Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjemløs moskusand  (Læst 26017 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #60 Dato: 21 August , 2022, 20:43 »
Her troner hun på havebænkens bord. Benet hun stritter med, er det dårlige ben.
For tiden sover hun også på gårdspladsen. Mølledammen er ved at løbe tør for vand, pga den tørkeperiode vi er inde i.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #61 Dato: 22 August , 2022, 06:45 »
Dejligt at se hvor godt hun har det nu. Og næste år kan det da være du er heldig at der kommer en hel lille familie.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #62 Dato: 22 August , 2022, 10:13 »
Du kunne overveje at give hende et lille bassin på gårdspladsen. Mine ænder er så glade for det, selvom de har en lille sø, der stadig er vand i. Det er som om, der er forskel på at bade og svømme, og de vil rigtig gerne bade, selvom de har en svømmesø. Jeg bruger en plastiksandkasse fra Harald Nyborg, den fungerer fint.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #63 Dato: 22 August , 2022, 13:45 »
Jaaah - gør som Marie siger!  ;D
Så kan det være hun flytter helt ind!

Hvor er hun fin!
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #64 Dato: 22 August , 2022, 16:55 »
Frøkenen bader skam i dag på gårdspladsen - man kan vel kalde det etage-sie vask  ;D,  for der er et stentrue og en plastvandingsanordning som damen benytter til at nette sig i, efter hun har spist - men et kar - det vil jeg overveje.
Fjerene får osse en gang moskusfedt når det behøvs og hønsene kan lade hende få fred til det  :o

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #65 Dato: 23 August , 2022, 11:23 »
Jeg tror ikke nogen af os tvivlede på at du havde sikret dig at andebassen har vand til rådighed  :)

Og nu ser jeg for mig den lille and stå i en lille havefontaine og vaske sig under vingerne  :laugh:

Det med sandkassen er en god ide, for den er ikke så høj, så selv en and med et dårligt ben kan hoppe op i den. (Man kan også lave en rampe/stige, men ikke alle ænder mener de har brug for den slags hjælpemidler).

Og selvom jeg giver Marie ret i at de mest bader, ser jeg også tit kåde ællinger op til næsten fuldvoksen størrelse tage sig en svømmetur gerne undervands. Man kan ikke andet end blive smittet af deres begejstring, når de tager sig sådan en tur.

Prøv det :)



Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #66 Dato: 30 August , 2022, 23:37 »
Jeg burde nok snart stoppe med at belemre Jer med min lille ande veninde, men der sker hele tiden noget nyt og ofte meget anderledes end jeg havde forventet, så I får igen en opdatering.
Hun har skiftet residens, altså nat residens. Nu ligger hun hver nat under en af de gårdlamper der slukker pr automatik kl 24. Jeg har sat et par kasser og et kattetransportbur (som frøkenen har sovet i før) der hen, men endnu sover hun i det fri.
Men sikke en vasker hun fik forleden, da regnen endelig kom - 42 mm !!, men sådan er det ved en mur uden tagrender under taget. Men helt ærligt, hun trængte også til et ordentligt bad.
I forgårs stillede vi en lav frugtkasse (plast) ud til hende med vand, så hun kan bade rigtigt og pokkeme om ikke hun også gør det. det er da utroligt - syntes jeg.

Hun går også næsten normalt igen. Så I fik ret, hun kommer sig - sikkert helt.

Er lige kommet hjem fra København og i lampernes skær fulgte hun efter mig, så den har lige stået på natmad - dejlige majsfrø med sovs af natligt fugt fra gårdspladsens græsdække . . . .


 

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #67 Dato: 31 August , 2022, 07:55 »
Jeg håber sandelig ikke, du stopper med at fortælle om din lille ande-veninde.

Jeg elsker at følge med og venter med spænding på hver ny opdatering.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #68 Dato: 31 August , 2022, 16:12 »
Nej, du må endelig ikke stoppe, jeg elsker det også.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #69 Dato: 31 August , 2022, 16:19 »
næ Hans-Kurt det får du ikke lov til at slippe, med at fortælle om din and. Jeg hygger mig også med at læse dine historier.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #70 Dato: 31 August , 2022, 17:25 »
Jamen, det er da ren underholdning og den bedste føjleton i årevis at følge med i jeres smukke venskab :-)
Ingen belemring der overhovedet!
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #71 Dato: 31 August , 2022, 20:30 »
Tak for de søde ord, men også tak for I hjælper mig gennem de svære stunder der har været.
I gav og giver mig håb om hendes fremtid.
Jeg troede helt ærligt ikke hun ville komme sig, men det gør hun heldigvis.
Jeg har aldrig været ude for sådan et lille væsen, der tager mig om hjertet og . . .

