Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sommer-forkølelse??  (Læst 3605 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tris

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sommer-forkølelse??
« Dato: 01 Juni , 2016, 17:52 »
Kan høns få sommer-forkølelse?
Min ene høne er ikke helt på toppen: hun nyser og hoster og "tørrer næsen" af i fjerene på siden af kroppen. Indimellem kaster hun også med hovedet og gaber. Hun spiser, drikker og lægger æg og er rimeligt aktiv, men falder indimellem i staver og står længe helt stille med lukkede øjne indtil hun "bliver vækket" af en lyd, hvorefter hun vimser og pirker videre.
Kan hun bare være forkølet? Eller har hun mon gabesyge? Eller noget helt tredie?
Nogen gode råd?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Sommer-forkølelse??
« Svar #1 Dato: 01 Juni , 2016, 21:33 »
Jeg synes, hun lyder til at være snot forkølet. Gabesyge kan selvfølgelig ikke udelukkes, så hold godt øje med, at hun ikke begynder at hive efter vejret. Det er langt fra altid, at man kan se de røde orm i svælget på en angrebet høne, så det skal konstateres ved en svabeprøve og behandles med en ormekur - men som sagt ... giv lidt tid og se om det ikke er en forkølelse, som forsvinder af sig selv
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tris

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Sommer-forkølelse??
« Svar #2 Dato: 01 Juni , 2016, 22:09 »
Jeg synes, hun lyder til at være snot forkølet. Gabesyge kan selvfølgelig ikke udelukkes, så hold godt øje med, at hun ikke begynder at hive efter vejret. Det er langt fra altid, at man kan se de røde orm i svælget på en angrebet høne, så det skal konstateres ved en svabeprøve og behandles med en ormekur - men som sagt ... giv lidt tid og se om det ikke er en forkølelse, som forsvinder af sig selv

Tak. Jeg ser tiden lidt an og tilbyder i mellemtiden masser af hønsehus og varm havregrød m hvidløg og sukker 😳

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Sommer-forkølelse??
« Svar #3 Dato: 02 Juni , 2016, 11:40 »
Hellere honning end sukker - honning har nemlig også bakteriedræbende (antiseptisk) virkning.
Så rådet om kamillethe med honning mod ondt i halsen har sin begrundelse ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Tris

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Sommer-forkølelse??
« Svar #4 Dato: 02 Juni , 2016, 16:58 »
Hellere honning end sukker - honning har nemlig også bakteriedræbende (antiseptisk) virkning.
Så rådet om kamillethe med honning mod ondt i halsen har sin begrundelse ;)

Tak for rådet. Det havde jeg ikke lige tænkt på.
Men men men: honning i te har ingen bakteriel virkning, da denne ødelægges ved opvarmning. Så honning mod ondt i halsen (og til forkølede høns) virker kun, hvis det gives "koldt".