Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns  (Læst 29635 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Dato: 22 Juni , 2008, 12:03 »
Hej  :)

Er der nogen der kan hjælpe ???
Jeg har endelig fået mig min første Orpington høne, hun er så fin og rolig, men hun raller (det lyder som om der kører snot op og ned i halsen på hende), ind i mellem løber hendes øjne i vand.
Nu har hun også fået dårlig mave, hvilket ikke er et kønt syn og slet ikke med en Orpingtons fjerpragt...
Har i dag givet hende A38 med havregryn, hvedeklid og en anelse hvidløgsolie.
Er der noget man kan give hende, som kan afhjælp dette?
Og øksen er ikke en mulighed med den pris jeg har betalt for hende  ;)
Udover dette, så har hun fra start af sovet i redekassen, hvor hun også lægger sin klatter, hvilket jeg jo synes virker unormalt. Hun hopper slet ikke op på pind -er det bare sådan Orpingtoner er? eller skal der laves en lavere pind?

Ialt har jeg en hane (kamphaneblanding), en Hi-Line høne, en (tror jeg nok) Maranblanding samt Orpingtonen. Hi-Line hønen er købt fra en æggeproducent og var 30 uger gl. Hun gik alene med hanen i et par uger før vi fik Maranblandingen. Endnu nogle uger gik før Orpingtonen kom til. Hi-Line hønen har i den grad hysterisk jagtet alle nyankomne og flået fjer af dem - ingen er i tvivl om hvem der er chefen.
Min bekymring er nu om Hi-Linen kan holde sig i skindet, når og hvis der kommer kyllinger ud af de 6 æg Maranblandingen ruger på nu.
Nogen der har erfaringer med de Hi-Line/Hybridhøns??

Mange hilsner Dorte
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #1 Dato: 22 Juni , 2008, 14:17 »
Min erfaring med Hybridhøns er, at de kun kan lide sig selv, de kan simpelthen ikke rumme nogen der ser andeledes ud hvis de ikke er vant til det, og det kan godt lyde som om det er sådan det er hos dig...
Jeg ville ikke satse på kyllinger i flokken, for det kræver en meget stærk rugemor, og det er ikke sikkert din maranblaning er det...

Ud med den skøre høne og ind med nogle af de mere rolige.

Du må pleje din orpington godt, det kan godt lyde som om hun er forkølet, så bliv ved med at give hende hvidløg og A38, du kan også give hende en potion lun havregrød med sukker på, det kan hun helt sikkert godt lide,,,, Hvis hun sover i redekassen, så kan hun jo have fået træk, hvis det er nede på gulvet, og det kan høns ikke så godt tåle,,, når du har fået hende ovenpå, så sæt hende på pind om aftenen i et stykke tid, så lære hun det, og gør det til sidst af sig selv.
Jeg har også høns der sover på gulvet, men det er inde i et trækfrit hjørne.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #2 Dato: 22 Juni , 2008, 14:32 »
trækul er også godt mod tynd mave, så bland lidt af det i A38, eller bland det med skallerne de har adgang til
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #3 Dato: 22 Juni , 2008, 23:54 »
Hej  :)

Tak for jeres svar og gode råd.
Kunne ikke lade være med at grine, da jeg læste om din erfaring med Hybridhøns, men tror der er noget om snakken... Selvom hun er den eneste af slagsen jeg har haft. Tror nu også hendes skæbne ligger i suppegryden - trods det at hun på andre områder har en vis underholdningsværdi. Men er også sikker på, der bliver mere ro på når hun er væk og måske kan det få min Orpington til at få ro i maven og sove på pind. Og de to tøser kan passe kyllinger uden trussel. De 5 af de 6 æg hun ruger på er godt nok fra Hybriden  :-\ men vi kan jo håbe på at vi kan præge dem så de er knap så varme i hovedet...
Jeg fortsætter med A38 og det næste stykke tid bliver lemmen i hønsehuset lukket om natten, og håber det hjælper på nyseriet hos Orpingtonen.

Venlig hilsen Dorte
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #4 Dato: 23 Juni , 2008, 15:11 »
Jeg har også haft nogle forkølet høns på et tidspungt, jeg fik noget ved dyrlægen til dem, og det hjalp ret godt, så ingen grund til at kappe hovedet af  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #5 Dato: 24 Juni , 2008, 20:58 »
Berit - hvad var det du fik til dine forkølede høns?? og af hvilken dyrlæge??
Jeg har været hos de par dyrlæger i Skanderborg, men ingen af dem kunne hjælpe...

Hilsen Dorte  :)
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #6 Dato: 24 Juni , 2008, 23:28 »
hej dorte
jeg har fået noget ved dyrlægen i bjeringbro.kan ikke tyde hvad han har skrevet men du skal finde en dyrlæge der har nogle produktions dyr el kommer du kommer du til at betale for det da medicin til fjerkræ er meget dyr og ikke kan holde ret længe og kun findes i store positioner mhv jesper
jesper
en hønsehunds kryds

MartinJ

  • Gæst
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #7 Dato: 24 Juni , 2008, 23:51 »
Det kunne lyde som om hønen har haft IB, infektiøs Bronchitis. IB skyldes en virus som smitter gennem luften ved at sidde på små vanddråber. Viriuset sætter sig i halsen og "lammer" de små hår der sidder i halsen, cilias. Det er disse hår der, uunder normale omstændigheder, konstant transporterer slim opad. Når de ikke bevæger sig, bliver slimen siddende og giver de rallelyde du har hørt.
Sygdommen i sig selv er ikke dødelig. Det dyret bliver syg af er normalt de følgesygdomme der støder til fordi dyret er sygt i nogle dage. Der sker nemt det at dyret rames af coli, som findes stort set overalt. Coli er uproblematisk for sunde dyr, men syge dyr er udsatte. Coli kan nemt gi diarre. Hvis ikke kullene og A38-eren hjælper bør du få fat på en dyrlæge. Find en dyrlæge der arbejder med produktionsdyr, som også skrevet her. Der findes kun 2-3 fjerkrædyrlæger i DK, men en svinedyrlæge kan også bruges :).
Der skal måske bruges nogle få gram antibiotika, det kan godt vejes af.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #8 Dato: 25 Juni , 2008, 08:20 »
@Dorte håber du har set din mail, og jeg håber du vil bruge den dyrlæge, kan kun varmt anbefale ham.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #9 Dato: 25 Juni , 2008, 22:01 »
Hej igen  :)

Endnu engang tusind tak for jeres råd og hjælpsomhed!
For mig som aldrig før har snakket på nettet før, er det en helt fantastisk positiv oplevelse, at der dukker så hjælpsomme mennesker op  <E

Jeg måtte i dag en tur til den anbefalede dyrlæge og hente penicillin til min Orpington. Han valgte - ud fra det jeg fortalte - at hun skulle have enebehandling. Så nu skal hun ha 1 ml. om dagen i 8 dage.
Det med en sprøjte i næbbet syntes hun ikke ubetinget om  :) men godt det er en rolig race, så vi fik snakket os til rette.
Og nogle timer efter virkede hun faktisk en anelse mindre rallende og hovedet blev holdt lidt højere :) Så det kan vel kun gå fremad nu  :)
Jeg afleverede gødningsprøve til dyrlægen og venter svar i morgen, har mistanke om at en af dem har orm.
Så skal jeg igang med at behandle for orm, mente dyrlægen det er bedst at vente til penicillinbehandlingen er ovre.

Orpingtonen har stort set ikke været ude i hønsegården siden Maranblandingen lagde sig til at ruge, hun kredser om hende og det deler gerne skålen med A38+gode sager. Så jeg er lidt spændt på om der bliver hugget kyllinger når (hvis..) de klækkes  :)

Tak for et rigtig godt forum  :)

Mange hilsner Dorte
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #10 Dato: 26 Juni , 2008, 21:46 »
Hej

Så mødte vores Hybridhøne øksen her til aften og hvor jeg dog hader! den bødel-følelse når jeg gir dem til min mand, som heldigvis kan slagte dem for jeg KAN ikke!
Hanen som ikke opdagede jeg gik ud af hønsegården med hende (han havde travlt med en anden dame  :)) så lettere forvirret ud og kiggede bebrejdende på mig... Nu er det jo heller ikke første gang han kan kæde mig sammen med at hans koner forsvinder og sidst blev han fuldstændig enkemand, da vi måtte slagte de to skambidte høns som ræven/måren havde "glemt".

Orpingtonen har nu fået penicillin i 2 dage og her til aften synes jeg ikke at kunne høre nogen rallen fra hende. Hun ser oplivet ud og har ovenikøbet lagt et æg hos rugeren idag - det er ellers længe siden hun har lagt æg. Ægget får altså lov til at blive liggende, selvom det er langt bagefter de andre, men chancen for en lille halvorpington skal ikke være uforsøgt  :)

Den ene af gødningsprøverne var positiv for ormeæg, så vi medicinerer videre.
Så lidt en halvdyr omgang, men pyt det er jo charmen ved at have dyr... solen skinner, hønen i bedring og ro i lejren  :)

God sommer  8)

Hilsen Dorte
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #11 Dato: 26 Juni , 2008, 21:56 »
Hej Dorthe.
Du skal huske at give din høne ormekur. NU!
Det er ikke for at herse med dig, men fordi jeg har haft en hane, der døde en pinefuld død af en sygdom, der hedder histemonas meleagridis. Det er parasitter, der pga penicillinbehandlingen kan kravle op i den bagerste mundhule og lukke den helt, så hønen dør af tørst og sult.
Penicillin er godt, men slår desværre hønenes egen modstandsdygtighed ihjel, så parasitterne får frit løb. (De 'bor' normalt længere nede i systemet, hvis din høne ellers har sådanne ting.)
Jeg kan ikke huske, hvad sygdommen ellers hedder - black head, tror jeg, - men jeg kan tydeligt huske min stakkels Hansens frygtelige død.  :'(


Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #12 Dato: 26 Juni , 2008, 22:28 »
Kan man give sine høns ormekur hvis man har mistanke om orm? og hvor får man kuren henne?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #13 Dato: 26 Juni , 2008, 22:48 »
Bare lige til oplysning så er der tilbagehold på kød og æg ved ormekur behandling.
Jeg har ikke noget fagligt belæg for det men på det gamle forum var der flere der blandede 2 cl. saltsyre til ca. 10 l. drikkevand. Det skulle virke forbyggende mod orm. Og det er der ingen tilbageholdeses tid på.
Iøvrigt så tror jeg at man kan finde en vis mængde af orm/æg i hoveparten af alle hønsegårde.
Men jeg er selfølgelig ikke dyrlæge og hvis han (dyrlægen) siger at der skal behandles så skal der selfølgelig behandles.

Danny
Himlen bør altid være blå!

MartinJ

  • Gæst
Sv: Et par spørgsmål bl.a forkølede høns
« Svar #14 Dato: 26 Juni , 2008, 23:01 »
Jeg er lidt forvirret her.
Histemonas lever i den bagerste del af tarmene og kan bevæge sig til leveren eller testikler og æggeleder. Jeg har ikke hørt eller læst nogen steder at de kan komme helt op i halsen. pH i halsen er helt forkert til histemonas. Jeg tør ikke afvise det, men det lyder højst mystisk!

Ormekur har ingen effekt på histemonas, det er en parasit som f.eks. coccidiose der ertale om. Der findes ingen midler mod histemonas i EU. i USA har man et middel som er baseret på arsenic sågar.
Bedste og eneste middel er tør strøelse og hønsegård med god plads.

Kalkuner er mest udsatte, specielt ved 18-20 ugers alderen. Hønsekyllinger noget tidligere, 3-5 uger mener jeg at huske.

Hønens immunsystem slåes ikke ihjel af penicillin (antibiotika), ellers er jeg sikker på der ville dø en del høns af behandling. Det kan påvirkes mere eller mindre, men det slåes ikke ihjel da.