Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vende æg efter 19. dag?  (Læst 2459 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria Lisette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
    • Hyldemors Have
Vende æg efter 19. dag?
« Dato: 02 Juli , 2010, 23:23 »
Hej alle
Jeg udruger - meget uautoriseret under en varmelampe (sidste gang gav det 12 sunde kyller) og vender æggene 3-4 gange i døgnet.
Nu har jeg dog læst mig til, at man skal lade æggene være efter 18.-19. dagen og ikke vende dem mere  - men jeg tænker bare - i naturen - der ved en høne da ikke, hvornår der er gået 19 dage... :-)
Sidst vendte jeg dem indtil de klækkede...
Hvad gør I andre?
Vh Maria

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Vende æg efter 19. dag?
« Svar #1 Dato: 02 Juli , 2010, 23:33 »
Jeg har fået to silkekyllinger i rugemaskine i dag (20. dag) og flere er på vej. Min maskine har automatisk vending som ikke er blevet slået fra.
Mvh
Erik Andersen

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Vende æg efter 19. dag?
« Svar #2 Dato: 03 Juli , 2010, 11:12 »
Jeg stopper med at vende efter 18 dagen.
I naturen ved hønemor godt, at der er kyllinger på vej, for de begynder nu at snakke i æggene, samt at de roder rundt inde i ægget, det er det du kan se med vandprøven, at æggene hopper lidt.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Vende æg efter 19. dag?
« Svar #3 Dato: 03 Juli , 2010, 19:54 »
Ej, har du virkelig ruget dem ud under en varmelampe?? :o Sejt! :D Har du målt temperatur ved æggene, eller hvordan gør du? Hvad med fugtighed fra dag 18-21?

Susanne

  • Gæst
Sv: Vende æg efter 19. dag?
« Svar #4 Dato: 03 Juli , 2010, 20:09 »
Ja, fortæl, fortæl!

Det lyder vildt spændende og modigt  /o

Offline Maria Lisette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
    • Hyldemors Have
Sv: Vende æg efter 19. dag?
« Svar #5 Dato: 05 Juli , 2010, 23:14 »
Hehe ja, meget modigt... og til syneladende fungerede det så heller ikke i denne omgang desværre.

Ved første forsøg var det lidt af uvidenhed - jeg havde 3 landhøner til at ligge på en kæmpe bunke æg, og der kom to levedygtige kyllinger ud af det og jeg tog måske tæt på 10 døde kyllinger ud af reden. Så jeg tog en hurtig beslutning, redde så mange æg jeg kunne og lagde dem under lampen.
Jeg holdt en gennemsnits temperatur på omkring 40 grader, målt med et helt alm kviksølvstermometer og vendte æggene ca. hver 6-8 timer. Thats it. Der kom en frygtelig dejlig masse kyllinger ud af det. Jeg havde ingen tal på hvor mange dage der gik - for jeg havde jo ikke styr på hvornår de var lagt.

Denne gang har jeg gjort det samme, og lyst på 7. og 14. dagen og havde fine, fine fostre voksende, men nu er vi på 22. dagen og der sker desværre ikke en dyt. Jeg lagde dem i vand igår og INGEN hoppede  :( Forleden da, da det var meget varmt var varmen kommet op på 43 grader, og jeg er lidt bange for, at jeg måske har taget livet af dem der........ Surt surt....
http://hyldelund.blogspot.com/2010/06/de-siger-at-det-ikke-kan-lade-sig-gre.html Her på min blog er et billede fra denne omgang...

Kh Maria