Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fjerplukning, gode råd?  (Læst 2091 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline imunk

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Fjerplukning, gode råd?
« Dato: 26 Januar , 2021, 16:13 »
Jeg ved der er mange indlæg om fjerplukning. Men jeg mangler gode råd til dette: En er meget bar på ryggen, en mangler halefjer og har blodig hale, to har 2 cm bar plet. Overvejer hjortetaksolie. Gode råd er velkommen. (9 høns med Ok plads, 6 m2 hus, 10 m2 overdækket gård. Får lidt madrester + rigeligt korn og piller blandet 1:1. De hakker ikke hinanden når jeg ser det, eller når de får mad.) 

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Fjerplukning, gode råd?
« Svar #1 Dato: 27 Januar , 2021, 14:34 »
Jeg synes jo så ikke, at 10 kvm gård + 6 kvm hus er ret meget plads til 9 høns med mindre det er dværghøns og den trange plads kan meget vel være årsag til kedsomhed og dermed dårlig vane med at plukke hinanden.

Når flokken plukker hinanden så spredt ud over hele fjerdragten, kan det være svært at bruge hjortetaksolie, men noget skal du i hvert fald have gjort meget hurtigt, for når først der er hakket hul i en høne og der er synlig blod, kan det gå meget stærkt. Blod virker som en magnet på høns og de vil hakke offeret til plukfisk. Det sår skal findes og lukkes, så hønseøjnene ikke kan se det - eventuelt må offeret isoleres til såret er helet.
Har de ting at beskæftige sig med i gården? En halmballe med en eller to håndfulde korn, som de kan splitte ad. En grønkålstok eller et spyd med forskellige salater, tomat, agurk osv. Et blomkål hængende i en snor. Grene på kryds og tværs i gården, de kan hoppe rundt på - der er mange muligheder
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline torsholt

  • Bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Fjerplukning, gode råd?
« Svar #2 Dato: 27 Januar , 2021, 15:03 »
Jeg har set ved  avlere at de lukker helt for dagslys og blænder vinduerne indenfor, så der er mørkt, det kan måske begrænse pilleriet til huden igen er dækket med fjer.  Udenfor skal der så være masser at tage sig til. Grøntaffald fra køkkenet, blade med korn imellem, æbler, gulerødder, roer, græskar osv.
« Senest Redigeret: 27 Januar , 2021, 15:05 Fra torsholt »