Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?  (Læst 14428 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anja Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Dato: 05 Marts , 2011, 11:06 »

Kære alle, har brug for hjælp ???

Jeg har en silke-dame, hun har lagt et put æg og har lagt sig klar til at ruge. Hun gik kort tid fra ægget, og er gået ind igen og har lagt sig på det. Har et hønsehus af træ, og som ikke er frost frit. De har halm til at ligge i.
Har aldrig prøvet, det før. Det er lige så jeg ryster af iver, det er så spændende :)

1. Er det for koldt, til at få noget ud af æggene?
2. Skal jeg bare lade hende lægge æg, indtil hun mener hun har nok til at ruge ud, eller skal man samle sammen og gemme, og lægge dem under hende igen?
3. Skal hun afsærmes fra de andre høns og haner, vil de andre gøre kyllingerne noget, når de evt. kommer?
4. Alle er velkommne til at komme med gode ideer.
5. Eller skal jeg vente?

Mange hilsner og god lørdag til jer ;)

Med venlig hilsen

Anja



0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Susanne

  • Gæst
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #1 Dato: 05 Marts , 2011, 11:18 »
Det kan godt lade sig gøre at ruge i et ikke-opvarmet hønsehus i marts måned.

Hønen er fantastisk til at give kyllingerne den varme, de har brug for. Hun lukker dem ud og kalder dem til sig igen, så de kan putte sig - præcis i de intervaller, der er nødvendige for at de trives optimalt efter forholdene.

Saml æggene sammen og læg dem under hende på én gang - så klækker kyllingerne samtidig (cirka) Lav med en blyant en streg helevejen rundt om ækvator på ægget - så er det nemt at sortere evt. nylagte æg fra. Det gør man ved at løfte hende op og kigge en gang i døgnet.

Det kan være en god ide at afskærme hende, så hun kan få fred og ro til at ruge, men også for at beskytte kyllingerne. Men lige præcis med silkehøns, kan de godt blive i samme rum - så er der mange praktiske problemer med at lave en afskærmning, hvor der er pladse til foder og vand (og også gerne adgang til fri luft, så hun kan strække benene en gang i døgnet) ville jeg lade hende være. Det har jeg selv gjort med stort held flere gange.

Rigtig meget held og lykke med det. Og lad os få lov at følge med!   <L

Offline Anja Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #2 Dato: 05 Marts , 2011, 11:23 »

Hej Susanne ;) tak for dit hurtige og gode svar.
Jeg kan slet ikke lade være med at lade jer følge med, håber hun fortsætter.

God dag /o
Med venlig hilsen

Anja



0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Anja Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #3 Dato: 05 Marts , 2011, 16:55 »
Tak Søren :) ja det er spændende. Hun er så gået fra reden /d igen :( men det er vel tegn på hun er på vej.
Jeg har taget ægget ind til opbevaring,og lagt 2 stk andre ud til hende, for at få hende rigtig igang. Det er lidt snyd *e, men vil bare så gerne have små, på den " naturlige " måde.
Tak for dit råd :) du og Susanne og alle i andre, har med garanti mange flere /o så bare kom med dem.

Det er jo svært, indtil man har fået det lært :D
Med venlig hilsen

Anja



0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Susanne

  • Gæst
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #4 Dato: 05 Marts , 2011, 18:22 »
Hvis du vil ofre f.eks 10 æg for at få hendes skrukke-instinkt aktiveret, er det bedre. Det er synet af de mange æg, der virker.

(Og husk at sætte mærker på dem, så du kan skifte dem ud med nogle rigtige, når hun er "sikker" Snydeæggene bliver ødelagt, hvis de får frost)

Det behøver ikke at være silkehønseæg, du bruger som snydeæg - det kan også være æg fra købmanden, golfbolde eller andet, der ligner æg.

Spændende  :D

Offline Anja Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #5 Dato: 05 Marts , 2011, 18:41 »

Det vil jeg gøre, tak :) helt sikkert spændende /o
Med venlig hilsen

Anja



0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Anja Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #6 Dato: 06 Marts , 2011, 16:57 »
Nu er der lagt 10 stk æg i reden :) de 3 hønse-piger har alle været inde og kigge på dem, nu mangler jeg bare de alle bliver skruk. De 3 damer har alle ligget på æggene på skift ;D de er alle blevet ruge mødre.  *f

Hvor lang tid plejer der at gå før de bliver skrukke, med " kunstige" æg ?
Med venlig hilsen

