Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hobbyfjerkræ og fugleinfluenza, henvendelse til Karsten Lauritzen, MF for V  (Læst 2230 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
For et stykke tid siden skrev jeg til Karsten Lauritzen, dyrevelfærdsordfører for Venstre, han ha sendt det videre til FVST og svaret er:-
Vi har nu fået svar fra Fødevarestyrelsen ang. din henvendelse om hobbyfjerkræ og fugleinfluenza. Som jeg læser Fødevarestyrelsens svar, virker det som om de har nogle udemærkede argumenter for hvorfor reglerne er som de er her i Danmark. Jeg har vedhæftet deres svar til denne mail, så du også selv har mulighed for at læse begrundelsen.

Jeg tror ikke, at der er så meget mere jeg kan gøre, men hvis du stadig, efter at have læst deres svar, mener at der er grund til at ændre reglerne, så er 'meld en regel'-forummet nok et udemærket sted at gøre det.

Jeg håber at du kan bruge svaret til noget, hvis I foretager jer yderligere så må i gerne holde mig orienteret.

Først en tak til Karsten Lauritzen for at behandle henvendelsen. Bemærk at han selv henviser til Fødevareministerens Meld-en-regel. Så kan jer der ikke har været der, lige smutte ind med en kommentar
KLIK HER

Hele svaret fra FVST er i vedlagte PDF-dokument.

Jeg fastholder stadig at jeg ikke kan se forskel på Sverige og Holland, så vidt jeg husker er der også meget vand i både Sverige og Holland. Derudover så hævder FVST at de ikke udelukkende fokuserer på vilde fugle, men der må jeg sige at det giver de jo ikke udtryk for i deres svar til Folketing og medier. Så udadtil gør de det i hver fald.
Men der er dog opblødning at spore i forhold til tidligere. Nu indrømmer de dog at det er sket i flere tilfælde at smitte er spredt via fjerkræhandel og vi er gået fra at det er de vilde fugle der spreder smitten, til at deres rolle er "gådefuld".

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi