Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusande-æg? Hjælp kloge ande-folk!  (Læst 7371 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Moni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Moskusande-æg? Hjælp kloge ande-folk!
« Dato: 23 ſeptember , 2011, 19:23 »
Hejsa allesammen!

Jeg har lige fået mine første ænder; 3 moskusænder. Jeg har nu lige et spørgsmål, som jeg håber nogle herinde kan hjælpe med   :)

Mht. at spise æggene, kan man det hvis man har både ænder og andrikker sammen? Jeg tænker lidt... at spise et befrugtet æg? Ham jeg købte mine ænder af, sagde at de brugte æggene hele året rundt, uanset om det er i parringstid eller ej. Han rådede mig til at tage alle æg fra indtil april, og så lade dem ruge fra april og sommeren ud. Resten af æggene mente han vi godt kunne spise.
Hvad gør I?

På forhånd mange tak ;D


Offline claus74

  • Bruger
  • Indlæg: 237
Sv: Moskusande-æg? Hjælp kloge ande-folk!
« Svar #1 Dato: 23 ſeptember , 2011, 19:34 »
Du kan roligt tage æggene fra til husholdningen. De er mindst lige så gode som hønseæg- hvis ikke bedre. De giver de mest fantastiske pandekager

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Moskusande-æg? Hjælp kloge ande-folk!
« Svar #2 Dato: 23 ſeptember , 2011, 21:12 »
ja de skulle fint kunne spises, har dog aldrig selv prøvet til trods for vi får ret mange æg. min kæreste mener ikke man kan spise andeæg ::) og jeg har aldrig selv prøvet. de er mere stive/klistrede end hønseæg som rå.


om de er befrugtede eller ej gør nu ingen forskel, så længe de ikke bliver ruget på inden de skal spises.


der er rigtig mange der har høns og en hane og der er æggene jo også befrugtede. det får jeg selv til sommer når min hane er gammel nok til det  ;D



Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline claus74

  • Bruger
  • Indlæg: 237
Sv: Moskusande-æg? Hjælp kloge ande-folk!
« Svar #3 Dato: 23 ſeptember , 2011, 21:22 »
ja de skulle fint kunne spises, har dog aldrig selv prøvet til trods for vi får ret mange æg. min kæreste mener ikke man kan spise andeæg ::) og jeg har aldrig selv prøvet. de er mere stive/klistrede end hønseæg som rå.


om de er befrugtede eller ej gør nu ingen forskel, så længe de ikke bliver ruget på inden de skal spises.


der er rigtig mange der har høns og en hane og der er æggene jo også befrugtede. det får jeg selv til sommer når min hane er gammel nok til det  ;D




Tilbered dem bare uden at han ved det...du skal bare ikke tage af dem med en kommende blå andrik i

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Moskusande-æg? Hjælp kloge ande-folk!
« Svar #4 Dato: 24 ſeptember , 2011, 09:25 »
I gamle dage - før burhøns - var æg lig med befrugtede æg. De kan altså sagtens spises.

Da jeg var barn, fik vi æg fra mine bedsteforældres gård, og de var selvfølgelig befrugtede. De var også utroligt velsmagende. Jeg troede dengang, at buræg var kunstigt fremstillede - de smagte jo slet ikke som æg! ;D

Jeg har ikke selv smagt andeæg - jeg har ingen ænder - men jeg spiser med stort velbehag de æg, min gås har lagt. Den er enegås, og æggene er så naturligvis ikke befrugtede, men det ville altså ikke genere mig, selv om det var tilfældet.

Madbloggere er generelt begejstrede for friske æg, også andeæg. Her har Morten fra grydeskeen.dk lavet en omelet: http://grydeskeen.dk/omelet-pa-andeaeg-med-morkler-champignoner-sorte-trompet-svampe-tomater-og-gr%C3%B8nne-b%C3%B8nner/menu/forret/#more-3382

Hvis du er til kage (på engelsk), har Gesine lavet en lækker kage af naboens andeæg her: http://confectionsofamasterbaker.blogspot.com/2011/09/bakin-and-eggs-irene-few-beautiful.html Hun er i øvrigt min yndlingskageblogger med sine kreative og yderst lækre "kreationer". Og så fik jeg ekstra respekt for hende på det personlige plan, da hun tog naboens gæs og ænder til sig, efter at naboens farm blev ramt af orkanen Irene.

Hun skriver, at andeæg er 1,6 gange større end hønseæg. Hvis du bruger dem i opskrifter, kan du altså dividere antallet af hønseæg med 1,6 for at finde den tilsvarende mængde andeæg. Hendes andeæg er fra indiske løbeænder, og jeg ved ikke, om moskusæg er anderledes i størrelsen. Så må du veje dig frem. De skulle have et lidt højere proteinindhold, og hvis du spejler dem, bliver de en anelse mere fedtede og noget fastere i konsistensen end hønseæg.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Moskusande-æg? Hjælp kloge ande-folk!
« Svar #5 Dato: 24 ſeptember , 2011, 09:37 »
Hovsa: er Keld en GÅS? ;D
Her har vi brugt andeæg ligesom hønseæg. Altså neddroslet antallet i kager men med lige så godt resultat. Her er alle æg befrugtet (der bliver i hvertfald arbejdet kraftigt på det). Det var vores andeæg også. Faktisk har det vel været sådan indtil vi opfandt burhønsene /d, mon ikke?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Moni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Moskusande-æg? Hjælp kloge ande-folk!
« Svar #6 Dato: 24 ſeptember , 2011, 18:01 »
Tusind tak for de super gode svar /o Fantastisk forum I har her ;D

Jeg havde godt tænkt det der med, at ubefrugtede æg vel er noget man kun får ved masseproduktion, og dermed egentligt ikke er naturligt..
Så altså: jeg tager dem fra så snart de er lagt, og så skal jeg ikke have dårlig samvittighed over måske at spise noget der ku have blevet en ælling :P

Så vidt jeg har kunnet finde ud af, er moskusandeæg lidt større end hønseæg, men normalt bruger man dem vist bare 1:1   -jeg prøver mig frem!

Nu glæder jeg mig bare helt vildt til at afprøve opskrifter med mine andeæg ;D

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Moskusande-æg? Hjælp kloge ande-folk!
« Svar #7 Dato: 24 ſeptember , 2011, 19:04 »
hvem spiser gåse og andeæg, og kan i fortælle om der er smags forskel fra dem, og hønseæg

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Moskusande-æg? Hjælp kloge ande-folk!
« Svar #8 Dato: 24 ſeptember , 2011, 19:44 »
Gåseæg er godt, en skive kogt gåseæg til en æggemad  /o De er lidt tungere at røre i hvis man skal lave æggekage, og man kan tydeligt se lagene i æget er større end ved hønseæg.
Det kan skyldes mine smagsløg, men jeg synes de smager af æg, og så er der mere blomme i  forhold til hvide end i hønseæg.

Andeæg er også lidt anderledes end hønseæg, men smager også af æg, men er mere lige i forholdet mellem blomme og hvide.
Det er min erfaring at andeæg ikke holder sig spændstige ligeså længe som hønseæg
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Moskusande-æg? Hjælp kloge ande-folk!
« Svar #9 Dato: 24 ſeptember , 2011, 21:55 »
I udgangspunkt kan alle fugleæg bruges til madlavning eller til at spise. En stor del af æggene vil naturligt være befrugtede hvis der er en han til stede.

I praksis er det primært æg fra store fugle der finder anvendelse i madlavning, dog undtaget vagtelæg som bruges i nogen udstrækning af restauranter. Grunden er måske at der skal temmelig mange feks spurveæg til en omelet til en voksen mand. ;)

Jeg husker at jeg som barn, i sæsonen, fik mågeæg, samlet på en ubeboet ø syd for Lolland (hvor jeg oprindeligt kommer fra).
Mvh
Erik Andersen

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Moskusande-æg? Hjælp kloge ande-folk!
« Svar #10 Dato: 25 ſeptember , 2011, 09:39 »
Det er måske nok værd at bemærke, at indsamling af æg fra vilde fugle ikke er tilladt længere: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=12484

Jeg kan ikke smage forskel på gåseæg og hønseæg, men hviden er mere vandklar i farven (mod gullig i hønseæg), og hviden er også mere sej i konsistensen. Den kan ikke lige hældes ud af æggeskallen; jeg må skrabe den ud med fingrene.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Moskusande-æg? Hjælp kloge ande-folk!
« Svar #11 Dato: 26 ſeptember , 2011, 22:00 »
Det er jeg klar over.

Nu skrev jeg: 'Jeg husker at jeg som barn....osv. Og jeg er jo ikke ligefrem nogen vårhare mere, så det er rigtigt længe siden. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Moskusande-æg? Hjælp kloge ande-folk!
« Svar #13 Dato: 26 ſeptember , 2011, 22:35 »
Erik: ja..lææænge siden, men det jeg mest bemærkede var, at du er opvokset på en ubeboet ø Hmmmmm........ ;D