Anja



0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #7 Dato: 06 Marts , 2011, 17:14 »
Jeg har dværgwyandotter, når jeg lægger golfbolde i deres rede, går der kun nogle få dage, så har jeg mindste én skruk.
Pt. har jeg en skruk liggende på 10 æg, sådan bare for sjov, skal lige se, om befrugtningen er i orden. De fem æg er dværgmaran æg, fire er blanding mellem grünleger og maran, og giver forhåbentlig gode slagtehaner og høner, der lægger olivengrønne æg. Det sidste æg er et enkelt MEDK æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

johan10

  • Gæst
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #8 Dato: 06 Marts , 2011, 18:33 »
Hvor spændende! Jeg har også en silke som jeg regner med lægger sig en af de kommende dage  :)

Jeg vil da meget gerne lige komme ned og se dem når de er klækket....hvis altså hun har tænkt sig at ruge dem ud. Ellers kommer der helt sikkert en anden. Silkehøns plejer at være meget villige til at ruge  :)

Offline Anja Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #9 Dato: 08 Marts , 2011, 06:33 »

Hej Marianne.

Dit projekt lyder rigtig spændende :) Mine er bare ikke parate endnu, selvom den ene lå længe inde på et æg, nu har de  10æg, og det er som om de har mistet interessen. Men lader æggene ligge lidt endnu, og ser hvad der sker ???

Johan du er bare så velkommen, når det engang sker /o
Med venlig hilsen

Anja



0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Anja Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #10 Dato: 19 Marts , 2011, 06:29 »

Mine Silkedamer har nu haft " kunstige " æg, fra d. 8/3-11 fordi jeg troede den ene var blevet skruk, hun tog fusen på mig ;) den lille fis.
Men de er bare for kloge, alle har ligget på æggene, for at lægge et nyt dejligt æg, men er så bare gået fra reden igen <A.
Jeg besluttede så i går, at fjerne alle de " kunstige " æg. Silkedamerne er klogere, måske de syntes det er for koldt. Så nu må jeg bare vente, det er bare så svært, når man godt vil have små kyller.

Nu skulle det også blive forår, efter vejrudsigten ;) så mon ikke snart det sker, at mine dejlige damer får lyst til at ligge på nogle æg.

Der er æg der bliver vendt x 2, som bliver passet og plejet efter alle kunstens regler, som lige er klar til at lægge under en af damerne, når en af dem måtte være klar, til at blive mor *k
Det er bare at være tålmodig...... *e
Med venlig hilsen

Anja



0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Anja Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #11 Dato: 19 Marts , 2011, 08:20 »
Go` morgen Søren ;)

Vi 2 må bare vente, må vi ;)

Selvfølgelig skal de have det godt /o ellers skal man ikke have dem. Og kan godt forstå, at du ikke sælger til hvem som helst ;)
Jeg forsøger også at have ca. 10-12 æg klar, men de må heller ikke blive for gamle, er det ikke max 12 dage ??? syntes jeg at jeg har læst herinde et sted.

Held og lykke til dig og din venten /o
Med venlig hilsen

Anja



0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

karina dj

  • Gæst
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #12 Dato: 19 Marts , 2011, 08:47 »
Jeg har været lidt i tvivl om hvorvidt en skruk (af hvad som helst, hos os var det en gås) som lagde sig på æg i en kold stald. Det var frostgrader om natten på det tidspunkt, og stalden blir aldrig varm selv med sol på...Da jeg tog ægget fra hende efter 1 døgns skrukkeri, var ægget bare lunkent  /d
Jeg havde det på fornemmelsen og ville ikke satse på en skruk gås og stoppede derfor skrukkeriet...men det er osse snart en måned siden.

Så måske har det været held i uheld de ikke ville blive på reden...det er ikke sjov at starte med en fiasko når man dirrer af spænding...kender det alt for godt  :D

Nu har jeg i samme stald her en lille måned efter en skruk kochin der ligger på æg, hun har ligget 1 uge vil jeg tro og alle æg er varme  /o

thorleif

  • Gæst
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #13 Dato: 19 Marts , 2011, 10:30 »
Nu er der 505 store Hvide Croad Langshans i UK. De 5 blev foedt (af 8 aeg), under en skruk, i Onsdag. De ser meget raske ud. Havde ogsaa et "hold" der blev foedt for en maaned siden, dt gaar flot, selv med kolde naetter! Give it a go!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er det for koldt til at lade æg udruge udendørs?
« Svar #14 Dato: 19 Marts , 2011, 11:04 »
Nu er der 505 store Hvide Croad Langshans i UK. De 5 blev foedt (af 8 aeg), under en skruk, i Onsdag. De ser meget raske ud. Havde ogsaa et "hold" der blev foedt for en maaned siden, dt gaar flot, selv med kolde naetter! Give it a go!
Gider du lige oversætte, Thorleif? 505 kyllinger, 5 fra 8 æg, eller hvad mener du? Hjælp lige en gammel bedstemor her ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk