Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns og liguster  (Læst 6510 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Høns og liguster
« Dato: 21 Marts , 2015, 19:35 »
Jeg har altid lært at liguster er giftig for fugle og no-go hvis man holder parakitter. Men hvad med høns?

Jeg spørger fordi jeg skal ha lavet hønsegård op af vores ligusterhæk (bare rolig, den står ikke i skel). Når hønsene har fået gnavet al græsset ned, vil de så æde af ligusteren og i så fald, er det giftigt for dem?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Høns og liguster
« Svar #1 Dato: 21 Marts , 2015, 20:49 »
Hmm, jeg har flere gange set mine hoppe op og hapse et eller andet i hækken. Men de lever da i bedste velgående. Men jeg har hørt at høns er ret gode til at gå uden om det der nu måtte være giftigt for dem :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Høns og liguster
« Svar #2 Dato: 21 Marts , 2015, 21:24 »
Hønsegården (modsat hønsehuset) må vel godt gå ud til skel?
Ligusterhæk danner også her hos mig (sammen med hegn) skel i en del af hønsenes areal, mine høns tager hverken blade eller bær herfra. Hønsene er gode til at undgå naturens og havens giftige fødeemner, så dette tror jeg ikke man skal bekymre sig for.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Høns og liguster
« Svar #3 Dato: 22 Marts , 2015, 07:52 »
Tak for svar :-) jeg ved godt at de er gode til at gå udenom giftige planter. Men hvis alt andet er gnavet ned, så kunne det jo være de blev fristede
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Høns og liguster
« Svar #4 Dato: 26 Marts , 2015, 08:38 »
Der er en del vilde fugle, der spiser ligusterbær. Og faster Anna fik også gnasket en del i sig i efteråret. Men jeg har nu aldrig set naboens høns gå efter hverken bær eller blade - heller ikke for en måned siden, hvor haven ellers var fuldstændig gnavet ned.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Høns og liguster
« Svar #5 Dato: 26 Marts , 2015, 17:23 »
Altså liguster står på listen over giftige planter http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Sygdomme/GiftigePlanter
Men om de spiser dem eller ej, det er ikke til at vide. Blandt heste siger man at det ikke er et problem med planter, problemet opstår når de visner og de ikke kan kende dem ved lugt osv. om det gælder for høns også er ikke til at vide.

Jeg tror jeg ville holde et godt øje når græsset er bidt ned og så supplerer med noget ekstra grønt i stedet.

Offline Soria

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Høns og liguster
« Svar #6 Dato: 29 Marts , 2015, 21:51 »
Hej.

Mine høns kan godt lide ligusterblade. Jeg observerede her i efteråret efter løvfald at de også gerne ville spise gule mirabelleblade, der lå på jorden og også andre nedfaldsblade, der stadig var lidt grønne. Måske var det fordi der ikke var andet grønt at komme efter i haven, da græsset for længst var spist og ikke groede mere, og der heller ikke var mælkebøtteblade at finde til dem ude i naturen længere.

Da jeg begyndte at give dem ligusterblade var jeg selvfølgelig forsigtig, fordi jeg også havde hørt at det skulle være en giftig plante, og gav dem kun nogle få ad gangen, men da der tilsyneladende ikke skete noget ved det, gav jeg dem flere regelmæssigt gennem vinteren. De har lagt godt med æg hele vinteren uden lys, og har ikke fejlet noget overhovedet.

Jeg tror ikke man altid skal regne med at det, der er giftigt for mennesker, også er giftigt for hønsene.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Høns og liguster
« Svar #7 Dato: 30 Marts , 2015, 09:48 »
på liguster er det bærrene der er giftige,
men ja det er ikke det samme der er giftigt for høns som mennesker, f.eks kan vi jo godt tåle avocado :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Høns og liguster
« Svar #8 Dato: 30 Marts , 2015, 13:17 »
I den sorteste del af min hønsegård står der vintergækker, disse er helt urørte. Hønsene tror jeg kan smage at de er giftige og lader dem være. Denne del af hønsegården er også omkranset af liguster, som også lades urørt.
Hønsene ved oftest hvad de skal undgå, og vi bekymrer os måske bare for meget ;)
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Høns og liguster
« Svar #9 Dato: 30 Marts , 2015, 14:30 »
dyr af jo af naturen neofobiske, hvilket vi opfatter som at de ved hvad de ikke kan tåle ;)

Alligevel ved vi jo alle at høns kan lære at spise alverdens madrester fra køkkenet og det fjerner faktisk en del neofobi og giver "blod på næbbet" til at prøve ting i haven. Igen er der stor forskel på hønsenes interesse for nye sager, både fra køkkenet og i haven :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn