Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel  (Læst 91369 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #60 Dato: 02 Oktober , 2008, 18:24 »
Nu er det kurens sidste dag. Når de har fået idag skal de have helt rent vand fra imorgen uden medicin. Der er dog det problem at flere af dem stadig nyser   ???.. Skal de bare have lidt længere tid, eller hvad kan jeg gøre :S?.. Skal jeg eventuelt holde dem indedøre?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #61 Dato: 02 Oktober , 2008, 18:32 »
hej mikkel
jeg syntes at du skal lade hønsene tømme deres vandbeholder inden du giver rent vand jesper
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #62 Dato: 02 Oktober , 2008, 18:40 »
Ja okay, det får de også lov til, men syntes du jeg skal kontakte dyrlægen på mandag hvis de stadig hoster :)?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #63 Dato: 02 Oktober , 2008, 18:43 »
hm... Der er stor forskel på dyrlæger, især når det gælder hobbydyr. Der er for mange som kigger lidt på dyret og slår op i medicin håndbogen, tæller nogle piller op og skriver en regning på 1.000 kr.
Der er andre som undersøger dyret omhyggeligt, tar svaber- og/eller blodprøver, får dem analyseret og handler ud fra obduktion og analyser. Er der formodning om sygdomsfremkaldende (patogene) bakterier, tar de nogle bakterier, dyrker dem i en petriskål og laver en resistenstest (det tar 5 minutter og svaret er klar 12 timer efter. Er der mening i at behandle med antibiotika vælger de det middel der virker efter res. testen, skriver en recept incl. behandlingsfrister og udleverer medicin. SAMMEN med recepten får man en grundig obduktionsrapport og ordentligt svar på årsag til sygdommen - om det er virus/bakterier/ernæring/følgesygdom osv. Sidst skriver de en regning på 1.000 kr.
Dit eksempel med dyrlægen her ... det er ikke godt nok! Altså ikke dig Mikkel, men din dyrlæge. Man må kunne forlange de mest basale ting af en højtuddannet/lønnet veterinær. ... ok, så fik jeg det sagt.

Jeg kender yderst dygtige fjerkrædyrlæger som gør det de skal og vejleder meget grundigt. Den ros skal standen ha!

Nå, men hvad kan du gøre? Hvis det udelukkende var en bakterieinfektion burde nyseriet være forbi nu eller i morgen, hvis altså medicinen har virket 100 %. Der kan godt gå et par dage mere, men så absolut ikke mere. Hvis årsagen er virus er det ikke utænkeligt at de bliver ved at anøfte/nyse nogle dage endnu. Hvis de stadig nyser bør du holde dem inde når det er møgvejr ude. Hvis det er pænt vejr med sol, ingen regn, ingen blæst, har de godt af at komme ud nogle timer hver dag. Hold huset tørt og rent, som du plejer :), og giv evt. tilskud af Ropa og/eller Citridal

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #64 Dato: 02 Oktober , 2008, 18:50 »
Mange tak Martin, det var lige sådan en beskrivelse jeg stod og manglede :D! Der er det lille problem at det er en gammel del af et skur/staldbygning. Derfor kan der godt komme træk, men jeg har aldrig tidligere haft problemer med træk eller andet ved dyrene. Jeg ved godt havd i syntes det skal være, men jeg ved ikke lige hvordan jeg skal få det gjort sådan at det ikke trækker :S?...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #65 Dato: 02 Oktober , 2008, 18:59 »
Jeg har før, ved høns, marsvin, grise, kalve og andre lødige dyr, sat plader op i det rum hvor dyrene opholder sig. Jeg ved ikke lige hvordan jeg forklarer det, men hvis du forestiller dig "opholdsrummet" som firkantet, så sæt to plader op i den ene side og to i den anden. Pladerne skal være 70-100 cm høje og ca. 100 cm lange. Herved får dyrene flere "indelukker" med læ og ly. Det giver også de svage et skjulested. Strø ekstra godt i hjørnerne.
Skal det være ren opholdsstueagtigt, kan du lægge plader ovenpå de andre plader. Suppler med et fladskærms-tv, abbonement på Euro Sport, et par lænestole og server varm kamillete med citron og rørsukker ;)

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #66 Dato: 02 Oktober , 2008, 19:07 »
Mikkel det aller værste du kan byde dine høns er fugt og især træk! Træk kan gøre dem hunde syge med både diarré og forkølelse.

De kan tåle mange minusgrader, men IKKE træk, så det skal du have fjernet så hurtigt som muligt.

Den hurtige og nemme læsning, er nogle store papkasser som du skærer ud som skærme og sætter op som en hestesko, der hvor hønsene sidder og sover.

Er det fra dyrenes smuthuller det trækker laver du et vindfang - igen den hurtige er en papkasse - på længere sigt en af træ eller lgen.

Er det sprækker i væggen er fugemasse genialt - især silikone eller lign.

Er du i tvivl om hvor det trækker fra, er det en god ide, at sætte et fyrfadslys op forskellige steder. Husk at tjekke igen når du er færdig med at tætne.

Laver lige en stitse til dig af det jeg mener med papkassen ved smuthullet ;)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #67 Dato: 02 Oktober , 2008, 19:11 »
Okay, mange tak begge to, tor ikke det tv går derinde, det er godt nok stort nok, men ikke sikkert det kan tåle hønsemøg :D... Jeg prøver at tage et billede af deres sove pinde. Kan i så eventuelt prøve at vise mig hvordan det skulle gøres :)?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #68 Dato: 02 Oktober , 2008, 19:12 »
Mikkel, jeg er så imponeret over din vilje til at få dine høns raske igen.
og Martin, jeg er så glad for dine dybt oplysende informationer. den med abbonnementet på sporten havde jeg fx ikke tænkt på.
og Hanne. du er også altid på pletten. også når jeg har vredet mine hænder.

tak til jer alle tre og held og lykke med en snarlig hønsehelbredelse, Mikkel.
« Senest Redigeret: 02 Oktober , 2008, 19:15 Fra regitze »
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #69 Dato: 02 Oktober , 2008, 19:15 »
Mange tak, snakkede lige med min mor om at få sat noget op, hun sagde det snart bedre kunen have betalet sig at aflive dem alle, så kunne jeg allerde for de penge jeg havde brugt fået en lige så stor flok, men næh nej, det er ikek det samme sagde jeg.

Mange tak Regitze, de burde snart komem sig :)!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #70 Dato: 02 Oktober , 2008, 19:18 »
@ Tak søde Regitze ;)

Mikkel, nu må du ikke tro jeg er blevet tosset, med denne børnetegning, men det er altså efftektivt at lave et vindfang, håber du kan se hvad jeg mener ;)


Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #71 Dato: 02 Oktober , 2008, 19:31 »
Jo sådan nogenlunde :D.. Laver lige n tegnign af hønsehuset, så kan du måske bedere forklare hvor ejg kan sætte plader op :D?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #72 Dato: 02 Oktober , 2008, 19:49 »
Her ser i hønsehuset. Som i kan se er det måske lige lovligt stort :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #73 Dato: 02 Oktober , 2008, 20:30 »
Øv  Jeg kan ikke lukke Mikkels link op.............. :'(
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #74 Dato: 02 Oktober , 2008, 21:04 »
linda du er ikke den eneste jeg kan heller ikke
jesper
en hønsehunds kryds