Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nu skal vi altså have gæs!  (Læst 6818 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Allan Fløe Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Nu skal vi altså have gæs!
« Dato: 31 Juli , 2011, 10:07 »
Hejsa.

Det skal altså være i år. Vi vil så gerne have nogle gæs og det skal være grågæs. Vi har tænkt os at vi kun vil have to til at starte med, en han og en hun og så se om de kan blive til flere med tiden. Altså ikke noget med julemiddag her, lige med det samme :-)

Men, jeg syntes godt nok det er svært at finde nogen der sælger gæs eller gæslinger. Vi var i Vorbasse, og det var en våd fornøjelse, men fandt ikke en eneste der havde gæs med. Kan det passe der ikke er nogen i syd og Sønderjylland der sælger grågæs?

Jeg høre meget gerne fra jer, hvis i har nogen i vil sælge eller kender nogen som vil :-)

Allan

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Nu skal vi altså have gæs!
« Svar #1 Dato: 31 Juli , 2011, 10:21 »
Nej af naturlige årsager var der ikke gæs i Vorbasse, svømmefugle må ikke være sammen med hønsefugle på grund af de veterinære regler.

Desværre tror jeg det er ved at være meget svært at finde grå gæslinger i år. Det har åbenbart givet for få gæslinger i år. Jeg har godt nok nogle grå gæslinger, men så mangler jeg nogle til jul hvis de sælges nu. 

Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Allan Fløe Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Nu skal vi altså have gæs!
« Svar #2 Dato: 31 Juli , 2011, 10:56 »
Aha, var ikke klar over reglerne med svømmefugle og hønsefugle. Men har altså set gæs på Vorbasse en gang  :)

Men er da glad for at høre at det faktisk er svært at finde gæs, så er det da ikke mig der ikke kan finde ud af det  ;D , men høre stadig gerne fra nogen, hvis de har gæs i overskud.


Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Nu skal vi altså have gæs!
« Svar #3 Dato: 31 Juli , 2011, 11:12 »
Jeg har også søgt land og rige rundt efter gæs. JEg blev kontaktet af en forleden der havde gæs til salg, fik ikke lige fat i hvad det var for nogen, men de var 10-12 uger og fuldfjedret. Han ville have den nætte sum af 400 kr pr stk. (så et eller andet renracet må de da være)

Det var mere end hvad jeg ville give, så jeg takkede pænt nej tak. Sender dig nummeret på en PM :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Allan Fløe Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Nu skal vi altså have gæs!
« Svar #4 Dato: 31 Juli , 2011, 12:10 »
Hej Wanda.

Tak for nummeret. Men 400 kr. stk er nok også lige lidt mere end hvad jeg er villig til at give, det er ikke vigtigt for mig om det er ren racet, bare det er gæs  ;D

Allan

Offline Marie_Bonde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 57
Sv: Nu skal vi altså have gæs!
« Svar #5 Dato: 31 Juli , 2011, 19:47 »
Hej hej

Ja jeg desværre heller ikke nogen gæs eller gæslinger til salg. Jeg var heldig at finde nogle for ca 4 uger siden. Det var VIRKELIG SVÆRT at finde grågæslinger. Jeg var fast besluttet på, det skulle være grågæs og ikke hvide eller brogede. Det var som sagt virkelig svært. Jeg har købt mine gennem gul og gratis. Jeg kiggede gul og gratis og dba.dk og fjerkræforum mindst 5 gange om dagen, da jeg ledte  :D De gæs der var til salg, var kun på i et par timer, så var de solgt  :o Til sidst besluttede jeg mig for, at lede i hele landet. Jeg måtte helt til Farsø efter 6 gæslinger (bor på Midtfyn)  ;)
Jeg håber virkelig for dig, at du får fat i nogle gæs. De er virkelig sjove :) Min plan er nok også at beholde 1 eller 2 par og så håbe, de får gæslinger en gang. Jeg frygter bare alle min gæslinger er gaser... Så jeg ville høre dig (eller nogle af de andre her på siden) og du vil bytte en gås for en gase, hvis du får for mange gæs. Mine er kun 5 uger og er stadig "små"  :P

Held og lykke med projektet! /o
Men venlig hilsen

Marie Bonde-Pedersen

0,2 gul orpington ; 1.2 agerhønefarvet orpington; 0.1 gul/sortsømmet orpington; 0,1 blå orpington, 0,1 tværstribet orpington; 0,2 legbar orpington; 0,2 trefarvet orpington; 0,1 grå land gås; 0,1 grå gås (toulouser/landgås) 1.1 nymfeparakit; 1.0 norsk skovkat, 0.1 huskat, 0.1 Samojedespids; 1.0 Flemming

Offline Allan Fløe Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Nu skal vi altså have gæs!
« Svar #6 Dato: 07 August , 2011, 08:59 »
SÅ lykkedes det!!

Var lige en smut i Nr. Snede i går, for at hente de her 3 gæs. Og ja, de er da bare alt for sjove  ;D

Jeg købte dem af en unge fyr, der havde dem gående i haven. De skulle være fra februar i år, og han mente at den brogede var en han og de to grå hunner, men han var altså ikke helt sikker.
Måske der er nogen her der kan se det, for jeg kan helt sikkert ikke  ::)


karina dj

  • Gæst
Sv: Nu skal vi altså have gæs!
« Svar #7 Dato: 07 August , 2011, 09:29 »
Hmmm...uden at være en super haj til det, så synes jeg ikke den brogede ligner en gase.

En gase har længere hals end gåsen, og gåsen har dybere lyd end gasen... kan det hjælpe dig?

Det er svært at vurdere på billedet hvilken der har længst hals når de står trip trap  ;)

Den brogede ser større ud, men jeg synes generelt de grå og brogede er større/mere gumpetunge i kroppen end de hvide, men jeg har ikke set nok til at kunne dømme helt hvad det angår.

Offline Allan Fløe Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Nu skal vi altså have gæs!
« Svar #8 Dato: 07 August , 2011, 11:57 »
Ja, så må jeg ned og lytte til dem  ;D

Offline Marie_Bonde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 57
Sv: Nu skal vi altså have gæs!
« Svar #9 Dato: 08 August , 2011, 11:08 »
Hvor er de flotte!  :) /o
Men venlig hilsen

Marie Bonde-Pedersen

0,2 gul orpington ; 1.2 agerhønefarvet orpington; 0.1 gul/sortsømmet orpington; 0,1 blå orpington, 0,1 tværstribet orpington; 0,2 legbar orpington; 0,2 trefarvet orpington; 0,1 grå land gås; 0,1 grå gås (toulouser/landgås) 1.1 nymfeparakit; 1.0 norsk skovkat, 0.1 huskat, 0.1 Samojedespids; 1.0 Flemming

Offline Horslevvang

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Nu skal vi altså have gæs!
« Svar #10 Dato: 08 August , 2011, 12:07 »
Du skal huske og snakke med dem.

Man skal snakke med gæs, så kan de blive helt tamme.

Har selv en flok på 54, og vi får en snak hver dag.

Og de giver dig altid ret, det kan jo os være en fordel en gang i mellem.

Offline gobo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Nu skal vi altså have gæs!
« Svar #11 Dato: 11 August , 2011, 20:15 »
de er bare flotte....hvad bæev prisen, hvis man må spørge
 ::)

Offline Allan Fløe Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Nu skal vi altså have gæs!
« Svar #12 Dato: 11 August , 2011, 20:18 »
Jeg er nede og snakke med dem næsten hver dag, det er da bare for hyggeligt. De siger godt nok ikke ret meget? Har ellers hørt fra mange at gæs larmer helt vildt...... det kan være det kommer  :D

Jeg fik dem for 700.


Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Nu skal vi altså have gæs!
« Svar #13 Dato: 11 August , 2011, 22:36 »
De skal nok lige føle sig hjemme først, inden de snakker så meget. Har lige besøgt en flok på 50, og de var ikke ligefrem lydløse, da de fik øje på os! Men de siger normalt ikke så meget, når de bare går rundt for sig selv.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Nu skal vi altså have gæs!
« Svar #14 Dato: 16 August , 2011, 08:27 »

Man skal snakke med gæs, så kan de blive helt tamme.

Har selv en flok på 54, og vi får en snak hver dag.


og så klager børnehavepædagogerne over dårlig normering :D

Mine to små gæsbørn har igår fået udgangstilladelse. Har hegnet et lille stykke ind rundt om deres hus, og tror da nok lige de nød at være ude og spise græs og slikke solskin :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.