Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ællinger hjælp!!!  (Læst 11929 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tduedahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #15 Dato: 29 April , 2014, 22:54 »
De har vand og mad ved reden. Det er en naturlig stor sø, og den har ingen kanter, så tror det er ællingevenligt. Har haft rigtig stor succes med mine gæslinger de sidste par år dernede... Så håber Andemor kan klare det - jeg er dig ikke imponeret over hendes moderrolle!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #16 Dato: 29 April , 2014, 22:58 »
De gange jeg har haft rugende Moskusænder har de forladt reden med udklækkede ællinger, og typisk efterfølgende ikke vendt tilbage til reden. Andemor har bevæget sig rundt i og omkring min dam med ællingerne, og 'puttet' dem hvor hun nu fandt det bedst, når tid var.

Og så midt i det hele kommer der en kylling ud under den anden rugende and som under hele rugningen er blevet plaget af en meget skruk høne

Det er vist en 'and'.  ;)

I DK er det ikke lovligt at holde høns og svømmefugle sammen. Blot til orientering.
Mvh
Erik Andersen

Offline tduedahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #17 Dato: 29 April , 2014, 23:00 »
Ok Erik, hvorfor ikke? Er det grundet sygdomme? Tak!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #18 Dato: 29 April , 2014, 23:07 »
Fugleinfluenza hysteriet medførte denne restriktion.
Mvh
Erik Andersen

Offline tduedahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #19 Dato: 29 April , 2014, 23:22 »
Mange tak for alle jeres svar.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #20 Dato: 30 April , 2014, 19:38 »

I DK er det ikke lovligt at holde høns og svømmefugle sammen. Blot til orientering.

Og krumme agurker er vidst også stadig forbudt i eu ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #21 Dato: 30 April , 2014, 19:39 »
Fugleinfluenza hysteriet medførte denne restriktion.

Er glad for at du skrev "hysteriet" :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #22 Dato: 30 April , 2014, 21:43 »
det vil helt sikkert være et hit hos mor og de små med søen. når jeg flytter mor og ællinger kommer de som regel i en liggende tønde med halm. her går de også i ly om natten og i løbet af dagen. ihvertfald de første uger bliver den meget brugt. det er en nem og hurtig måde lige at lave et lunt sted hun kan søge ly i.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline tduedahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #23 Dato: 01 Maj , 2014, 09:25 »
Kom desværre ned til en Andemor uden sine 3 ællinger i morges... Er simpelthen så ked af det:( projekt ællinger 2014 er gået tabt, og synes det er så synd for andemor! Jeg skulle have holdt mig til mine svanegæs, det kunne jeg da finde ud af!

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #24 Dato: 01 Maj , 2014, 13:24 »
Kom desværre ned til en Andemor uden sine 3 ællinger i morges... Er simpelthen så ked af det:( projekt ællinger 2014 er gået tabt, og synes det er så synd for andemor! Jeg skulle have holdt mig til mine svanegæs, det kunne jeg da finde ud af!

Jamen er de væk da? Spist? Måske hvis du har andrikken gående sammen med...han kan nemlig være en satan og var færd med at slå ællinger ihjeld her hos mig sidste år. Han spiste også 3 små nyudklækkede kyllinger..

På hesten igen, du kan sagtens nå det endnu :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline tduedahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #25 Dato: 01 Maj , 2014, 14:57 »
Nej jeg tror det er skaderne eller en anden rovfugl... De er bare helt væk:( jeg kører på marked i morgen og prøver at finde nogle andre ællinger... De bliver så først sat ud når de er noget ældre!

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #26 Dato: 02 Maj , 2014, 23:14 »
øv. det er sikkert de skide krager der har hugget dem. jeg har MASSER af ællinger. de yngste er 4-5 dage. tvivler dog på andemor tager andre ællinger til sig nu, men det er måske et forsøg værd.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #27 Dato: 03 Maj , 2014, 22:40 »
Trine

Det er med stor sandsynlighed kragerne der tager dine ællinger.

Hvis du skal ud og købe nye ællinger, og du har valget, så vælg ællinger med mørke farver. Min erfaring er at de gule er mest udsat for kragernes hærgen. Ikke fordi kragerne er racister, men fordi de gule er lettest at spotte.

Læs også denne tråd om samme emne:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=38640.msg330080#msg330080
Mvh
Erik Andersen

Offline tduedahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Ællinger hjælp!!!
« Svar #28 Dato: 06 Maj , 2014, 21:30 »
Tak for tippet Erik. Jeg har bestilt store landællinger, og regner med at lade dem gå inde til de er 6 uger, så burde de være store nok til at de kan være i fred for lorte fuglene! Så håber jeg det bliver en succes så jeg næste år kan få mularder ællinger:)