Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blåt er godt !  (Læst 8686 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blåt er godt !
« Svar #15 Dato: 04 Marts , 2012, 23:06 »
25 år, så har jeg lidt tid endnu, for jeg har "kun" "kæmpet" med Kæmperne i 14 år nu.  ;D

Problemet er så bare at jeg igennem tiderne har fået mange opskrifter på hvordan den bedste blå skal laves. Så jeg har for det meste avlet sort på blå.

Og så må jeg tilstå at jeg i mange år mest har fokuseret på størrelse, type og de gule fodsåler istedet så meget på den blå farve.

Men i år og fremover, der vil jeg avle blå på blå, for jeg har lidt gode blå og sortere hårdt. Og så vil jeg holde de sorte for sig.

Type, størrelse, fodsåler og kamme har jeg sådan set styr på.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Blåt er godt !
« Svar #16 Dato: 05 Marts , 2012, 17:39 »
Så er det bare i gang og håbe det bedste.

For at komme frem til den rigtige randtegning og få den til at avle fast kan du måske blive nød til at parre hønekyllinger på faderen og hanekyllinger på mødrene, da man så har større sandsynlighed for at det bliver renavlet og sidder fast i generne fremover.

Hvsi der falder nogle gode sorte vil de nok også kunne bruges i avlen ved den blå stamme ellers kan de bare komme over på den sorte stamme og måske forbedre deres egenskab for randtegning hvis de bliver krydset med de blå igen på et tidspunkt.

Jeg ønsker dig held og lykke med det. Du har jo 11 år endnu ;)
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen