Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Godt mør?  (Læst 14318 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Godt mør?
« Svar #15 Dato: 09 Februar , 2010, 14:01 »
Hvad mener du? Altså, på mit gamle job, skulle vi følge de regler, som hed at kød skulle tøes op i 48 timer i køleskabet. Og her med hjemmeslagtede kyllinger, som ikke er modnede, vil det så være godt at give 1-2 dage yderligere...

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Godt mør?
« Svar #16 Dato: 09 Februar , 2010, 15:42 »
@ Mikkel. Husk at fortælle om kyllingerne bliver gode. Glæder mig til at høre om du også selv skal stå i køkkenet. Så bliver det jo rigtigt "fra gård til bord".  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Godt mør?
« Svar #17 Dato: 09 Februar , 2010, 17:13 »
Nu har jeg endnu ikke nået at smide en kylling i fryseren - der kommer altid uventet gæster ;)

Men må give Christina ret. Normalt siger man en optønings tid i køleskabet på 48 timer.
Ved en ikke modnet, egen kylling, vil jeg også lade den tø 1-2 dage mere. Dvs. samlet optøning på 3-4 dage i køleskabet.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Godt mør?
« Svar #18 Dato: 09 Februar , 2010, 19:26 »
Henriette, det skal jeg nok skrive herinde. Det er jo imorgen den står på kyllinger. Det er mig selv der skal lave det. Det gider mine forældre ikke bøvle med :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Godt mør?
« Svar #19 Dato: 09 Februar , 2010, 21:34 »
@ Christina

og lader dem typisk tø op over 3 dage i køleskabet -ikke mindre...faktisk vil 4 være ideelt, da kød skal tø op over 48 timer i køleskabet

Det var teksten ovenfor jeg studsede over. Der var ikke nævnt noget om ekstra 1-2 dage til modning, kun optøningstid, og derfor havde jeg svært ved at se sammenhængen mellem de 48 time og dine anbefalede 3-4 dage.

Indrømmet, jeg har ikke meget forstand på madlavning- og forberedelse, men talbehandling plejer jeg at være rimelig skrap til.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline randi nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 252
Sv: Godt mør?
« Svar #20 Dato: 09 Februar , 2010, 21:51 »
 ;D jeg slagtede 4 dværghaner forleden, hakkede lever, kråser, hjerter og lidt hønsefedt, tilsatte krydderrier 2 æg evt væde, det var en skøn pate, jeg mangler 5 dværghaner, men uf hvor er det koldt at slagte :D, desuden skær jeg rundt om røvhullet så tarmen kommer hel ud, men det kræver en skarp kniv.
mvh randi n

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Godt mør?
« Svar #21 Dato: 10 Februar , 2010, 12:46 »
@ Christina

Det var teksten ovenfor jeg studsede over. Der var ikke nævnt noget om ekstra 1-2 dage til modning, kun optøningstid, og derfor havde jeg svært ved at se sammenhængen mellem de 48 time og dine anbefalede 3-4 dage.

Indrømmet, jeg har ikke meget forstand på madlavning- og forberedelse, men talbehandling plejer jeg at være rimelig skrap til.  ;)

Nåe, så forstår jeg bedre din kommentar :D

;D jeg slagtede 4 dværghaner forleden, hakkede lever, kråser, hjerter og lidt hønsefedt, tilsatte krydderrier 2 æg evt væde, det var en skøn pate, jeg mangler 5 dværghaner, men uf hvor er det koldt at slagte :D, desuden skær jeg rundt om røvhullet så tarmen kommer hel ud, men det kræver en skarp kniv.
mvh randi n

Sikke et sprog, Randi ::) Men smart med patéen på dén måde! :)

Susanne

  • Gæst
Sv: Godt mør?
« Svar #22 Dato: 10 Februar , 2010, 13:00 »
Randi - tak for pateopskriften! Det er jo helt oplagt og lyder ikke spor svært. Den skal jeg helt sikkert prøve næste gang.

(Jeg ville ønske, at jeg havde noget mere af din spændende mad-viden. Der kommer altid guldkorn fra dig. Jeg skriver iøvrigt snart til dig vedr. vineddiken - mangler lige lidt af din viden  :D )


Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Godt mør?
« Svar #23 Dato: 10 Februar , 2010, 20:53 »
Så er de lavet og spist. Mums de var gode!! Begge havde meget møre ovrelår samt brystkød, men et lidt sejt underlår, men ellers smagte de bare super godt! ;)

Tak for hjælpen :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Godt mør?
« Svar #24 Dato: 10 Februar , 2010, 21:12 »
Skønt! Hvad sagde de gamle til dem? :)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Godt mør?
« Svar #25 Dato: 10 Februar , 2010, 21:16 »
De syntes at brystkødet var sååå lækkert og smagte super godt! :D.. Det ene lår fik min far også spist, men han sagde også at det var lidt for sejt for hans smag, men det kunne da godt spises ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Godt mør?
« Svar #26 Dato: 10 Februar , 2010, 21:59 »
Dejligt at du nu også er en rigtig køkkenhelt /o

Grunden til at underlårene ikke er helt møre kan være fordi de kræver lidt længere tilberedningstid. De har jo rendt rundt og brugt musklerne i modsætning til de industrikyllinger som nærmest ikke har kunnet gå de sidste dage/uger af deres korte miserable liv. Løsningen er altså enten lidt længere kogetid. Man kunne evt. skære lårbasserne af og smide dem i gryden lidt længere tid end resten. Det gør man også når man tilbereder fasaner.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Godt mør?
« Svar #27 Dato: 10 Februar , 2010, 22:04 »
Ja det kunne jo være at det hjalp ;).. Kunne det måske også hjælpe at skære nogel riller i underlårene? Har før hørt omtalt at det skulle være godt ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Godt mør?
« Svar #28 Dato: 10 Februar , 2010, 22:46 »
Det er da også rigtigt. Det kan jeg godt huske at jeg har læst om. Tak fordi du mindede mig om det. :)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Godt mør?
« Svar #29 Dato: 10 Februar , 2010, 22:59 »
Ved kogning fungerer det måske at give lårene lidt ekstra tid, men ved stegning ville det nok give et katastrofalt resultet. De ville formentlig blive knas tørre.
Måske skal man bare acceptere at strukturen af kødet i lårene er anderledes end for resten af kødet på kyllingen. Det er trods alt primært muskler. Dette gælder jo også for andet fjerkræ, ænder og gæs, der har plads at røre sig på.
Mvh
Erik Andersen