Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: høne bliver hakket  (Læst 3396 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
høne bliver hakket
« Dato: 31 Marts , 2021, 10:35 »
Nu trænger jeg til hjælp. Jeg har en la bresse høne på 1 år som bliver jagtet hele tiden af hanen som også er en la bresse på 1 år. Nogle af de andre høns er også efter den. Den er hakket fuldstændig til blods i hovedet, og sidst det skete var lige efter fæld hvor der begyndte at vokse nye fjer ud. Men det har jeg fået helt. Den tør slet ikke komme ud i hønsegården og sidder bare på sin pind men er ellers frisk og spiser og drikker godt. Den sidder kun og venter på at jeg skal komme for så ved den jeg passer på. Og nu her til morgen har de gudhjælpemig hakket den til blods igen. Det skal lige siges at der altid har været fred og idyl og så pludselig skal det her begynde. Gode råd hvad gør jeg.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: høne bliver hakket
« Svar #1 Dato: 31 Marts , 2021, 12:46 »
Åh nej, det er ikke godt, for vi mennesker kan ikke se hvad det er der er galt med hende. Hun må jo på en eller anden måde have skilt sig ud fra flokken. Jeg er bange for at hun kan blive en del af flokken igen. Desværre.

Min flok er helt hvide også hanen. Jeg har en - kun en - høne tilbage fra mine første høns, en blanding mellem Barnevælder og - kan ikkelige huske racen - med fjer på benene. Hun er meget sort og brun .
Hanen er efter hende hele tiden, hvilket ikke er rart her i indenspæringstiden. Men hun kan godt bruges til at træde - syntes han.
Så hun (og jeg) glæder os til der igen bliver lukket op for hele haven. Så hun kan gå væk, når han plager hende.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: høne bliver hakket
« Svar #2 Dato: 31 Marts , 2021, 15:12 »
tja jeg har tænkt tanken. Jeg har også tænkt om det mon var hanen der skulle afsted, jeg ved ikke hvad der er rigtig og forkert.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: høne bliver hakket
« Svar #3 Dato: 31 Marts , 2021, 16:41 »
Hun kan i hvert fald ikke være sammen med flokken i nat. De bliver ved med at hakke hende og hun risikerer at blive slået ihjel.
Kan du ikke lave en indhegning til hende og gerne en venlig veninde-høne. Staklen kan ikke blive ved med at sidde på pind og vente på, at du kommer og hjælper hende - hun skal også have mad og vand gennem dagen.

En hane må ikke være efter sine høner på den måde. Når han går efter hende, er det ret almindeligt at flere af hønerne følger trop.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: høne bliver hakket
« Svar #4 Dato: 31 Marts , 2021, 22:30 »
nej men tror du hun nogensinde ville kunne komme tilbage, for hanen bliver jo ved. Jeg havde lige fået hende fint hel og så er de efter hende igen. Jeg ved ikke om hvad du mener med at hanen kommer i gryden. Det har jeg også tænkt på.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: høne bliver hakket
« Svar #5 Dato: 01 April , 2021, 05:21 »
Hm - det kan være tvivlsomt, om hønen kan komme tilbage til flokken, når hanen også tidligere har været efter hende. Han har jo tydeligvis udset hende som en, han ikke bryder sig om. Jeg kan bare være bange for, at han finder et andet offer, hvis hun ikke er der mere.

Hvis du er glad for hanen og han ellers gør sit arbejde godt, kunne du måske prøve at finde en anden flok til hønen. Jeg synes, det er synd, hvis hun skal lade livet, fordi 'nogen' har set sig gal på hende.
Det vil i første omgang redde både hønen og hanens liv. Hvis han efterfølgende vender sig mod en anden høne, jamen så er der vist ingen tvivl om, at han ikke egner sig til at være chef for en flok. 
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: høne bliver hakket
« Svar #6 Dato: 01 April , 2021, 06:39 »
ja det er også lige sådan noget jeg er bange for. Men han gør ellers sit arbejde godt, Her sidst jeg rugede var der 100 % befrugtning. Så det kan jeg da kun være tilfreds med, at maskineret så svigtede undervejs er jo en anden sag. Men der kom da nogen kyller ud af det.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: høne bliver hakket
« Svar #7 Dato: 01 April , 2021, 08:20 »
Lige et spørgsmål mere. Du skriver at når hanen går efter en høne på den måde så er det ret almindeligt at andre høner følger efter. Så er det jeg spørger hvis hanen bliver fjernet vil de andre høns så holde op med at jagte hende. Ja mange spørgsmål men jeg har aldrig været ude for sådan noget før. God påske herfra
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: høne bliver hakket
« Svar #8 Dato: 01 April , 2021, 16:33 »
Ja, hvis hanen ikke er efter en høne, så vil hønerne heller ikke være det.
Et par høner kan godt blive uvenner og i en periode ikke tåle synet af hinanden, men det trækker sjældent andre mobbere til.
Hvis hanen ser sig gal på en høne, får han meget ofte adskillige af hønerne i flokken til at følge med i angreb og mobning af offeret.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: høne bliver hakket
« Svar #9 Dato: 01 April , 2021, 22:53 »
Tak for svar. Så tror jeg nok jeg har bestemt mig for at hanen må i gryden og så sætter jeg en ny ind til sidst på sommeren når dem jeg har ruget er store nok.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: høne bliver hakket
« Svar #10 Dato: 07 April , 2021, 16:10 »
lige en opdatering. Mandag aften blev hanen slagtet og i går morges turde den stakkels høne hoppe ned og spise med resten af flokken, og i dag har den gået rundt i hønsegården og rigtig råhygget sig. Der er fuldstændig ro og det er bare så godt. Så tak Helle, det var det rigtige at få hanen væk og mon ikke jeg får en ny dygtig hane her henover sommeren.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: høne bliver hakket
« Svar #11 Dato: 08 April , 2021, 05:57 »
Tak for opdateringen. Jeg tænkte nok, at det var sådan det hele hang sammen.
Den stakkels høne må også have været helt bevidst om, hvem det var, der ikke kunne lide hende, når hun så hurtigt turde vende tilbage til sin flok og genoptage det rolige liv.
Trist at hanen måtte lade livet, fordi han havde set sig gal på en af hans høner, men sådan er spillereglerne nu engang - som chef skal man kunne favne alle i sin flok.
Nu bliver der plads til en ny dygtig ung hane, som helt sikkert er at finde i årets udrugninger.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14