Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilket sind har jeres Araucana ?  (Læst 10499 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Hvilket sind har jeres Araucana ?
« Dato: 16 April , 2010, 10:11 »
Det gik jo egentilgt meget godt alt sammen , med Houdini, Herr Svalehader og de sidste damer der er tilbage efter ræven.
I vinterens kulde var de i stalden sammen med kochiner og silker - alt åndede fred og ro.
Så kom foråret så småt , og lidt skærmydsler tag fart , med Araucanaerne som ophav. Så blev de skilt , da det første blod flød.
Nå , men matriklen er stor ," så alle kan vel være ude på samme tid " tænkte jeg.  Det kan de ikke !!!!!!

Araucanaerne har intet højere mål i livet end forfølge revl og krat - det trækker paraleller til Hitlers jødeforfølgelse  :(
Kun vores nysgerrige hund , kan give et kort ophold i jagten. Selv deres livret sætter de til en side og jagter ?!

Er jeres også så stridbare ?

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

GKV

  • Gæst
Sv: Hvilket sind har jeres Araucana ?
« Svar #1 Dato: 16 April , 2010, 10:14 »
Mine er ikke stridbare, de går sammen med silkerne endda med en høne med kyllinger.Der er dog rigeligt med plads.

VH Gunni.

Susanne

  • Gæst
Sv: Hvilket sind har jeres Araucana ?
« Svar #2 Dato: 16 April , 2010, 10:34 »
Jeg måtte afhænde mine araucana'er efter nogle måneder pga hidsigt temperament!

De gik sammen med mine rolige silker - og til sidst - efter lang tids nervøs overbærenhed og fingerkrydsen - måtte jeg kapitulere!

Så jeg kan til fulde genkende dine besværligheder  >:(

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvilket sind har jeres Araucana ?
« Svar #3 Dato: 16 April , 2010, 10:39 »
Mine var heller ikke spor stridbare, men gode og rare og velfungerende i flokken. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Hvilket sind har jeres Araucana ?
« Svar #4 Dato: 16 April , 2010, 10:40 »
Mine er meget rolige og omgængelige, så meget jeg gelinde må skubbe til dem nogen gange og jeg har intet gjort for og gøre dem tamme.

De har da også fået 2 blandinger ind, hvoraf den ene ligner en silke en hel del. De tog da lidt tid, prikken og hakkeri men ikke mere end normalt når der er nye lejere.

Så det forbavser mig da og høre, troede ikke det kunne ligge til racen så rolige mine er.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hvilket sind har jeres Araucana ?
« Svar #5 Dato: 16 April , 2010, 12:24 »
Vores, der kommer fra fire forskellige steder, er meget omgængelige og sjove. I flokken er det de to Maran-madammer, der bestemmer. Hønerne har ikke de store skærmydsler men to-tre haner går ikke når først de er kønsmodne.
- og så er de utroligt snakkesalige og bliver SKUFFEDE hvis ikke man har tid til at diskutere verdenssituationen når man henter æg eller fodrer. Pudseløjerlige fugle ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hvilket sind har jeres Araucana ?
« Svar #6 Dato: 16 April , 2010, 12:34 »
Mine er meget "indianeragtige" ...de flyver absolut hvor de vil på matriklen.

de er nysgerrige og opsøgende men ikk specielt tamme.

De har aldrig haft en gård at gå i ... for de har altid fløjet ud og ind som det passer dem ... og sover det det hus de nu syns.

I vinter har de gået lukket inde med silkerne ...og Doktor pjuskebusk har endelig fået nogenlunde samling på de araucanere.

De har vilje og selvtillid... men er på ingen måde ondsindede og herskersyge.

jeg holder af denne adfærd da det også er dem der er mest kvikke i forhold til at undgå ræven. Og det var åbenbart den forskrækkelse der sku til ... for NU lægger de æg !
Med venlig hilsen Søs

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Hvilket sind har jeres Araucana ?
« Svar #7 Dato: 16 April , 2010, 15:46 »
jeg må sige at jeg ikke er speciel glad for mine araucana høns. Jeg har 2 stk..de er også meget optaget af at gøre livet surt for mine andre høns,,især de tålmodige Brahma er de efter..selv når de om aftenen sidder på pinden, hakker araucana ud efter sidekammeraterne,,de kan vist kun lide sit eget selskab ;)Jeg ved det ikke er så smart, men vil evt. krydse min araucana med Brahma,,Jeg vil jo gerne ha lidt grønne æg i fremtiden..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline sinners

  • Bruger
  • Indlæg: 37
  • www.araberhesten.dk
    • Araberhesten.dk
Sv: Hvilket sind har jeres Araucana ?
« Svar #8 Dato: 19 April , 2010, 10:09 »
Mine Araucanaere var ikke tamme som klappehøns, mere forsigtige men ikke sky. De kunne fint enes og hanen gik stille iblandt hønsene, her hos os var det nemlig en silkehane der bestemte også over kochinhanen. Men ræven tog mine høns i nat, glemte at lukke, så det gode sind og de flotte æg betyder intet nu. Der sidder kun en rystende silkehane tilbage med småskrammer. øv øv øv
"Bjørnsholm" OX stutteri, rideterapi. Nordsjælland.
10 Ox arabere, 2 welsh ponyer og 2 isarabere og en Tinker. Kærlig dyre-og menneske elskende stor grim hund (Amerikansk Bulldog Dina), 10 gårdkatte. Store racer: Maran brun, Araucana. Ønskes: Tamme Silker igen...og kan gi en Araucana hane et godt hjem!

