne være
« Svar #3 Dato: 29 ſeptember , 2008, 22:37 »
De er fra ca 7 august, altså snart 2 måneder. Der er ingen der ved hvilken race det er. Men efter lidt research er jeg nået frem til at de nok mest ligner dværg Wyandotter. De er rigtig fine, og hønerne har ligesom ingen kam, men mere en lille flad pølse. -Måske nogen har bud på race?
Der begynder at være trængsel i deres hønsegård, da der er klækket 21 æg i 2 omgange. Og det ser ud som om hønemor har lidt svære at holde styr på sine kyllinger (måske de kan kaldes teenagere  :D).
Jeg glæder mig som et lille barn, og har helt selv bygget et fint hønsehus (min mand er ude at rejse i øjeblikket, og så må man selv ;))
Og da jeg har fødselsdag d 7 oktober, synes jeg det vil være en mægtig gave til mig selv. Men de skal selvfølgelig være store nok til at flytte hjemmefra.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hvor gamle skal kyllingerne være
« Svar #4 Dato: 29 ſeptember , 2008, 23:00 »
Hvis de er 2 måneder kan de godt flytte. ;) Så burde de have fået alle deres fjer. Det kunne godt lyde som om det er Wyandotter med den kam-form.
Så du kan godt begynde at glæde dig til din fødselsdagsgave flytter ind. ;D
Og det er jo ikke som med hunde og katte, at de skal have en bestemt alder, i principet kan kyllinger fjernes med det samme, hvis man har varmelampe til dem.
« Senest Redigeret: 29 ſeptember , 2008, 23:03 Fra Patricia Haynes »
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvor gamle skal kyllingerne være
« Svar #5 Dato: 30 ſeptember , 2008, 10:14 »
Christina, det kunne godt lyde som dværg wyandotter, og hvis det er, får du bare jordens dejligste dværghøns. Jeg har en lille flok 1.6.7, hvilket betyder 1 hane, 6 høner og 7 kyllinger. Mine voksne er ruget ud i en maskine og har haft en lampe som "mor", til trods for det, blev tre høner skrukke for ca 2 mdr siden, de lå på i alt 8 æg, som gav 7 kyllinger, og mødrene er bare helt fantastiske til at passe deres kyllinger, selvom de ikke selv har haft en rigtig mor, jeg må sige, at jeg er meget duperet over det.
Dværg wyandotter er meget rolige og tillidsfulde, du kan nemt få dem til at spise af hånden, det gør mine, de går frit i hele haven i dagtimerne, og kommer også om til køkken-terrassedøren og tigger. Når jeg viser mig i have kommer de alle spænende i håb om, at det er "madvognen" der kommer.
Af gode råd som nybegynder vil jeg sige, at du skal holde godt øje med, om de får utøj, mine havde pludselig blodmider, som de må have fået fra vilde fugle, heldigvis opdagede jeg det næsten med det samme, og vi er fri for det stads nu, men man kan altså godt gå der og tro, at ens høns er utøjsfri, og så kommer der noget fra naturen.
Det er også vigtigt du holder dit hønsehus og din gård pænt rent, jeg fjerner møg under siddepindene hver dag, og har også kalket huset indvendigt (virker udtørrende på utøj). Endelig må dine nye venner ikke få træk eller fugt og så er det en rigtig god idé med "hønseguf", du kan læse mere om det her på forum.
Og så et stort tillykke med på fredag høns er en fantastisk gave at få  <I <I <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

chjerrild

  • Gæst
Sv: Hvor gamle skal kyllingerne være
« Svar #6 Dato: 30 ſeptember , 2008, 23:13 »
Tak for jeres svar.
Jeg glæder mig rigtig meget. Og jeg er kun glad for at I tror det er wyandotter, det er lige dem jeg havde ønsket mig, da jeg første gang fik den skøre tanke at jeg ville have høns. Min lille dreng på halvandet er meget interesseret, og det er så sødt når han står ved hegnet (i børnehaven) og ser ind på hønsene. De stiller sig ligeledes på den anden side og studerer ham :D.
Det med at kalke indersiden er en god ide. Men kan man godt det når indersiden er af træ? Hvis man nu er så uheldig at få blodmider, hvordan slipper man så af med dem?
Huset har jeg selv bygget. jeg fandt et engelsk et på nettet. Jeg nåede at blive ret forarget over hvor svært det var at finde byggevejledninger til et hønsehus på dansk ??? Så jeg har fotograferet hele processen og har planer om at lægge en vejledning ind på siden her, så alle kunne få chancen for at bygge deres eget hus. Da jeg så ovenikøbet lod ordet lyde her i byen var der ikke grænser for hvad folk ville af med af bjælker, lægter og tagplader. Så det har været et rimelig billigt hus. Og det ligner næsten det engelske jeg har forsøgt at efterligne. Håber nu bare at hønsene kan lide det.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvor gamle skal kyllingerne være
« Svar #7 Dato: 01 Oktober , 2008, 07:15 »
Du kan sagtens kalke et træhus indvendigt, det er vi mange, der har gjort. Du kan se billeder af mit hus i mit galleri, der er også nogle billeder fra det (ang. møg-bræt) i det fællesgalleri, der hedder noget med hønsehuse
Skulle du få blodmider, står der en masse her på forum i vores leksikon om, hvordan du bliver dem kvit, og der er ALTID mange hjælpsomme sjæle. Det var heller ikke for at skræmme dig, men bare for at gøre opmærksom på at den slags skidt altså kan dukke op, selvom man ikke havde det i forvejen. Bare så du er opmærksom.
Jeg har haft god hjælp af at læse om de ting, der kan komme, for da der kom blodmider, var jeg ikke et sekund i tvivl om hvad det var, og kunne straks gå i gang med at behandle.
Det er en god idé med Stalosan under strøelsen, det forhindre mange dårligdomme.
Jeg synes det er vildt flot, du selv har bygget et hus!  <M Og hønsene kan helt sikkert lide det, bare det er tørt og frit for træk.
Vi glæder os til at billeder af dit hønsehus, og hønsene når du får dem  <P <P <P
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk