Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvordan er det lige med nye farver?  (Læst 70825 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
hvordan er det lige med nye farver?
« Dato: 29 Januar , 2011, 10:56 »
Til Udstillingen i Aulum så jeg nogle blå/gul columbia dværgbrahmaer og blev meget fascineret af farven. Samtidig har jeg gået og overvejet lidt at få fat i nogle sussex, men de findes desværre kun i sort/gul og ikke blå/gul  /d

Man kan selvfølgelig selv "bare" fremavle de blå/gule, men hvordan er det så lige med sådan en farve, hvis man om nogle år skulle få lyst til at udstille. Kan man så få godkendt farven, ved at udstille en række dyr af tilstrækkelig god kvalitet? Eller er det noget raceforeningen også skal godkende?

Ellers må jeg have fat i nogle faverolls i stedet for, som pt. ligger og lurer som den anden mulighed. Var helt solgt den anden dag, da jeg i Gul&gratis så 1.3 Faverolls til salg. Har dog ikke pt. plads til mere i hønsegården, men derfor kan man jo altid gå og drømme  :D
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #1 Dato: 29 Januar , 2011, 14:39 »
Det står i Skandinavisk Fjerkræ Standar: Bedømmelse af Racefjerkræ s. 4; Nyopdræt.

Man indsender en anmeldelse med en beskrivelse af, hvad man tænker med den nye race eller varietet. Så udstiller man 3,3 ungdyr af sin nye varietet på en Landsudstilling i et af de skandinaviske lande.
Næste år udstiller man 1,1 ældre dyr og 2,2 ungdyr og næste år igen 1,1 ældre og 3,3 ungdyr.
Efter tredje år kan den nye race eller varietet godkendes.

Med hensyn til blå gul Sussex, er den nok avlsmæssigt til at overkomme. Du skal bare være forberedt på, at den aldrig nogensinde kommer til at avle rent.
Kryds en blå/gul columbia et-eller-andet med en sort/gul columbia Sussex. Udvælg de blå/gule og kryds tilbage på Sussex. Gentag proceduren en masse gange - jo flere des bedre.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Zoro

  • Gæst
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #2 Dato: 29 Januar , 2011, 17:52 »
Prøv at gå ind på www.greenfirefarms.com og se deres hjemme side, for yderligere inspiration til farver på Sussex racen ?

Med Hilsen fra Jørn.
« Senest Redigeret: 29 Januar , 2011, 17:57 Fra Jørn Clevin »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #3 Dato: 29 Januar , 2011, 18:07 »
Og så lige en mindre detalje. Det hedder gul blå/columbia og ikke blå gul/columbia.  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #4 Dato: 29 Januar , 2011, 18:09 »
@ Jørn

Det var da forøvrigt en "farlig" side du linker til...... sikke nogle Brahma farver..

Okay ved nærmere studie af deres høns... så er de ikke så race typiske.
« Senest Redigeret: 29 Januar , 2011, 18:20 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #5 Dato: 29 Januar , 2011, 18:15 »
Og lige en tilføjelse til fremstillingen, det er min. 3,3, så man kan godt udstille flere og det må også gerne være flere opdrættere.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #6 Dato: 29 Januar , 2011, 18:53 »
Ja, det tager tid at lave nye farver så stabile, så at også typen på den pågældende race også er rigtig. Især hvis den nye farve skal hentes fra en helt anden race.

Jeg vil personligt mene, at vil man sælge en race i en ny farve, så skal den være så gennemavlet, så også den er  racetypisk og afkommet  også foresætter med at være racetypisk.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #7 Dato: 29 Januar , 2011, 21:50 »
tak for svarene.

Jeg regnede egentligt heller ikke med, at det ville blive så vanskeligt. Jeg havde dog blot forestillet mig, at tage enten blå eller splash Australorp høns til en gul/sort columbia. I første omgang vil dette så give enten blå og sorte eller kun blå kyllinger. Hvis disse blå herefter krydses tilbage i nogle generationer med gul/sort columbia burde man vel kunne "fange" det blå gen fra Australorps over til sussex. Grunden til at vælge australorps i forhold til andre racer, som muligvis findes i gul/blå columbia er, at der ved denne race er enkeltkam, ingen fodbefjering eller 5. tå at kæmpe med. Så ved jeg godt, at der er noget med løbsfarve mv., men i min lille havehønse verden, forestiller jeg mig, at der allerede i F2 generationen vil komme noget, som begynder at ligne gul/blå columbia i "almindelig" hønseform  ;)

Som I skriver, så opstår det vanskelige jo nok først på det tidspunkt, hvor der skal opnås udstillingskvalitet. Men det må jeg jo tage til den tid, hvor dette muligvis kunne blive aktuelt  ::)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #8 Dato: 29 Januar , 2011, 22:04 »
Jeg kender ikke "opskriften" men målet er vel (uanset om man vel udstille eller ej) at lave racetypiske Sussex i farven gul blå/columbia.

Hvad hvis man krydser hvid sort/columbia med gul sort/columbia. Kan den mon så laves den vej ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #9 Dato: 29 Januar , 2011, 22:23 »
Det er rigtigt nok, at målet på sigt må være racetypiske Sussex-dyr, men efter et vist antal generationer med en gul/sort sussex hane af god kvalitet, mon så ikke også det vil lykkedes. Alt efter antal af kyllinger at selektere blandt, så vil jeg faktisk tro, at ca. 4 generationer vil hjælpe meget på det. På dette tidspunkt vil dyrene være ca. 94 % "rene" sussex. Måske er jeg bare blåøjet

med hensyn til at krydse hvid sort og gul sort columbia, så burde dette give høne-kyllinger af samme farve som hanen og hanekyllinger med en eller anden gullig grundfarve. Under alle omstændigheder burde columbia-aftegningerne fortsat forblive sorte. Dette er faktisk lidt samme situaton, som vi diskuterede engang vedr. Brahma, hvor jeg har en hane gående, som vist nok er en blanding af sølv-sort-båndet og guld-sort-båndet. Han har nemlig især i halskraven sådan en lidt fløde-agtig farve (samt en form for orangefarvet ryg).
« Senest Redigeret: 29 Januar , 2011, 23:02 Fra kvb »
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #10 Dato: 29 Januar , 2011, 22:29 »
@ kvb

Hvis du har plads, lyst, tid og ikke mindst mod på det, så go for it...

Du kunne jo evt. lave det som et projekt her på forum. ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #11 Dato: 29 Januar , 2011, 22:36 »
Det er rigtigt nok, at målet på sigt må være racetypiske Sussex-dyr, men efter et vist antal generationer med en gul/sort sussex hane af god kvalitet, mon så ikke også det vil lykkedes. Alt efter antal af kyllinger at selektere blandt, så vil jeg faktisk tro, at ca. 4 generationer vil hjælpe meget på det. På dette tidspunkt vil dyrene være ca. 94 % "rene" sussex. Måske er jeg bare blåøjet

med hensyn til at krydse hvid sort og gul sort columbia, så burde dette give høne-kyllinger af samme farve som hanen og hanekyllinger med en eller anden gullig grundfarve. Under alle omstændigheder burde columbia-aftegningerne fortsat forblive sorte. Dette er faktisk lidt samme situaton, som vi diskuterede engang vedr. Brahma, hvor jeg har en hane gående, som vist nok er en blanding af sølv-sort-båndet og guld-sort-båndet. Han har nemlig især i halskraven sådan en lidt fløde-agtig farve (samt en form for orangefarvet ryg).
Du har helt klart fat i noget af det rigtige. Man kan snildt "fange" det blå gen, og hvis du mener, at Austalorps giver mindre at slås med, er det nok et udmærket valg. Din betragtning om, at en krydsning af lys og gul Sussex kun ville give sort halskrave er også helt rigtig.
Men jeg må spørge: tænker du dværghøns eller store høns? Ren nysgerrighed, forstår du...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #12 Dato: 29 Januar , 2011, 22:49 »
@ Lene
Det kunne også meget vel ende med at blive sådan et lille hobby projekt - nu får vi se  ;)

@ Magnus
Konen (med æggene  ;D ) siger at høns skal lægge store æg, så det er stor race...
« Senest Redigeret: 29 Januar , 2011, 22:52 Fra kvb »
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #13 Dato: 29 Januar , 2011, 22:52 »
Jeg går faktisk altid udfra at når der ikke decideret står det er  dværghøns, så er det store høns det drejer sig om. ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #14 Dato: 30 Januar , 2011, 00:10 »
@Jørn

Uha det er først nu, at jeg opdagede, at det ikke var hvid/blå men hvid/perlegrå columbia, som var på siden. Så slipper man selvfølgelig for en farvevariant, som ikke avler "rent", og så er skridtet over til Isabel heller ikke så langt. Til gengæld er udfordringen i at lave de perlegrå noget større end med de blå og kræver nogle kontrolparringer <J

Hvilke racer findes i perlegrå ??? Var de engelske araucanaer på LU i år ikke denne farve?
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)