Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: moskusænder vil ikke spise dræbersnegle  (Læst 4329 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jane Maibritt Petersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
moskusænder vil ikke spise dræbersnegle
« Dato: 30 ſeptember , 2008, 20:40 »
Hej...

vores moskusænder er kræsne, de vil ikke spise dræbersnegle... selvom jeg faktisk serverer dem lige foran dem, og det er ikke fordi de ikke fik øje på dem, flere af dem har endda haft dem oppe i næbet og derefter givet slip på dem igen... tidligere har flere af dem spist nogle hvis de blev serveret, men nu gider ingen af dem æde sneglene, så hvis de ikke snart tager sig sammen, så æder vi dem... altså ænderne ;o)
Er der andre der har lignede oplevelser... eller andre løsningsforslag?

Mvh
Jane

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: moskusænder vil ikke spise dræbersnegle
« Svar #1 Dato: 30 ſeptember , 2008, 20:52 »
Meget mystisk!
Mine slås nærmest om dem ;)
Men - det varierer lidt med alderen, forstået på den måde at i den periode hvor ællinger sætter fjer, så styrter de utrætteligt rundt i haven efter snegle - måske fordi de har brug for flere proteiner i den periode???? Derefter går iveren lidt af dem, men ikke sådan at de helt holder op med at tage snegle.

Mit bedste råd må være:
Sørg for at dine ænder har masser af vandbaljer til rådighed. Sådan en snegl er en slimet, klistret satan, så ænderne (mine i hvert fald) har for vane at dyppe dem grundigt i vandet  før de ryger ned.

Et andet råd kunne være:
Fodr kun dine ænder om aftenen, således at du lukker dem sultne ud om dagen, klar og parate til at stille sulten i snegle (og græs). Og hvis du fodrer med andet og mere end rent korn, så overvej måske rent korn, så de selv skal finde supplerende proteiner i form af snegle (og græs). Jeg ved ikke om den teori holder vand, men mine ænder får kun korn og kun til aften, og de styrter ud på sneglejagt (og græsning) hver dag.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

MartinJ

  • Gæst
Sv: moskusænder vil ikke spise dræbersnegle
« Svar #2 Dato: 30 ſeptember , 2008, 21:11 »
Mette: Din teori holder vand! Fjerkræ og mange andre dyr, kan selv finde ekstra protein hvis de mangler det. Til tider kan de endda selv vælge de rigtige aminosyrer. Her ku vi mennesker (altså nogle af os) godt lære lidt. Jeg er ret sikker p at jeg har et akut behov for cacao og varme boller med smør og salt, men jeg har svært ved at prikke et sted på kroppen hvor jeg netop mangler disse fodermidler..

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: moskusænder vil ikke spise dræbersnegle
« Svar #3 Dato: 30 ſeptember , 2008, 21:38 »
Haha Martin :D! Da vi havde et par af ænderne tog de også kun ganske få snegle, men dem de tog gled da også helt ned ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.