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #72 Dato: 01 ſeptember , 2022, 07:51 »
Du har bare at fortsætte den fortælling, Hans-Kurt, ellers vil vi tæppebombe dig med spørgsmål om patienten. Herlig historie, jeg ser alle billederne for mig, har ellers ikke været på FjerkræForum længe, men nu jeg til at tjekke jævnligt igen.
Der var (og kommer forhåbentlig igen til december!) juleeventyret, og nu forkæler du os også med en sommerfortælling. Bedre kan det ikke blive, det skulle lige være en romantisk historie næste forår, om en forlovelse mellem Annabelle og hendes Wilfred Vildand.
Så nu ved du det, Hans-Kurt, du får kun forventninger til at stige, med dine gode fortællinger  :)
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #73 Dato: 06 Oktober , 2022, 21:16 »
Nu har jeg set det med, det er da ......
Siden sidst har vi - anden og jeg - hygget os med at - jeg står vagt mens hun spiser sin morgenmad. Hun er som bekendt ikke venner med de voksne høns, og de mener sig berettiget til at spise, alt hvad jeg servere. Det er også næsten rigtigt, for AnnaBell spiser ikke madrester fra køkkenet, hun kan godt forsøge at smage på det, men nej.

Så heller majs. Hun får enten dem jeg har i en døse i køkkenet eller hun vimser bag efter mig over til stalden og gerne ind til der hvor maden står. Hvis så en af hønsene opdager jeg fodre hende, så....., men det klarer vi, jeg står for, som når svinedrengen kyssede prinsessen og det er hun - AnnaBell helt på det regne med, hun er ganske klar over hvad det går ud på.

Så er der de fire nye - en hønnike og tre hanekyllinger fra i sommers, de er vokset op med hende og kender alt til at blive smit væk fra det jeg kommer med. De gamle høns og hanen spiser først. Men det er skægt at se, for de fire og AnnaBell, de kan godt finde ud af at spise sammen - sådan næsten da. AnnaBell forsøger at  jage dem væk, men de ved godt hun ikke mener det så slemt, de bliver bare ved med at spise majs og så deles de om det.

Men så i går, så var den gal igen, AnnaBell humpede på det samme ben igen og hun mangler over halvdelen af sine halefjer. I dag gik det straks meget bedre og glad var jeg.

Mit automatiske lukkesystem af lågen til hønsehuset har ikke virket i måneder, så jeg har lukket manuelt - når jeg husker det og gi.... Det kan ikke blive ved, men der er noget galt med strømmen, så i går lavede jeg en ny forlænger ledning og tilsluttede systemet igen.
Men glemte at sætte det på automatisk - så her til aften gik jeg så i gang med at foretage de sidste rettelser for at systemet skal virke fra i morgen tidelig,

Jeg glemte at slukke lyset i hønsehuset, da jeg kørte ud for at spise i aften, så det brændte da jeg kom hjem og gik ind for at stille uret på lukke/åbne systemet. Jeg ved helt bestemt, at alle høns er gået ind via hullet i væggen med lågen. For jeg åbnede den da jeg kørte bort. DVS de er gået ind via hønsegården og IKKE via laden, og hvem sad under brættet under hønsepindene - - - - ja rigtigt - ANNABELL. Hun har ALDRIG været inde i hønsehuset, hun har boet på den anden side af væggen ind til det, men aldrig inde, hvad er nu det for noget ?? Det er jeg bare helt ovenud glad for, for der er hun jo sikret mod ræve mm. End når hun sover i det fri . men hvordan pokker har hun fundet ind og hvorfor ??




Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Hjemløs moskusand
« Svar #74 Dato: 06 Oktober , 2022, 22:21 »
det er det der er så sjovt med dyr. De kommer med den ene overraskelse efter den anden. Held og lykke med dem
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner