Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Får  (Læst 7803 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Får
« Dato: 27 November , 2008, 14:49 »
Jeg har besluttet(naturligvis i gennemsamtale med min mand :D) at vi skal have nogen får. Jeg har længe søgt på nettet efter lidt uvildig information om de forskellige racer. Det har vist sig at være lidt svært. S kom jeg i tanke om at jeg jo kunne prøve herinde for her m da være folk med et samlergen som mit ;D (ja, jeg er meget glad for forskellige dyr ;D) Jeg vil meget gerne hvis der er nogen som ved en smule om de forskellige racer, og hvilke forhold de skal have. Vi gr meget op i her hos os at dyrene skal have de bedste levebetingelser og god plads. er der nogen gode råd?? Jeg håber at der er nogen som kan hjælpe, måske er der en som har et par unge i læmmede får til salg og en vædder? Maks 100km fra Hobro
Med venlig hilsen Mette
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Får
« Svar #1 Dato: 27 November , 2008, 14:58 »
Min søster har får. Og de får kun lam til påske, og derefter bliver de solgt. Så måske du skal/bliver nødt til at vente lidt endnu med at anskaffe dem.
Mht forhold så bor de i samme hus som hønsene, bare i hver deres afdeling. De har to marker som de kan skifte mellem, så når det ene er tømt for græs kan de flytte over på det andet.
Mere ved jeg ikke rigtig om får, men har du nogle konkrete spørgsmål jeg kan spørge min svoger :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Får
« Svar #2 Dato: 27 November , 2008, 15:27 »
Husk at få et chr. nummer (det koster ca. 340 kr. om året) og at fårene skal være øremærket i begge øre, du skal også føre en besætnings liste hvorpå du skriver din besætning ned.
Alt dette er lovpligtet.

Chr er Centralt HusdyrbrugsRegister.

Held og lykke med fårene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Får
« Svar #3 Dato: 27 November , 2008, 17:21 »
Jeg fik for et stykke tid  siden tilsendt en pjece om får eller geder.. Aner ikke hvorfor jeg fik det, men her er der et link til den LINK
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Får
« Svar #4 Dato: 27 November , 2008, 17:59 »
det er godt at du nævner det med chr, men vi har nu allerede et chr nr, vi har nemlig et par grise til at gå, det kræver også et chr nr. Den slags skal være iorden ;)
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Får
« Svar #5 Dato: 11 December , 2008, 14:25 »
Hejsa
Mine svigerforældre har Gotlandske Pelsfår og jeg har selv haft om får da jeg læste på KVL. Gotlænderne er robuste og kødet smager rigtig godt. Det er et livligt får der springer godt - noget man skal huske når man hegner ind. Får kan sagtens gå ude året rundt, men de skal altså have adgang til at gå/kunne holdes indendøre i vinterhalvåret og de SKAL kunne søge ly og skygge om sommeren. Normalt klipper man dem i den sidste del af drægtigheden om foråret og her kan det godt blive for koldt for dem at gå ude. Om vinteren har mine svigerforældres en stor løsdrift med dybstrøelse at gå ud og ind af om sommeren går de på nogle store folde med beplantning, de kan søge ly i. Små fangfolde i foldene og løsdriften gør håndtering af kræene nemt.
Personligt synes jeg at får er lidt bøvlede; de er forholdsvist sarte mht foder (ja, jeg ved godt det lyder utroligt) og de kræver en ret stor arbejdsindsats i læmmesæsonnen.
Jeg tror du får svært ved at finde ilæmmede får nu. Normalt har man på nuværende tidspunkt slagtet 'overskuddet' af gimmere, væddere og udsætterfår. Dvs. man har kun de dyr man skal bruge i næste års avl og produktion. Du skal nok væbne dig med tilmodighed og afvente fravænningen næste sensommer/tidligt efterår. Her vil du nok kunne finde gimmerlam til salg.   
Der er en del info og links at hente på www.lr.dk under fanebladet landbrugsinfo.
God fornøjelse
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Får
« Svar #6 Dato: 21 Maj , 2009, 16:01 »
Hej Mette og Mette  8),

gode råd om og praktiske erfaringer med får søges - se her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,4525.msg39672/topicseen.html#new

f.eks. kunne jeg rigtig godt tænkte mig at vide, hvordan de er sarte mht foder, Mette?

mange hilsner
Mette  8)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Får
« Svar #7 Dato: 04 November , 2012, 09:31 »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Får
« Svar #8 Dato: 04 November , 2012, 13:12 »
det er godt at du nævner det med chr, men vi har nu allerede et chr nr, vi har nemlig et par grise til at gå, det kræver også et chr nr. Den slags skal være iorden ;)

Husk bare lige inden, du står og skal indberette køb (der er indberetningsfrist på få dage) at få RYK til at tilføje en ekstra besætning med får på jeres CHR-nr.
Fårene kan ikke indberettes når man har besætning der er andet end får.

Offline Mette E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 100
Sv: Får
« Svar #9 Dato: 08 November , 2012, 15:35 »
Hej Mette

Et ønske om en speciel race? I skal spørge jer selv:
Skal de i fryseren?
Skal du bruge ulden?
Skal de være hurtigt voksende?
Hvad kræver de enkelte race?
Osv
Jeg vil anbefale dig at læse bogen "Hyrdetimer" http://www.hyrdetimer.dk/index.php?page=bogen
Det er en bog der beskriver mange af de spørgsmål der kommer, når man skal starte en besætning op med får.
En ting vil jeg dog anbefale, køb dem et sted hvor der er M3 status. Og at de er håndtamme, det er bare ikke til at fange et får ;-)
Kh
MetteE
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Får
« Svar #10 Dato: 08 November , 2012, 18:30 »
Jeg har spelsau får. Dette er en nordisk korthale race. Nøjsom, er god krat ryder. Går ude hele året (med mulighed for at gå i skur) dette elsker de i regnvejr. Laver fantastisk uld, hvis man er til det. Ikke store ca 40-50 kr i levende. Har det mest fantastiske kød (restaurent Norma bruger det) selv en vædder på 3 giver ikke afsmag i kødet. Jeg har pt 2 moder får og lam hvert år som vi spiser. De læmmer selv og taber deres uld selv hvis de ikke klippes. Meget tillidsfulde og nysgerrige/kælne. Uden jeg faktisk bruger så meget tid på det.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Får
« Svar #11 Dato: 08 November , 2012, 19:04 »
Mine var nu nemme at fange.Måske fordi vi startede med et par flaskelam :)
Jeg gik ud i folden med min røde foderspand .Bankede på den og råbte Lineeeeeee!  ::)
Så kom hele flokken med Line og Mette forrest.Skulle de over på en anden fold lagde jeg bare en grime med snor på Line og så gik vi stille og roligt :)
Der var 20 moderfår til sidst som fik ca 1,5 lam i snit.Så det var en pæn flok der kom spænende.

Held og lykke med fårene.

Her er lidt af min erfaring:
Gotlændere:Meget fin uld at spinde.Og til at spinde.Det er blødt og man kan lave en meget fin tynd tråd.De fås i flere farver som giver et spændende produkt.Ulden er god at filte med.Jeg kan bedst lide kødet fra dem.Det er magert og fin i kødstrukturen.Fedt i lammekød smager grimt synes jeg.Gotlændere føder nemt selv.Jeg ville dog helst være der når det var tid.
Ulemper: De er gode springere.Kan ikke nøjes med 2 tråde.Væddere er
temperamentsfulde og de eneste væddere jeg har været bange for.

Texel:Store slagtekroppe som er for fede efter min smag.Meget rolige af sind, også vædderen.De er nemme at hegne for.2 tråde var nok.Ulden kan spindes men er ikke det bedste og er lidt kortere end fra lette racer.
Ulemper: De skal tit ha hjælp ved læmning.Kødet er til den fede side.

Rygja:Denne havde jeg kun en enkelt af.Jeg fandt aldrig en vædder til hende.Kødet kender jeg ikke så meget til da hendes blev til spegepølser  <W
Hun var mit første får.Glemmer aldrig den dag hun kom afsted.Men afsted skulle hun for hun fik altid 2 eller 3 lam og de sidste 2 år var det kun den ene side af yveret der duede for hun havde ligget på det kolde beton på møddingspladsen en dag med hendes kæmpeyver.Jeg havde nok lukket dem for tidligt ud om foråret.
Rygja føder nemt.Er godmodige som texel og laver langt lækker uld at spinde af.

Ved ikke om du kan bruge noget af det jeg har skrevet.Men ellers er der måske andre der kan.Glæd dig til får.Det er dejlige dyr:)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand