Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Artikel vedr velfærd og sygdomme ved økologisk hønsehold - link  (Læst 2470 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Faldt over følgende artikel. Den er ganske vist fra 2002, men meget informativ og med gode billeder.

Især delen om velfærd, sygdomme og paracitter, finder jeg interessant - også i forlænglese af den store debat, vi havde i foråret, om det rigtige eller forkerte i at behandle sine dyr mod utøj, hvis man er økolog.

Billedet af hønsetarmen taler for sig selv....

Jeg kan til gengæld godt lide tabel 2 - 'The five freedoms'.

Dansk veterinær tidsskrift 2002:
http://orgprints.org/1877/01/DVTSygd_velf.pdf

Jeg ved ikke om forholdene for økologiske høns er ændrede siden, måske MartinJ, kan følge op på dette?

MartinJ

  • Gæst
Jo Hanne, det er blevet bedre.
Det er en meget interessant artikel, som jeg godt kendte.
Jeg ved ikke om jeg tør sige at de første økologiske "eksperimenter" var en smule blåøjede, og bar præg af en ide om at hvis det bare var økologisk, så gik det nok godt altsammen. Men det er altsammen yderst kompliceret.
Det er ikke så svært at ha en flok på 20-30 høner og en hane, eller to. Men hvis det skal give nogen mening at man også skal leve af det, er man nødt til at have større flokke. Med store flokke kommer der flere problemer. Fjerpilning og parasitter er noget af det der kommer til at drille mest.
Jeg er varm tilhænger af økologisk produktion såvel som en konventionel produktion. Verden kan ikke undvære nogen af dem. Men når jeg ser økologiske høner eller kyllinger som er hårdt ramt af parasitter, så kan jeg ikke være i tvivl om at parasitter SKAL bekæmpes - eller forebygges. Dyrene behøver ikke at dø af det, men de har det bestemt ikke godt. Dyr i bure har det heller i godt - det skal jeg lige huske at skrive!
Man kan bekæmpe på mange måder, og det arbejdes der hårdt på.
Jeg er gået i feriemodus, og lader være med at finde link og anden litteratur. Men det er helt sikkert at det ser noget bedre ud end i 2002.
Dyrevelfærd er et meget bredt begreb. Sygdomme, parasitter, orm, plads, fugt, temperatur, benstyrke, fjerdragt og meget mere betyder altsammen noget for dyrenes velfærd. Der findes ikke én produktion hvor man kan sige at alt er perfekt. Men alle produktioner (og jeg taler her på skandinavist niveau. Der er ubegribelig stor forskel!) gør et ordentlig stykke arbejde for at lave gode og sunde produkter hvor dyrene ikke lider. Dyrenes Beskyttelse er blevet en værdig samarbejdspartner, som arbejder seriøst sammen med erhvervet - både den konventionelle og den økologiske del. Selv den konventionelle produktion fik stor ros af Dyrenes Beskyttelses formand her i foråret.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Hej Martin.

Jeg er meget enig med dig i at økologi ikke altid er ensbetydende med dyrevelfærd og sunde dyr jvf WHO's definition.

Den debat jeg henviser til i mit indlæg handlede netop om enkelte økologer der mente at det at deres høns har utøj m.m. er naturens orden, lige som de vilde fugle. Det var vi mange der ikke var enige i. Har man set et dyr være betændt af lus, eller mager og plaget af orm og mider, bliver man vred.

Jeg er tilhænger af så lidt unaturligt som muligt, men ikke på dyrenes bekostning ;)