Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugningsfinurligheder  (Læst 6618 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Udrugningsfinurligheder
« Dato: 08 April , 2010, 11:03 »
Jeg har kun tre høner af de engleske, den eneste af dem der er lavendel er den fra Wales. Hun er bare så lækker, men det har været meget svært, at få hendes æg klækket.

Resultat indtil videre har kun været to kyllinger, hjulpet til verden af mig. Så blev en af silkerne skruk og hun fik fem æg efter Ella som hønen hedder. Forleden da jeg tjekkede reden, så det rimeligt dødt ud, ingen små dutter eller pippen.

I går klækkede de første to og i dag er der fire, det sidste æg bliver nok ikke til noget.

Hvorfor skriver jeg om det? Jo fordi så har jeg to stammer og nu er det blot at ønske at der er et par hønekyllinger imellem.J eg havde faktisk opgivet at få nogle efter Ella, men da Viben har mange silker lader det til, at det hen ad vejen alligevel kan lykkes.

Mine æg fra England er lige ankommet, jeg glæder mig til at se de kyllinger, hvis og når de kommer.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Udrugningsfinurligheder
« Svar #1 Dato: 08 April , 2010, 13:28 »
Jeg har nu også altid holdt mest af naturudrugning *p
Jeg er 110 % sikker på, at det giver det bedste resultat, og de mest robuste kyllinger.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

  • Gæst
Sv: Udrugningsfinurligheder
« Svar #2 Dato: 08 April , 2010, 18:08 »
Jeg glæder mig til at høre om de små engelske om en tre-ugers tid!

Bruger du aldrig rugemaskine?

Jeg synes som Marianne, at det er bedst og uden tvivl nemmest med naturmetoden. Jeg tyr dog til  min lille maskine, når jeg vil have kyllinger - og ingen skruk har.

Er der nye lavendelfarvede i næste portion?

GKV

  • Gæst
Sv: Udrugningsfinurligheder
« Svar #3 Dato: 08 April , 2010, 19:39 »
Åh jo du kan tro jeg bruger maskine, der er ruget ikke mindre end 10 maskinfulde( de små blå ) indtil dato, med mere eller mindre held ;D ;D Lige nu kører der to og jeg har lært dem at kende og synes det går bedre og bedre.Har jo fået en del råd herindefra og også læst en masse.

Så det myldrer med små kyllinger allevegne, alle farver englændere og en masse silkekyllinger også.Det er rigtigt sjovt og jeg kan næsten ikke vente med at se, hvordan de rigitgt kommer til at se ud i deres voksenfjer.

Inde i den kølige sommerstue står 24 æg af lavendel fra England og hviler sig ovenpå rejsen, de kommer i i morgen aften.

Jeg kan godt lide rugehønemodellen, men det giver for lidt at arbejde med og er svært at få tilrettelagt, desuden kan jeg lide den nære kontakt med de små maskinkyllinger, de starter skam herinde i stuen ved siden af skrivebordet og pcén ;D ;D ;D

VH Gunni.

Susanne

  • Gæst
Sv: Udrugningsfinurligheder
« Svar #4 Dato: 08 April , 2010, 22:24 »
Ja, høns er i sandhed en levende hobby! Sikke et dejligt mylder, der er hos dig lige nu!

24 lavendelæg!!!!!!! Det må være næsten uudholdeligt spændende! Og så har de altså det pæneste farve-navn af alle. Tænk at være lavendelfarvet! SUK!

Håber vi må følge med i deres videre færd, Gunni!

Held og lykke - vi krydser fingre for en klække-procent tæt på 100!

GKV

  • Gæst
Sv: Udrugningsfinurligheder
« Svar #5 Dato: 14 April , 2010, 08:47 »
Jeg har her til morgen lyst æggene, fire af dem var så mørke at jeg ikke rigtigt kunne se noget og jeg ville ikke bøvle for meget med dem, men der er edderkopper i de andre tyve. *o *o *o

VH Gunni.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Udrugningsfinurligheder
« Svar #6 Dato: 14 April , 2010, 08:51 »
Tillykke med det, Gunni!
Her har vi syvende-dag fredag - og så bliver det spændende om der er guldhalsede "edderkopper"..... Håber det inderligt. Det var en laaaaang køretur efter dem.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

  • Gæst
Sv: Udrugningsfinurligheder
« Svar #7 Dato: 14 April , 2010, 08:58 »
Jeg lyser på femtedagen, der kan man godt se de veludviklede "edderkopper" Håber du har ligeså meget held med dine, det er jo ikke ensbetydende med, at allr bliver til noget, men skønt, at man ikke skal kassere det halve af dem allerede nu.

VH Gunni.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Udrugningsfinurligheder
« Svar #8 Dato: 14 April , 2010, 09:41 »
Njah, men jeg tror nu at jeg styrer mig til syvendedagen. Der er alligevel altid nogle, vi er i tvivl om. Og så skal vi have videreformidlet nogle vildtfarvede høner før vi tager rugeæg fra vores blå. Lige nu går de sammen. Så vi skal først bruge en rugemaskine om et par uger. Sidst vi rugede med egne æg stod vi med 15 befrugtede ud af 50 på syvendedagen. Så var den ene maskine jo ledig igen.....
Nu har vi fået ny hane så vi må se....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Udrugningsfinurligheder
« Svar #9 Dato: 15 April , 2010, 21:22 »
Nå, så kunne vi ikke styre os længere og har lyst 20 af de 50 guldklumper (blå/guldhalsede) fra Langtbortistan. Der var TO nitter - resten er i fuld gang ;D. Så nu venter vi bare 15 dage mere.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

  • Gæst
Sv: Udrugningsfinurligheder
« Svar #10 Dato: 16 April , 2010, 07:29 »
Tillykke med det. Ventetiden er lang og der kan stadigvæk ske ting og sager, men en god begyndelse er da positivt.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Udrugningsfinurligheder
« Svar #11 Dato: 16 April , 2010, 09:06 »
Søs har lyst mine æg og der er edderkopper i 22 ud af 24(et kvaste på vejen) <M *y. Hvor imod Søs kun har formået at få 2 kyllinger ud af 19 æg af mine trefarvede sussex, så det er ikke kun araucana der døjer med dårlig befrugtning /d
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: Udrugningsfinurligheder
« Svar #12 Dato: 16 April , 2010, 09:26 »
Lur mig om ikke Søs har bedre klækningsprocent end mig, spændende er det i hvert fald.

VH Gunni.

GKV

  • Gæst
Sv: Udrugningsfinurligheder
« Svar #13 Dato: 24 April , 2010, 23:22 »
Nu begynder jeg godt nok at blive i tvivl om, hvor mange af mine araucaneræg fra England der vil blive til noget. Befrugtningen var jo fin, men der er en del der har en mærkelig form på luftlommen. Den er god nok en trediedel af vejen rundt, men slår så et gevaldigt sving indad mod midten, jeg tror da ikke det er så godt.

Heldigvis skal æggene klække på Fredag så nu er ventetiden ikke så lang.

Gunni.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Udrugningsfinurligheder
« Svar #14 Dato: 24 April , 2010, 23:47 »
Englændere har jo altid haft deres egen måde at gøre tingene på, Gunni. Så vi krydser fingre for at det er normalt.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand