Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: holdbarhedsdatomærkning  (Læst 5854 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
holdbarhedsdatomærkning
« Dato: 10 Marts , 2008, 22:42 »
Ang. Møllerens foder
Jeg købte for nylig en sæk Møllerens startfoder og lagde mærke til da jeg kom hjem at den var hvad jeg troede produceret dagen før købet. Jeg kunne huske at jeg sidste år spurgte og fik svar på hvordan man skal læse datomærkningen hos min forhandler men her året efter er det glemt. Det var et eller andet med at nogle sække betyder datoen produktionsdatoen og andre sække er det udløbsdatoen. Jeg kan huske at det sidste år gav anledning til en del ringeri imellem min forhandler og møllerens fordi forhandleren heller ikke vidste det og troede at alle datoer var produktionsdatoer.
Det forholder sig således: Alle forarbejdede/blandede kornprodukter fra Møllerens som æglægningsfoder/vokse og startfoder er mærket med dato på hvor længe produktet kan holde sig  og ikke andre datoer. Hele/knækkede/valsede kornsorter som ikke er blandet med andet er datoen produktionsdatoen.
Alt dette virvar gjorde at jeg ringede til Mølleren i år for at påpege at det altså er meget svært at være forbruger når det ikke tydeligt fremgår på sækkene hvad datoen dækker, om det er produktionsdato eller sidste holdbarhed hvilket de gav mig ret i. Som en kontrol har jeg spurgt 3 foderstofforhandlere på sjælland hvad datoen dækkede på møllerens korn. Alle 3 sagde selvfølgelig at det var produktionsdato på alt foder hvilket gør at de så kan sælge for gammelt foder 6 måneder efter sidste hildbarhedsdato er overskredet.
Møllerens gav mig ret i at det kan vi ikke leve med som forbruger af deres kornprodukter og at butikkernes uvidenhed var lige så velbegrundet som vores fordi det igen ikke står nogen steder hvad datoen betyder.
Derfor har de lovet at lave nye etiketter-i år fik jeg at vide. Hvilke erfaringer har i andre???
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: holdbarhedsdatomærkning
« Svar #1 Dato: 11 Marts , 2008, 16:17 »
Jeg vil lige tilføje at det så er andet år at jeg får købt en sæk startfoder som er for gammelt altså produceret ½ år tidligere.
Hvis man så køber startfoder fordi man gerne vil undgå at få cocciodose synes jeg deter  uheldigt at foderet er for gammelt.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: holdbarhedsdatomærkning
« Svar #2 Dato: 11 Marts , 2008, 16:39 »
Det har jeg også prøvet Mimi, 2 gange og det er sørme bar så irriterende. Jeg tror de kalkulerer med at folk ikke gider slæbe en stinkende kyllingefoder retur!

Det er desuden enormt træls at det gamle foder ofte er totalt pulvariseret i halvdelen af sækken!!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: holdbarhedsdatomærkning
« Svar #3 Dato: 11 Marts , 2008, 17:10 »
Jeg køber foder på DLG og der har jeg problemet at de ikke har startfoder hjemme så tidligt! Det udgår om vinteren, netop fordi det ikke kan holde sig.

Jeg fodrer pt. kyllinger på knust hvede og majs, blandet med vitaminpulver.

Og det glider nu også fint ned  ;D
Hilsen Susanne

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: holdbarhedsdatomærkning
« Svar #4 Dato: 11 Marts , 2008, 17:12 »
Jeg bestiller det også fra gang til gang. Det vil de helst netop for at undgå at det bliver for gammelt. Det er helt fint, men betyder bare lige at jeg skal huske at bestille ca. 1 uge før...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi