Jeg har netop sendt nogle spørgsmål til fødevareministeren:
Goddag!
Jeg er lidt træt af at være kriminel fordi jeg har havehøns (12 høner og en hane) og jævnligt leverer æg til barn og børnebørn samt naboer. INGEN af æggene havner i den danske fødevareindustri og en del af dem bruges til dekoration (de er turkisfarvede, fra Araucana-høns).
Mit ældste barnebarn fik en kylling sidste sommer. Han har haft stor fornøjelse af at håndfodre den her hos os, når han er på besøg. Den er nu blevet til en voksen, ægproducerende høne. Må han hente denne hønes æg uden at jeg bliver straffet?
Naboen har spurgt, om han må købe nogle høns og have gående hos os (mod opstaldningsvederlag) og så bare hente æggene?
Er det lovligt at holde havehøns på andelsbasis, sådan som det praktiseres visse steder: Hønsene går sammen på én matrikel og andelshaverne deles om udgifter, æg og hønsemøg.... Men man véd jo ikke, hvis høne, der har lagt hvilke æg....?
Nej, det er søreme blevet kompliceret at udføre byttehandel og nabopleje efterhånden. Faktisk føler jeg mine menneskerettigheder krænket. Den beskrevne praksis har sandsynligvis været udført i adskillige tusind år uden problemer. Bare fordi “nogen” skal tjene penge – så må jeg ingenting med mine høns. Samtidigt skal jeg finde mig i at nabo-landmandens udsatte jagtfasaner (som er en importeret art uden “indfødsret”) invaderer min køkkenhave, spiser ærtespirerne og afleverer klatter i mit salatbed. Hvem ved, hvad de er smittet med – de omgåes jo også de vilde fugle, ligesom mine fritgående høns. Dem må landmanden øvrig forære væk eller sælge, som han har lyst til.
Håber på nogle svar, der kan afkriminalisere mig og mit 7-årige barnebarn.
MVH
Kirsten Kirkhøj
Klodskovvej 101 Byskov
4863 Eskilstrup