Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp en uerfaren med at blive klog :D  (Læst 2295 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sandra-Klenz

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Hjælp en uerfaren med at blive klog :D
« Dato: 16 Oktober , 2021, 17:57 »
Jeg har et lidt mystisk spørgsmål, som jeg håber at nogen kan svare mig på?  :o ;D

Hvis en høne kun lægger 1 æg om dagen, hvordan ligger hun så pludselig på f.eks 8 æg, når der skal udruges kyllinger? -altså lægger hun pludselig de 8 æg på én gang (over et døgns tid) eller hvordan foregår det? Det tager jo ca 21 dage før æggene klækker..  :o Så de skal vel være nogenlunde lige gamle, for at klække samtidig…  :o  Jeg er bange for måske at tage et befrugtet æg, når jeg henter de daglige æg. Vil super gerne have kyllinger, og vores lille hane er nu blevet kønsmoden og træder flere af hønerne. Vil hønen bare blive liggende i reden som skruk, så jeg ikke er i tvivl om at æggene er befrugtede eller? Hvordan foregår det hele egentlig?  :o

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hjælp en uerfaren med at blive klog :D
« Svar #1 Dato: 16 Oktober , 2021, 22:09 »
En naturhøne lægger op til et æg pr dag og hun ruger IKKE fra start. Når hun ser, at reden er fuld, stopper hun med at lægge flere æg og bliver det man kalder skruk. Så lægger hun sig og nu begynder kyllingerne først at udvikle sig. ca 21 dage senere kommer de ud, hønen hører sine små flere dage før de kommer ud af ægget og lægger sig mere konstant over dem.

Hanen træder sine høns dagligt og virkningen af en sådan trædning, kan vare 30 dage.

Hvorfor er du dog bange for at tage et befrugtet æg, det forstår jeg ikke lige.

Din høne bliver nok skruk en gang til næste forår og der kan du så give hende de æg du vil (og hun kan dække over), der sker ikke om vinteren- normalt da.

Alle dine æg er højest  sandsynlig befrugtet. Kun hvis der er rigtig mange høns om den samme hane kan de knibe for ham at nå alle hele tiden.



Offline Frølund

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Hjælp en uerfaren med at blive klog :D
« Svar #2 Dato: 16 Oktober , 2021, 22:39 »
Du behøver ikke at være bange for at slå en halvfærdig kylling ud i en omelet.
Det letteste for at undgå det er, at tage en portion æg, du regner med er befrugtede, sætte er stort kryds på og lægge under skrukhønen.
Krydset skal være tydeligt - hun vender og drejer æggene i løbet af de 21 dage, så et lille blyantskryds forsvinder. Min skruk havde en tendens til at snuppe søstrenes nylagte æg og trille over i reden.
Det gør det ikke bare svært at vide hvilke æg, der kan spises, der går også kuk i tidsregningen! De æg hun ligger på, skal være de samme fra start til slut - ingen nye undervejs. Ellers klækker kyllingerne ikke inden for ganske få dage af hinanden, og det bliver noget rod, og hønen bliver stresset, når hun egentligt gerne ville forlade reden med de nye kyllinger, men der stadig er æg, der skal ruges ud.

Min skruk var ret hidsig, så alt med at lægge æg under og tage nytilkomne æg fra foregik i ly af mørket - og med handsker😅

Men ja, forvent først skrukhøns til foråret!

Offline Sandra-Klenz

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Hjælp en uerfaren med at blive klog :D
« Svar #3 Dato: 17 Oktober , 2021, 10:35 »
Tak for jeres svar! :) Så fint. Jeg er ikke bange for at spise et befrugtet æg, men for at tage det væk, hvis det er befrugtet, så der ikke kommer kyllinger.  ;D Men nu er jeg blevet klogere på det hele. Jeg lader æggene være derude (omend det måske er for koldt nu?)

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hjælp en uerfaren med at blive klog :D
« Svar #4 Dato: 17 Oktober , 2021, 19:11 »
du får ikke noget ud af at lade æggene ligge ude i hønsehuset nu, intet. Nu er det efter¨r snart vinter og så ruger man ikke kyllinger ud - normalt.
Vent til foråret - april/maj