Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Opskrift: Skotske æg  (Læst 7480 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Opskrift: Skotske æg
« Dato: 11 April , 2015, 09:09 »
Jeg så et tv-program forleden "Hairy Bikers", åbenbart om to mænd på motorcykler, der kører rundt i England og laver mad - meget underholdende. De lavede "Skotske æg" og det skulle da prøves. Det smagte helt vildt godt, og var meget nemt at lave:

Til 2 skotske æg:

250 gram hakket svinekød
3 æg
Mel
Rasp
Løgpulver
Salt
Peber
Cayennepeber

Kog 2 æg i 5 min. så de er blødkogte. Pil dem. Farsen røres med krydderierne. Tag halvdelen af farsen op i din hånd og tryk den sammen til en flad pandekage. Rul det pillede æg i mel og læg det på midten af farsen. Dæk ægget med farsen, farsen skal slutte helt tæt omkring ægget. Rul fars og æg til en rund kugle. Slå et æg ud i en skål. Dyp farskuglen i æggemassen, dernæst i rasp, og dobbeltpanér så lige for kaloriernes (og smagens skyld) ved at gentage dyp i æg og rasp. Gør det samme med det andet kogte æg. Sæt en gryde over med rigeligt olie. Når olien er varm frituresteges de to kugler i ca. 5-7 min. ind til kuglerne er flot gyldne. Volia. Skotske æg (Scotch Eggs). Vi spiste ris med sød chilisovs til.

Krydderiblandingen kan varieres i det uendelige. I tv-programmet lavede de en med blodpølse i farsen, og en med asiatiske krydderier. Sidstnævnte blev ikke vendt i rasp, men i sesamfrø. Det skal også prøves en dag (måske ikke den med blodpølsen...)

 Billedet er fundet på Google, og er ikke mit.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"