GKV

  • Gæst
Sv: Hvilket sind har jeres Araucana ?
« Svar #9 Dato: 19 April , 2010, 10:13 »
Hvor ærgerligt når noget sådan sker.

Mine Araucanere er alle meget søde ved de andre høns, de domineres lidt af silkerne som klarer sig igennem med deres nuttethedsfaktor, selvom de er nogle bisser indimellem.

VH Gunni.

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Hvilket sind har jeres Araucana ?
« Svar #10 Dato: 22 April , 2010, 20:26 »
mine første Araucanaer var meget forskræmte, og så en hver mulighed for at pile væk, nu er der to af dem tilbage, den ene er stadig helt vild, men den anden der hedder en-øre er vildt nysgerrig og følger mig i hælene, den finder altid en udvej fra hønsegården, og har sin egen personlighed, en rigtig sjov høne.

dem jeg rugede ud sidste år er meget mere rolige og nysgerrige, jeg har 3 blandinger, og de er nogle rigtig frækkerter, der prøver alting af.

Jeg er glad for disse høns, de er meget flyvske men hvor er de bare sjove at se på og så de fine æg.

havde en hane der var meget på jagt efter alle høns, den er dog ikke til mere.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: De vil ikke skrukke ....
« Svar #11 Dato: 27 Maj , 2010, 12:08 »
Jeg har jo Herr Svalehader , Houdini og 2 damer gående og de er pænt på vej mod deres andet leveår , de lægger jævnt med æg. Skrukke er der bare ingen tegn på.
Gør i noget specielt ?
Det skal lige tilføjes deres "soveværelse" er 7-8 m2 med adgang til 80 m2 løbegård , som de til tider deler meget ufredeligt med køleskabskyllingeterroristerne , 1.2 hvid kochin og Helle hellevad.
Skal jeg fluks klytte en anden løbegård og "soveværelse" sammen og flytte araucanerne dertil ?
Jeg har mulighed for at sende æggene i køleskabsrugemaskinen , men altså : vi bor på landet , vi skal da have afkom au natura !                                        eller hva ?
Vi skriver snart juni , så kom frit med jeres tanker og hjælp.

 <+

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hvilket sind har jeres Araucana ?
« Svar #12 Dato: 27 Maj , 2010, 15:48 »
Nogle høns KAN man bare ikke få til at skrukke - måske dine araucanere er den slags? Den jeg har liggende på æg lige nu blev skruk for snart tre uger siden og de første 10 dage tog jeg den af reden ca. 3 gange dagligt og havde den endda et døgn i "den sorte kasse" - den blev bare ved med at skrukke. Så fik jeg lov til at låne nogle rugeæg af Mikkel Schmidt og nu ligger hun så på dem...

Nogle høns vil bare - og andre ikke...

Min pointe er at hvis dine høns vil skrukke, så gør de det uanset hvor meget de bliver forstyrret - og hvis de ikke vil, så er der ikke ret meget du kan gøre for at få dem til det.

Men der er jo de gode gamle kneb med specielt foder, mørk og fredelig placering af reden, godt med snydeæg i reden osv. - dem kan du jo prøve hvis du ikke allerede har det...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Hvilket sind har jeres Araucana ?
« Svar #13 Dato: 28 Maj , 2010, 07:38 »
Mine araucanaer nægter også at skrukke - trods alle slags tricks og viril hane. Så nu har jeg opgivet dem til det!

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Hvilket sind har jeres Araucana ?
« Svar #14 Dato: 28 Maj , 2010, 09:40 »
Hos mig skrukker araucanerne gerne, men de begynder først, når vi andre går i korte bukser - det skal være sommer! Hvor i mod silkerne skrukker det meste af året. Araucanerne kan også have en tendens til at afvise kyllingerne tidligere end andre og begynder at lægge æg allerede efter 3 -5 uger. Men så er det godt at have et korps af 'silketanter', der gerne tager sig af de moderløse en måned mere..  ;)
I år forsøger jeg med at have araucanerne i mindre familier, kun en hane med 3-4 høns, for at få en bedre adfærd. Men alligevel er nogen af hønerne noget pillede, men det blev måske også grundlagt i vinter, da de pga sneen blev taget ind i kyllingehusene i garagen.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)