Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor skal vi sove i nat?  (Læst 6808 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Hvor skal vi sove i nat?
« Dato: 25 August , 2008, 20:59 »
Er vi alle sammen lidt nervøse første gang, vi starter et emne - eller er det bare mig?

Jeg har lige fået tre lys sussex høner.  Jeg tror, de kommer fra to forskellige hønsehold (fik dem fra en formidler via lokalavisen), for de to går pænt ind i hønsehuset og op på pindene om aftenen; men den tredje vil sove ude, og har valgt en klematis, som vi har voksende hen over noget af hønsegården, som natlogi.

Jeg vil spørge, om I har nogle gode ideer til mig.  Har forsøgt:
at holde dem inde i fire dage
at lempe hende ned fra klematissen og ind gennem den lille hønseluge
at stække hende.

Efter vi havde stækket hende i går aftes, sad hun i aften alene i støvregnen ude i hønsegården, da de andre var gået ind, og jeg samlede hende op og satte hende ind i huset endnu en gang.  Er det ikke bedst, at hun sover inde?

Tillægsspørgsmål:  Jeg kan ikke finde Virkon S.  Kan jeg bruge Rodalon til desinficering i stedet for?

Mange hønsehilsener
Liski
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Hvor skal vi sove i nat?
« Svar #1 Dato: 25 August , 2008, 21:19 »
Hej Liski
Jo  <A jeg tror at alle er lidt usikre første gang de skal lave den første emne.
Men du har da klaret det til U-G med pil op ;) Hvis du ikke er tilfreds med dit indlæg kan du altid rette det ved at gå over i højre side(når du ser på dit færdige resultat) der er et lille ikon som hedder ændre. tryk på den - ændre det forkerte og sig gem 8) det er da nem ;)
Du har helt ret i at dine høns har bedst af at sove inde så du gør det rigtige ved at sætte den på pind hver aften til den lærer det så bare bliv ved  <M
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Hvor skal vi sove i nat?
« Svar #2 Dato: 25 August , 2008, 21:27 »
Ingen grund til nervøsitet :) Her kan man heldigvis stille alle de spørgsmål man vil - der er altid nogen der prøver at hjælpe  :)
Så kan det godt være, man selv synes spørgsmålene ind i mellem er lidt åndsvage, men har man brug for at få et svar for at komme videre, så er det jo sådan det er  :)

Jeg har ikke haft høns der ikke ville gå ind om natten.
Men er det ikke en ide at sætte hende ind og så lukke hele hønsehuset, og først lukke op om morgenen. Mon ikke det så går op for hende, at det er sådan det skal være efter nogle dage  :)
Hvad med et gå i seng ritual = her er lidt godt at spise inden sengetid  :) og når hun så er inde, så "klapper fælden" og hun kan ikke komme ud før næste morgen.
Måske er det fordi hun er nederst i hirakiet, at hun ikke får "lov" at komme ind  ???

Pøj pøj med projekt høne i seng  ;)

Virkon S kan du købe i små portioner (eller store  :)) hos dyrlæger eller i foderstoffen, www.america-thisted.dk har det også.
Så vidt jeg har forstået kan Virkon S bruges til desinfektion af drikkekar og fodertrug uden det er giftigt for dyrerne. Der er Rodalon ikke helt så ugiftigt for dyrerne.

Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Hvor skal vi sove i nat?
« Svar #3 Dato: 25 August , 2008, 23:06 »
Tak for så hurtige svar!

Det lyder som en god idé at lave et lille godnat-ritual.  Jeg vil finde på noget lækkert til i morgen aften og se, om det kan lokke hende ind.

Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvor skal vi sove i nat?
« Svar #4 Dato: 26 August , 2008, 07:24 »
Liski, jeg ville helt sikkert sætte hende på pinden hver aften indtil hun lærer det. Når du "kun" har tre høner, skulle der være god plads, også selvom hun er laveste høne i hirakiet.
Held og lykke
 8)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvor skal vi sove i nat?
« Svar #5 Dato: 26 August , 2008, 09:13 »
Hej Liski.

Også hjertelig vekommen fra mig ;)

Du kan sagtens bruge Rodalon i stedet for Vircon S. Begge dele til hele hønsehuset incl foderskåle m.m. Skylles skålene godt efterfølgende gør det ingen forskel.

Jeg bruger i øvrigt ikke decinficerende midler i vand og foderskåle, men vasker dem af i opvaskemiddel og tager en kedelfuld kogende vand med der ned en gang i mellem og skolder dem i stedet.

Held og lykke med den lille stædig høne :)

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvor skal vi sove i nat?
« Svar #6 Dato: 26 August , 2008, 10:31 »
Hej Lise.

Dejligt du fandt vej til at starte en tråd :D

Virkon S er til at skaffe på apoteket. Har de det ikke, så skaffer de det hjem til dig.
Rodalon indendørs (blå hætte) kan man købe alle steder, supermarkeder osv.

Rodalon kan bruges i flere sammenhænge i forbindelse med rengøring, men snakker vi inventar til dyr som de skal drikke/spise af, så vil jeg vælge Virkon S, med mindre det vaskes grundigt af i vand sæbe efterfølgende.

Virkon S: KLIK HER
Rodalon: KLIK HER

Mht. den friluftselskende høne, så gør du det rigtige. Bær eller driv hende forsigtigt ind hver aften. Lige pludselig en aften fatter hun pointen, og 'kravler' selv på pind.
Hilsen Susanne

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Hvor skal vi sove i nat?
« Svar #7 Dato: 26 August , 2008, 13:07 »
Mange tak igen for svar på både det ene og det andet.

Det er en trøst, at I er så sikre på, at udendørshønen vil lære at gå ind, hvis jeg bare bliver ved. 
Egentlig er det helt hyggeligt at holde om hende, mens jeg bærer hende hen til hønselemmen.  Vi har haft høns - lys sussex og australops - i 7-8 år, men aldrig nogen, der foretrak at sove ude - men heller aldrig nogen, der var rolige, når vi skulle have dem i hænder.

De sidste australopser gav vi væk sidste efterår.  Vi troede ikke, vi ville have høns mere, men vi savner at møde dem i haven, så vi er startet forfra.

Jeg er glad for at have fundet dette forum, for jeg kan se, at der er meget, jeg ikke vidste om hønsehold.

Mange gode hilsener
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hvor skal vi sove i nat?
« Svar #8 Dato: 26 August , 2008, 16:53 »
mange af mine høns fortrækker iøjeblikket at sove udenfor i volieret, der er dog overdækning og volieredøren bliver lukket, så de ikke bliver ræveføde hvis mikkel skulle kigge forbi
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Hvor skal vi sove i nat?
« Svar #9 Dato: 26 August , 2008, 21:24 »
Jeg er lige kommet hjem fra linedance (for begyndere!), og ...

hun er selv gået ind og har fundet op på en pind  ;D ;D ;D sikken en præmiehøne :-*

Tak, Patricia, for dit svar.  Vores hønsegård er beskyttet på alle sider, men der er ikke noget over - ud over altså den omtalte klematis - så jeg havde det ikke godt med at hun skulle sove ude i al slags vejr.

Men nu er alle altså glade og stolte.

Skal jeg gøre noget for at slutte tråden?
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvor skal vi sove i nat?
« Svar #10 Dato: 26 August , 2008, 21:27 »
Nej det skal du ikke - der kan komme mange guldkorn endnu og der efter æbber den bare ud af sig selv :)


Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Hvor skal vi sove i nat?
« Svar #11 Dato: 26 August , 2008, 21:32 »
Liski  ;)
Super dejligt for dig at den så hurtigt fattede at pinden var til at sove på.  <P Dygtig pige ! ! !
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvor skal vi sove i nat?
« Svar #12 Dato: 26 August , 2008, 21:51 »
Dejligt hun fandt ind  :D
Hilsen Susanne

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Hvor skal vi sove i nat?
« Svar #13 Dato: 26 August , 2008, 23:17 »
Der er ikke noget så skønt som præmiehøns  ;D
Skønt hun knækkede koden  ;)
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvor skal vi sove i nat?
« Svar #14 Dato: 27 August , 2008, 08:56 »
Tillykke herfra  <M <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk