Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Luxus-problem  (Læst 5292 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Luxus-problem
« Dato: 27 Juli , 2013, 21:17 »
Én af mine Brahma damer har lagt sit første æg.Det jo lidt noget skidt for det er jo planen hun skal udstilles i november.Hvad gør jeg nu ? Det er fra mit første hold kyllinger fra januar .Jeg har med vilje ikke givet dem redekasse.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Luxus-problem
« Svar #1 Dato: 27 Juli , 2013, 21:21 »
Fra et januar hold kan der blive fine udstillings haner, da de kræver lang udviklings tid.
Men hønerne er det bedst at tage fra lidt senere hold når det er til udstilling, da høns der er startet æglægning inden udstilling hurtigt kommer til at se "brugte" ud og de bliver ligesom løse i fjerdragten.
Men en høne der står og er lige før den skal til at lægge æg, har faktisk nået optimum mht. udstilling.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Luxus-problem
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2013, 21:27 »
Hanehold og hønehold ? jo selvfølgelig.Mon ikke jeg har dummet mig grundigt ved at sælge de få der kom lidt senere.Så kan jeg kun håbe på der er nogle af dem der kommer meget sent igang.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Luxus-problem
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2013, 21:34 »
Hvad fodre du med? Mon bare korn kunne holde det endnu mere tilbage? Jeg synes, at have læst et sted, at hvis man flytter dem tit så skulle det også hjælpe.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Luxus-problem
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2013, 21:43 »
De var begyndt at få tilskudsfoder blandet i kornet .Det er muligvis også en fejl.Jeg har faktisk mulighed for at flytte dem frem og tilbage fra 2 rum hvis det kunne hjælpe.
Det blir da spændende om der overhovedet blir noget at udstille i år.
Nå man må jo lære af sine fejl :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Luxus-problem
« Svar #5 Dato: 27 Juli , 2013, 21:49 »
Lad endelig vær med at give dem foder med "mindre krudt i" for godt nok vil det bevirke lidt senere æglægnings start, men udstillings-dyr skal have virkelig godt foder og at udvikle sig, ellers er det ikke umagen vær at udstille dem alligevel.
Der er ingen "nemme" løsninger på problemet, udover at få dem tillagt rettidigt, og det er meget forskelligt mht. haner/høner, men også for div. racer.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Luxus-problem
« Svar #6 Dato: 28 Juli , 2013, 07:33 »
Jeg er faktisk overrasket over at de er færdig nu damerne.Jeg troede det ville blive hanerne der kunne ha brug for lidt mere tid.

Nå man kan håbe på at der blir par stykker at sende med hanen.

Og hvad gør jeg så for ikke at lave samme fejl næste år ? Da bliver det de hvide wyandotter jeg skal koncentrere mig om.Jeg har mulighed for at få rugeæg til marts fra udlandet.Er det ikke for sent at lave et hønehold ud af dem ? Eller kan de nå at blive færdig ?Så kunne jeg lave hanehold af mine egne inden den tid.Hvornår blir det korrekte tidspunkt for rugning af wyandotter til næste år hvis de skal være klar i november ?
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Luxus-problem
« Svar #7 Dato: 28 Juli , 2013, 09:57 »
Med mindre du lægger til rugning ret sidst på måneden (marts) så vil jeg mene at hønerne vil være i deres optimum sidst i nov. og dec. hvor der er mange udstillinger.
Hanerne bør du lave lidt før, som du selv skriver er din plan.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Luxus-problem
« Svar #8 Dato: 28 Juli , 2013, 13:40 »
Så vil jeg da se og få bestilt nogle så der kan komme lidt nyt blod i flokken.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand